MHR`s garage dragrace 144 med n/a sbc

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

Detdär med att man inte behöver rören i botten enligt sbfs regler trodde jag oxå på när jag byggde kadetten :) Men besiktningsman som titta på den sen tyckte inte så :doh: Men nu när jag tänker efter så har inte volvon min rören i botten heller, doch är det rör tillagt framåt å bakåt mot orginalkickuper m.m på den. Frågan är om den skulle bli godkänd om den byggdes idag, jag vet inte.
Sfi 25.5 är väl chassi med orginaldurk/torped har jag för mig?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
carfreak
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

RWHP skrev:Här har du också en PDF fil jag laddat upp, bra info om geometri, viktförflyttninig osv som är väldigt lättläst

4 link setup
vad jag förstått som vill man helst ha övre och nedre stagen lika långa, för att få en mer rakt fram bakvagn så flyttar man ned övre staget ?

Vart vill man ha neutral gravity funken för bäst väghållning ? de flesta verkar få den ganska så nära mitten av bilen men rätt så högt upp ?!

Kollade lite snabbt på nitros videorna om chassi men var mest en massa tjöt och less fakta!
//Christian
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Kökarmicke skrev:Sfi 25.5 är väl chassi med orginaldurk/torped har jag för mig?
SFI 25.5
Full Bodied Car Stock or Modified/OEM Floorpan and Firewall with OEM Frame or Uni-Body Construction – 7.50 to 8.49 Seconds; 3,600 lbs. Maximum
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Martin H skrev:insåg jag ställde en jävla dum fråga, självklart förstår jag det finns hur mycket som helst att lära om detta men jag vill hålla det lite basic så jag får köra till sommaren. har hyffsad grund koll på ic cg hålbildsradier mm
sen går det ju få samma ic med fler inställningar och där vore det kul att
få veta de olika inställningarnas påverkan, olika längd på stagen? sen har jag sett en färdig grovinställning på de flästa färdiga kit och det är att de nedre stagen sitter betydligt längre ifrån axelcentrum än de övre, det går ju att kopiera men det vore ju också kul att veta varför.
Olika längd på stagen...långa stag flexar givetvis lättare, dom ger en mindre förändring av IC punkten vid fjädringsrörelsen och ger en "mildare" attack av bakvagnen.

Korta stag ger en snabbare rörelse av bakvagnen, samt att spridningen av IC punkterna blir mycket större om man har samma hålbild på fästena som med långa stag. Ändringen av pinjongvinkeln blir också större vid fjädringsrörelsen. Har man korta stag uppe och långa nere så blir ändringen av pinjongvinkeln ännu större.

Det där med avståndet från axelcentrum...Någonstans har jag sett och läst en förklaring med en illustration om kraftens väg genom stagen och varför, ganska invecklat var det. Så jag nöjde mig med att det skulle se ut på ett visst sätt, utan att lägga på minnet varför det skulle vara så. Det hade givetvis att göra med att det drar i det övre staget och trycker i det nedre.

Men en sak fastnde i alla fall i minnet ( det var Jerry Bickel som skrev om det ) Om man har samma IC med två olika inställningar så går bilen lättare på bakhjulen när det övre staget sitter högre upp från axelcentrum. ( märkligt att en så'n detalj fastnar :twisted: )

Tycker inte alls att din fråga var jävligt dum, men den var ruskigt svår att ge ett bra svar på :wink:
Jörgen K.
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

tack för tips o råd jörgen mfl har mest bara läst böcker surfat o grubblat
så har inte börjat bygga än. har hittat ritningar på plattor som jag kommer använda något modiferade. har mätt upp nödvändiga mått på bilen och börjat rita upp i skala 1:10.
så detta vart veckans fredags nöje :)
Bild
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Inlägg av Klabbe Persson »

Jag har SFI 25.5 boken om du vill ha o kolla i?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

ja som sagt skulle ju vara kul att kolla på dem även om det inte är aktuellt att köra så fort nu. nu har jag ritat upp hela bakvagnen i skala 1:1
på en spånplatta och gjort ritningar på alla infästningsplattor för
4link, k-hämmar o armar stötdämpare mm. detta är nåt jag verkligen
rekomender, enkelt att placera stötdämpare k-hämmare mm
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

BildBildBild :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Jörgen K.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Martin H skrev:tack för tips o råd jörgen mfl har mest bara läst böcker surfat o grubblat
så har inte börjat bygga än. har hittat ritningar på plattor som jag kommer använda något modiferade. har mätt upp nödvändiga mått på bilen och börjat rita upp i skala 1:10.
så detta vart veckans fredags nöje :)
Bild
Snusdosa, trådrulle,urdrucken gin å tonic,gradskiva, mattkniv..
Va fan, dressed for sucsess :D
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck

Inlägg av RWHP »

Blir du nå klokare av John B. Heywood boken jag skicka till dig? :) Eller får du som jag huvudvärk av alla formler ;)
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Oj ,glömde suddigummi.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

jörgen: det får man tyda som en possitiv komentar :)

rwhp: har inte hunnit tagit tag i den men där finns mycket nyttigt
och onyttigt vetande på samma ställe.

driddler: du missade några saker men hade fel på det viktigaste,
det var ett urdrucket juiceglas, den enda starkvara jag dricker är
förädlat korn kölnat på eldad vitmossetorv :) :wink:
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

efter en massa timmars ritande så har jag i allafall börjat bygga lite på axeln. men nu måste den spännas upp i ett riktigt bort innan det svetsas nå mer. ford9" bultmönster måste blivit framtaget på måfå och sen bara fått följt med genom åren, absolut ingen symetri i den alls :lol: tur man fått hjälp av kunnigt folk med mätmaskin att mäta upp hela klumpen.
Bild
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende

Inlägg av stecka »

Se där de händer nåt i vinterkylan :D kommer nog bli bra de där de ser iaf bra ut :hihi:
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Ser bra ut, mätmaskin vad är det för fusk? :D Vi mätade minsann för hand!
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Skriv svar