Bygga 2.5 liters volvo till min 242 84a

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Leif
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Bygga 2.5 liters volvo till min 242 84a

Inlägg av Leif »

Hej vore kul om någon har lust att svara på några frågor om volvo med marin vev.
Har en marin vev o en 230fk motor tänker inte åka med någon turbo så min fråga är vilken kam o fargasare eller sprut bör jag ha?
Och blir det en någolunda rolig motor att ha i en 242.
Tacksam för åsikter o ideer o en sådan motor Leif.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har också samlat på mig lite delar till en 2.5L sug 230(ska bli en test dyno turbo motor senare).

skulle säga att det krävs lite mer topp för att få en roligt register än med 2.1-2.3L volym.

vad har du för effekt mål?

skälv så skulle jag vilja upp nå 100hk/L men det blir rätt svårt med den budjet jag har, men ett mål iallafall.
Leif
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Leif »

Hej Jens! Har inte tänkt på hur mycket hästar ännu men mer att få en trevlig motor utan att den tar alltför mycket bensin har två oportade toppar liggande en 530 o en 531 även några kammar en c o en vx.
Har två uppsättningar med delorto 40 o har ganska mycket k-jet liggande ja jag vet att k-jet är gammalt o svårt men det är det som jag har för stunden.
Vet du hur en sådan här motor på 2.5 liter är att åka med ? Är den trög eller går det att få den någolunda kul?
Har du Jens någon ide om en kam som passar till en sån här motor?
Leif
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

tyvär blir 40:or för små, minst 2x 45 med 40 halsringar skulle jag använda även om du inte tänkt varva så mycket.

risken är att det bara blir bottenvrid utan speciell effekt om man inte har förgasare, topp,grenrör som är anpassad till den större cubiken.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

vad ska bilen användas till? dagligt bruks,sladda i skogen eller åka lite längre söndags turer?
Leif
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Leif »

Hej! Bilen kommer att användas som en bruksbil, men att jag vill använda marinveven är att den har legat flera år nu o inte blivit använd till något så det vore roligt att fåigång en motor till 242an.
Jag förstår vad Jens menar att förgasarna inte räcker till men jag är inte ute efter så mycket hästar utan få en motor som har bra botten o lite bättre flås en bit upp.
Leif
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Leif skrev:Hej! Bilen kommer att användas som en bruksbil, men att jag vill använda marinveven är att den har legat flera år nu o inte blivit använd till något så det vore roligt att fåigång en motor till 242an.
Jag förstår vad Jens menar att förgasarna inte räcker till men jag är inte ute efter så mycket hästar utan få en motor som har bra botten o lite bättre flås en bit upp.
Leif
ok, då så ska du satsa på stora halsringar 34-35mm iallafall.

sen en fint portad 530 topp med 44-38ventiler med ca 190/140cfm/28"

ett medel grovt fint 4-1 grenrör med 3" avgasrör.

en H kam eller lite vassare. (cat cams har en del prisvärda kamar också (motornord)

skulle gissa på att det blir mycket fint vridmoment vid 2500-4500rpm och kanse 170 hk/5500rpm om allt är bra insjusterat (lite mer med en lite vassare cat cams cam).
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

hmm, en fråga till dig Jens. Du säger att 40´s förgasare är för små, gäller det även om du skulle köra turbo och trycka genom sådana? ( har hört att dellorto 40 ska räcka till ca 400hk med turbo). Ifall man bygger en sådan 2,5 liters turbo hur löser man kompressionsproblemet, är det nya kolvar som gäller eller går det att karva ur förbränningsrummet och köra avsvarvade turbokolvar?
Fransson
För mycket laddtryck

Inlägg av Fransson »

Nu är jag inte Jens men hoppas att du får lite svar på dina frågor.

Att köra med dellorto 40 som tryckförgasare till 2,5l går jätte bra.
Max effekt beror på flera saker tex Bestyckning, dopning, mm.
men ca 400hk är inom gränsen.

Det går bra att göra båda, svarva kolvar eller ta ur förbränningsrummet.
Eller om man har pengar å inte orkar skruva isär blocket eller plocka isär toppen.
Byt till en Stål topplockspackningar som är 3mm.
Finns hos SPM http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=61
3,0mm 96- 98mm.lämplig för 16V turbo Pris 2200:-
Skriv svar