diesel mercan - Litet filmklipp

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

ja det finns ju inte så många trimmade dieslar i sverige. Men i finlad finns det. Så där ha jag väl hämtat lite inspiration där många kör med turbo iaf. Ja tänkte bara göra det lite bättre (för hoppningsvis) me lite hjälp av kompressor.


I övrigt så är det jag som bygger, svetsar, svarvar å fräser det mesta till bygget.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Erik.H.A
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 12, 2004 9:03 am
Ort: Lse/ Luleå

Inlägg av Erik.H.A »

Bidrar med en bild på trattarna (ej klara) som förhoppningsvis får plats :)

Bild

Slänger med två bilder på Anton där han har smitit från garaget för att prova okelbon som visas tidigare i tråden :)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

fetn skrev:Bild


sådär kunde man inte göra me farfars ockelbo....
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

O hej ba! Den där bilden hadde ja ju int ens sett! Tur man va ute å körde den helgen, för nu e ju all snö borta... Det får vi göra om Fetn...
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

ja då ha ja knåpat lite på påskhelgen. Jag har ju liks bara vare hemma då jag har haft jour i helgen. Allt just nu e bara upp punktat men tanken e att sedan tiga ihop allt. Plenumet är byggt i 3mm svartplåt och som kommer attt stagas också i kompressorfästet så det inte vibrerar sönder. Tjockleken på plåten fick bli 3mm för eventuella framtida 3bars laddtryck....

Jag har också enligt uppgift fått reda på att den tryckplatta som jag hade tänkt att använda (765) inge går att använda. Bultcirkeln hamnade ute i kuggkransen. Men inge gråt över det, fick i samma veva reda på att den tidiga s2 plattan skulle gå att använda 707. Så nu jagar jag en sån...




Den främre anslutningen ska komma direkt från kompressorns utlopp.
Bild









Bild















Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

jo jag har sett det. Men jag vill verkligen ha en koppling som palla 600nm+.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Oj oj, 3mm järninsug, blir inte det en smula tungt :o
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Johan Posth »

Om du lyckas skjuta det dära plenumet så ska du ha en eloge. :P
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

att det blir lite vikt har jag tänkt på. Det är just därför jag ska även stag det i framkant. Det ligger också lite i att byggivern låg i ihelgen, å då fanns det bara 3mm plåt hemma. :lol: . Men inte för att det är någon nackdel att det är rejält byggt...
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

MB 4 ME skrev:att det blir lite vikt har jag tänkt på. Det är just därför jag ska även stag det i framkant. Det ligger också lite i att byggivern låg i ihelgen, å då fanns det bara 3mm plåt hemma. :lol: . Men inte för att det är någon nackdel att det är rejält byggt...
Ser bra ut!! Men alu skulle ju inte skada, för att hålla racevikten nere.

mvh
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

nja, alu vet jag inte. Plenumets kantiga utformning kräver att man bör ha rätt så tjockt gods om man ska köra alu. Om jag dessutom kanske i framtiden ska börja ladda upp emot 3bar så skulle nog plenumet behöva byggas i säkert 5mm för att kunna få det till att hålla. Dessutom gick inte heller det att få tag i rör som var i alu i denna dim. Iof så har jag inte sökt så hårt efter alurör i denna dim, men jag kan då garantera att dom e ganska dyra.


Så det fick bli detta alternativ, en rätt så ok utmanare tycker jag.

Åsså det dära med vikt...Kan bara säga att om det var vikt jag skulle jaga så skulle jag inte ha börjat med en 6cyl diesel...
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Du kan ju skita inför varje race, då är det ju +- noll :lol:
Rocken´n roll
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

Schlorven skrev:Du kan ju skita inför varje race, då är det ju +- noll :lol:

hehe. Jao man bruka ju prata om vebo-trimm. Men det där förslaget va banne mej ett nytt uttryck. Skithus-lättning!
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

ja då ha jag pulat lite me ic fästet. Ic: e 100mm tjock, så den tar sin plats. Den kommer att få luft dels denom grillen ,men även genom hål där regskylten brukar sitta.

Här är den på plats.
Bild




Den här gavlen ska kapas lös och vridas på så att anslutningen hamnar uppåt.
Bild




Den här gaveln så ska det bara ändras röriktningen på. Den ska peka rakt neråt.
Bild




Och det rymms!
Bild




det måste ju vara gode nära innan det tar!
Bild



Få höra nu! Ös på med kommentarer! Ris eller ros....
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Skriv svar