Varför jag bestämde mig för att skaffa en Lancia var från början att jag jagade en motor till Spriten http://www.ajden.se/ajdensgarage/spriten/massa/m4.jpg , men under tiden började jag bli intresserad av att skaffa mig en Delta istället.
Men sen hade planerna på att skaffa en Delta legat på is tills jag egentligen skulle ha pluggat klart, men så blev det inte riktigt nu
Var så att en klasskompis kompis hade den här bilen till salu i Arjeplog för att det var fel ljud inne från motorn och han lessnat på att skruva med den. Då tog jag och gjorde ett litet impuls köp och åkte dit och köpte den.
Började med att hyra ett biltransports släp kl 20 här i Luleå för att sen åka upp till Arjeplog och köpa Lancian. Efter lite strul med överföringarna med pengarna var jag på väg hemåt med Lancian på släp.
Allt gick bra tills kl 02.00 ca1,5 mil från Arvidsjaur då blev det punktering på släpet och ingen liten pys punka utan totalskrot trasade sönder hela däcket och gjorde en splittfälg av en fälg som inte riktigt är gjord för det.
Efter att vi lastat av Lancian och försökt fått dit 745ans reservdäck men misslyckats fick vi ge upp och lämna släpet och åka in till Arvidsjaur för att sova över hos en kompis tills dagen där efter för att få tag på en ny fälg.
Efter 50 meter lyckas avgassystemet lossna på 745an, så då blev jag tvungen att stanna igen för att brya lös det helt, då börjar man fundera på vad fan man håller på med egentligen
Men när det väl var löst lyckades vi ta oss in till Arvidsjaur och kunna sova över där till dagen efter.
Då gick det där emot enklare, avgassystemet åkte snabbt tillbaka och fixade ett nytt däck för en hundring sen var det bara att åka vidare, 6 timmar försenade.
Dom såg lite förvånade ut när jag kom med den trasiga fälgen på macken sen, men dom verkade mest glad över att fått ett nytt hjul till vagnen.
Väl hemma började jag riva av toppen bara för att se att det var inte där felet var... började mentalt förbereda mig på en hel motor renovering. Sackt och gjort slet isär hela motorn och upptäckte att ett vevlager hade rymt ned till oljetråget.
Vilket resulterat i en förstörd vevstake och en vev som måste slipas om.
Det här ledde till att jag bestämde mig för att göra en seriös trimning/renovering av motorn.
Det som är gjort nu är, borrning, oringning, modifierat chevastakar, slipat veven, byggt nytt insug, portat topen, kraftigaretoppbultar, nytt värmepaket m.m.
Här kommer en del bilder från det jag hunnit med hittils.
Här är den!

Hittade det här i tråget.

Här skulle lagret som låg i tråget ha varit.

Borrning.

Gängning.

Orginal passform mot insuget.

Klar portad.

Förstärkningsplattan till lådan. Var ganska spännade när jag sen skulle fräsa av plattans tjoklek i lådan, men det gick bra.

Tillverkar stressplattan för honingen

Plattan monterad.

Värmepaketet. Orginal och nya.

Monterat i bilen.

Första biten inpassad mot toppen. Svetsade bara några korta rörbitar först så kunde jag enklare plana grenröeret än att behöva spänna upp hela röret.

Pyssel.

Svetsning.

Klart och det gamla.

Monterat.

Svarvar bussningar.

Pressar i de nya bussningarna

Staken med ny bussning

Det visade dig att jag behövde svarva en fasning på ena sidan av staken för att den skulle passa, var redan gjort på en sida.
Kändes ganska spännande att sätta upp dom i svarven.
Låg komps kolv, hembyggd vev och vevstake med tejp på för att den ska bli lite bredare.
Gjorde provisoriska vev och kolv för att slippa använda de rätta sakerna bland slipspån och att jag inte fått kolvarna än.

Monterat, på första cylindern kan man se urtagen för att stakarna ska gå fritt.

Ny slipad och härdad vev, har även svarvat bort remhjulet för balansaxel drivningen.

Silen som är upp borrad.

Remhjulet

Passade även på att lätta det lite granna, men tog inte så mycket för jag vill att den inte ska vara allt för jobbig att starta med.
Här är kolvarna.
Insuget

Ibland ska man inte komma på vissa ideér och framför allt ska man inte förvärkliga de riktigt dumma ideérna. Som att få för sig att tillverka en egen Wastegate. Ideén fick jag innan dom billiga kina wastgatarna fanns, men trotts att dom finns nu så fick jag för mig att göra en egen.

Kan säga att det var inte värt jobbet! Hadde jag inte haft material liggandes och skräpandes skulle det säkert ha blivit dyrare också.
Men här är resultatet iaf.
Gjutit fästen till vingen, orginal fästet i mitten efter lite puttsning. Dom andra är direkt ur formen.

Är så här långt jag har hunnit nu, skulle egentligen varit klar vid det här laget om jag inte blev blåst på den koppling jag bestälde.
Men till sommaren ska den vara klar för jag har inget annat val annars kommer jag inte hem till Sundsvall.