Det har du ganska rätt i
Jag fick ju ihop bilen för lite inkörning några veckor före Fällfors. Förvånansvärt lite saker strulade i början så ganska fort byggde vi mottrycksstyrning till wastegaten och mappade upp till cirka 1,2-1,3 bar.
Efter att ha magrat av soppan lite sköt det på rätt okej då. Men marginalerna var små så jag ökade soppatrycket till de 3,8 bar som spridarna ska ha och då gick det att mappa klart safe upp till dryga 1,4 bar.
Loggarna visar då att jag går över atmosfärstryck vid cirka 2800 varv men det tar lite tid att bygga fullt tryck, jag har ingen färsk logg här men tidigare var det först vid cirka 4000 varv som jag maxade. Upp till 0,5 bar går det ganska sakta i tryckuppbyggnad men sedan drar det på rätt bra.
Det här gav problem i Fällfors eftersom ingen launch är inkopplad, jag fick inget laddtryck i starten så 60-fotstiderna låg mellan 2,3 och 2,6 sekunder nånstans! Trots det kapade jag tiderna till 13,3 (från att ha åkt 14,6 som bäst förut) och slutfarten lyckades jag knuffa över 180 km/h.
Jag testade att starta på typ 5500 varv men då brann kopplingen upp - det blev ändå bästa repan tidsmässigt, 13,173 och 175 km/h. Men fortfarande 60-fot på 2,156...
Jag tycker alltså att det laddar för sent och med ny koppling (det blev en sinterlamell till slut) ska jag försöka hitta orsakerna. Jag har några idéer som jag vill kolla/testa:
- provtrycka systemet (dumpen är jag inte säker på, ny för i år och Kinamoj)
- avgassystemet kan vara för trångt - 3" downpipe men systemet är 2,5" med två Simonsdämpare
- skicka i avgastempmätaren och kolla hur mycket jag kan öka på tändningen i låglast/på lägre tryck (jag tror att det går att öka sugmotoreffekten en del)
Om inget av det ger resultat får jag testa friare inlopp till turbon (det är 4" anslutning som konar rätt fort till ett 3" rör). Kanske ska jag också labba med att vrida kammen framåt/bakåt en aning.
Sista (?) utväg kan vara att se hur mycket jobb det är att testa mindre avgashus, 8 eller 10 cm2 istället för 12. Men det kan också vara ett alternativ att till slut göra i ordning en topp på riktigt med den riktigt vassa kammen...
Jag ska också prova att köra launch men eftersom jag har EDIS är funktionen lite tveksam. På varvstopp bygger den i och för sig ett halvt bar...även om man flyttar ned det till typ 3000. Men även om launchen kanske ger en tolva på strippen hjälper det inte bankörning
Så, hittills är det alltså lite blandat, toppeffekten är rätt men det borde gå att få mer ös i botten.
/Gustaf