ökande tomgång 740 glt 16v
ökande tomgång 740 glt 16v
hej, har en glt 16v-89 där jag har en jobbigt problem. När jag startar bilen så ligger tomgången på runt 2000, låter man bilen stå på tomgång så går den sakta upp i varv, har gått förbi 3000 flera gånger. Även om man gasar till direkt så stannar tomgången runt 3000 och fortsätter sedan sakta uppåt.
Vad kan de va för fel, är de tom gångsmotorn de är fel på? Lambda lampan lös även, dock är de fixa då en kabel gått av under bilen, Har nu skarvat ihop den men bilen beter sig likadant. Kan de fortfarande vara lambdan?
Eller kan de vara vacum relaterat? Har även ett problem att när jag bromsar så låter de som en vacumläck, pyser väldigt. men när jag släpper pedalen så slutar de. Tänkte eftersom tomgångsmotrn är vacumstyrt?
Tacksam för hjälp då jag inte vågar använda bilen för tillfället
Vad kan de va för fel, är de tom gångsmotorn de är fel på? Lambda lampan lös även, dock är de fixa då en kabel gått av under bilen, Har nu skarvat ihop den men bilen beter sig likadant. Kan de fortfarande vara lambdan?
Eller kan de vara vacum relaterat? Har även ett problem att när jag bromsar så låter de som en vacumläck, pyser väldigt. men när jag släpper pedalen så slutar de. Tänkte eftersom tomgångsmotrn är vacumstyrt?
Tacksam för hjälp då jag inte vågar använda bilen för tillfället
Volvo 745/945 Turbo
Golf mk2 Extremt låg glidarbil
Golf mk1 RWD Projekt
Ford Sierra Xr4i -83
Golf mk1 RWD Projekt
Ford Sierra Xr4i -83
testa så inte bilen drar tjuvluft nånstans till att börja med det går fortare än att börja gissa vilken elektronik som är paj. tomgångsmotorn går ju sedan att ta lös och smörja upp och kolla så den inte kärvar. har du testat om du har några felkoder på den samt om gasspjället stänger helt så det inte kärvar ?
ok får ta dän tomgångsmotorn imorgon och kika på den lite då, Ja gassjället kärvar inte, de har jag redan kollat. De där med felkoderna, hur testar man de? Vet ju att de är i den svarta "boxen" på ens innerskärmen men vet ej hur man gör där inne så att säga.
Volvo 745/945 Turbo
Golf mk1 RWD Projekt
Ford Sierra Xr4i -83
Golf mk1 RWD Projekt
Ford Sierra Xr4i -83
kollade felkoder nu på lunchen, fick upp 2-1-2 på bränsle vilket är fel på signal från lambdasonden. Har visseligen lagat detta då de var en sladd på lambdan som var av under bil. Lambda lampan har iallafall slocknat inne i bilen, Kanske är den ändå? Får ta och skruva bort tomgångsmotorn efter jobbet och smörja upp den. Och även passa på att kolla alla slangar efter läckor
Volvo 745/945 Turbo
Golf mk1 RWD Projekt
Ford Sierra Xr4i -83
Golf mk1 RWD Projekt
Ford Sierra Xr4i -83
Testa att radera den, den kan ju ligga kvar sedan kabeln var av, sen kör och kolla om koden sätts igen. Om den inte gör de låg den kvar sen tidigare och om den gör de så kan du ju börja med att kolla din skarv (ärja?) om den är okej kan du ju mäta lambdan. Svarta kabeln mot gods medan bilen går och är varm se om den reglerar. Kan iof ställa till problem med mätning om du inte får ner den på tomgång, inte riktigt säker.
raderade felkoden och körde lite, sen la den inte upp några fler felkoder. Testade även byta tomgångsmotorn med den i vinter 740:n som funkar perfekt. Då slutade den gå upp i varv som innan men nu vandrar den istället mellan 500 och 1500 varv på tomgång. Va kan de va nu då? tomgångsmotorn funkar helt klockrent på den andra bilen
Volvo 745/945 Turbo
Golf mk1 RWD Projekt
Ford Sierra Xr4i -83
Golf mk1 RWD Projekt
Ford Sierra Xr4i -83
Kolla läckor i insugs- och vakuumsystem, Elektiska anslutningar motor och batteri, insprutning anslutning och kablar, spjällägeskontakt, lambdan, motortempgivare, luftfilter, luftmassamätare, bränsletryck, insprutare, sen motorstyrdon i den skrivna ordningen så hittar du nog felet snabbast och enklast. Säg till om du vill veta några mätvärden eller nått.
//Dennis
//Dennis