Sfi 25.5 är väl chassi med orginaldurk/torped har jag för mig?
vad jag förstått som vill man helst ha övre och nedre stagen lika långa, för att få en mer rakt fram bakvagn så flyttar man ned övre staget ?RWHP skrev:Här har du också en PDF fil jag laddat upp, bra info om geometri, viktförflyttninig osv som är väldigt lättläst
4 link setup
SFI 25.5Kökarmicke skrev:Sfi 25.5 är väl chassi med orginaldurk/torped har jag för mig?
Olika längd på stagen...långa stag flexar givetvis lättare, dom ger en mindre förändring av IC punkten vid fjädringsrörelsen och ger en "mildare" attack av bakvagnen.Martin H skrev:insåg jag ställde en jävla dum fråga, självklart förstår jag det finns hur mycket som helst att lära om detta men jag vill hålla det lite basic så jag får köra till sommaren. har hyffsad grund koll på ic cg hålbildsradier mm
sen går det ju få samma ic med fler inställningar och där vore det kul att
få veta de olika inställningarnas påverkan, olika längd på stagen? sen har jag sett en färdig grovinställning på de flästa färdiga kit och det är att de nedre stagen sitter betydligt längre ifrån axelcentrum än de övre, det går ju att kopiera men det vore ju också kul att veta varför.
Snusdosa, trådrulle,urdrucken gin å tonic,gradskiva, mattkniv..Martin H skrev:tack för tips o råd jörgen mfl har mest bara läst böcker surfat o grubblat
så har inte börjat bygga än. har hittat ritningar på plattor som jag kommer använda något modiferade. har mätt upp nödvändiga mått på bilen och börjat rita upp i skala 1:10.
så detta vart veckans fredags nöje![]()