ekonomi trimm b230

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
landin_82
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön mar 04, 2007 5:29 pm
Ort: Jönköping

ekonomi trimm b230

Inlägg av landin_82 »

behöver lite tips å trix på hur man kan få lite extra knuff i regeringens (tjejens) 945 gl-94, sitter väl en b230f? i.

De ska ju va lite mer åt ekonomi hållet så inga extrem grejor. Inge turbo heller :oops:

Så ös på med ideèr och tips

Kan tillägga att de ska på en 531 topp me (har jag redan nämligen en)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

vågar inte svära på saken men tror det sitter en 230fd i dem, 531a är bra början, släng i en vx3a också då blir motorn som en 230fb, de har iaf 136 hk. Sätt in elfläkt från en nyare turbo kanske så slipper du hösnurran, lite mer flås med GLT katalysator också kanske?
Användarvisningsbild
landin_82
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön mar 04, 2007 5:29 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av landin_82 »

OK låter fint, en vx3 kam har jag nog en på g å en elfläkt bör ju inte va så svårt att fixa.

Va är de som skiljer gl katten från glt:ns?
Användarvisningsbild
vesslan
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor sep 21, 2006 3:10 pm
Ort: Kumla

Inlägg av vesslan »

dunka på ett extraktor och öppet filet med...
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

grenrør (typ 2) å 3 " avgass å H-kammen, å elflækt...er skikkeli økotrimm. :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
landin_82
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön mar 04, 2007 5:29 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av landin_82 »

OK så:

531 topp
vx3 kam eller H kam (vad skiljer dom åt?)
extraktor grenrör + avgas
öppet filter
el fläkt
glt:ns katt

Då har man ju en hyffsad grund iallafall. Hur långt räcker orginal spridarna då? Bara att fortsätta med att ösa på ideèr, allt är välkommet :D
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Katten som sitter på 740 glt 16v är då grövre dimensionerad än de som sitter på 8v motorerna, en turbokatalysator funkar nog också bra beroende på vad som går att hitta billigt. Är lite skeptiskt till h-kammen dock, de satt på orginal på b23 -80, är aningens vassare än en vx3a men de flesta har inget spår för att kunna driva den toppmonterade fördelaren. spridarna lär inte vara några problem på den motorn, volvo orginal cup bilarna kör med orginal och de har rätt vassa "orginal" sugmotorer.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Köper man en ny H-kam ska den väl ha fördelarspår? Har för mig att alla nya kammar numer har fördelarspåret..
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

stämmer nog bra att alla nya har fördelarspår. dock tycker jag man tappar hela konceptet med "ekonomitrim"om man måste köpa en ny kam :)
Ekonomitrim i mina ögon är hur mkt man kan trimma utan att budgeten behöver dra iväg.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

en vkam eller en vx3kam borde du montera.
tror vkammen ger lite mer toppeffekt medans vx3an bredare register (?)
bägge dessa finns me fördelarspår och är inte så svåra att få tag på till rätt kurs.
sen tar du och monterar bort fläkten och sätter dit en elfläkt, då har du fått en rappare å roligare bil.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Ersviken skrev:stämmer nog bra att alla nya har fördelarspår. dock tycker jag man tappar hela konceptet med "ekonomitrim"om man måste köpa en ny kam :)
Ekonomitrim i mina ögon är hur mkt man kan trimma utan att budgeten behöver dra iväg.
En ny kam går inte på så jädrans mycket ändå, och då är den ny... Skulle aldrig börja köpa nåt gammalt nednött rackel i den branschen... Men det är ju jag det... En sak om man har det på hyllan. :wink:
Användarvisningsbild
landin_82
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön mar 04, 2007 5:29 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av landin_82 »

OK tack för alla tips :D Nu har man lite att gå på. men har ni mer tips så ös på bara
Användarvisningsbild
^MeTaNoLiC^
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: lör jul 30, 2005 2:41 am
Ort: Trollhättan

Inlägg av ^MeTaNoLiC^ »

turbokonvertera.. billigast, enklast, effektivast.. en b230f är ju som gjord för turbo..
enda nackdelen är att dom blir sura på bilbekämpningen :(
No Victim - No Crime
Bild
Användarvisningsbild
landin_82
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön mar 04, 2007 5:29 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av landin_82 »

Hade gärna trubokonverterat, men de är kärringens bil å hon vill inte ha turbo då hon anser att dom går sönder hela tiden. Undra var hon fått de ifrån :oops:
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Inlägg av Bengan »

Billig universal-sportkat kan man ju ta om man inte hittar nån "modellanpassad"
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
Skriv svar