MHR`s garage dragrace 144 med n/a sbc

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Post Reply
Martin H
Forumsberoende
Posts: 2304
Joined: Wed Dec 14, 2005 9:05 am
Location: lit/jämtland
Contact:

MHR`s garage dragrace 144 med n/a sbc

Post by Martin H »

här tänkte jag lägga in lite bilder o info vad jag pysslar med.
bilen i fråga är en 70års 144 som jag köpte 2001 och är i orginal skick, sen dess har det passerat 4st b20 med olika trimningsgrad. nu sitter en rakställd b230 i som varit dröm motor sen man var 15år och sprang runt i depåer på rally/rallycross. den består av 91 b230fb ballanserad o invägd underdel flata kolvar 531a med 48/40ventil insprut med induviduella runners kamaxel köpt av tg och slipad av cat cams med deras 13,9/13,6 flat nose nockvinkel 108g.
övrigt är väl 6kg svänghjul med 900tplatta och nira i3+ styrsystem.
det mesta är byggt eller modifierat av mig.

lite film!
http://media.savarturbo.se/blandat/mhr144_b230_2007.avi" onclick="window.open(this.href);return false;

Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by Martin H on Sun Sep 14, 2014 7:57 pm, edited 48 times in total.
Martin H
Forumsberoende
Posts: 2304
Joined: Wed Dec 14, 2005 9:05 am
Location: lit/jämtland
Contact:

Post by Martin H »

fan jag lyckades lägga upp bilder :banana: detta har jag gruvat mig för i 2år :D
User avatar
mattias
Admin
Posts: 10081
Joined: Wed Oct 22, 2003 10:25 pm
Location: Sävar
Contact:

Post by mattias »

Kul att du bemästrat teknikens under så vi inte missar vackra detaljer ! :thumbright:
Skicka mig filmen du hade på din bil via MSN så lägger jag den på media-servern.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Kjelle.G
För mycket laddtryck
Posts: 201
Joined: Sun Mar 05, 2006 4:13 pm

Post by Kjelle.G »

Ser ut att vara ett kul bygge.
Lär ju vara go sång från den maskinen :hihi:
Mvh Kjelle.G 8)
User avatar
S.Strömbäck
För mycket laddtryck
Posts: 116
Joined: Sun Feb 08, 2004 11:26 am
Location: Luleå/Kalix

Post by S.Strömbäck »

Snyggt! Vad är det för mått på fuelrailen som du byggt, 20x20 eller?
Martin H
Forumsberoende
Posts: 2304
Joined: Wed Dec 14, 2005 9:05 am
Location: lit/jämtland
Contact:

Post by Martin H »

S.Strömbäck wrote:Snyggt! Vad är det för mått på fuelrailen som du byggt, 20x20 eller?
japp
ergu
Forumsberoende
Posts: 821
Joined: Mon Jan 17, 2005 11:31 am
Location: Borås

Post by ergu »

ser mycket snyggt ut :thumbright:
volvoraggaren
Ganska mycket laddtryck
Posts: 75
Joined: Sat Apr 21, 2007 8:18 pm

Post by volvoraggaren »

Ren och snygg motor! :D
Lycka till :thumbright:
Image
Martin H
Forumsberoende
Posts: 2304
Joined: Wed Dec 14, 2005 9:05 am
Location: lit/jämtland
Contact:

Post by Martin H »

tack för komentarer!!
j björk
Forumsberoende
Posts: 6113
Joined: Tue Aug 16, 2005 1:51 pm
Location: Linköping

Post by j björk »

Snyggt insug!
Var det mycket jobb med spjällhusen?
Martin H
Forumsberoende
Posts: 2304
Joined: Wed Dec 14, 2005 9:05 am
Location: lit/jämtland
Contact:

Post by Martin H »

j björk wrote: Var det mycket jobb med spjällhusen?
jo det var lite jobb då tillverkade spjäll,axlar,hus,reglage och insug hur lång tid det tog har jag förträngt. men med tanke på vad sånt kostar att köpa så är det helt klart värt det och de blir roligare att använda då. dessa har funkat mycket bra har inte rört en skruv sen jag monterade ihop dem.
Martin H
Forumsberoende
Posts: 2304
Joined: Wed Dec 14, 2005 9:05 am
Location: lit/jämtland
Contact:

Post by Martin H »

idag vaknade man och solen sken, bestämde mig för att ta en premiär långtur hem till mor o far 10mil enkel. vägen dit gick bra, på vägen hem 21:30 började det mulna på och regna första tanken är "bara jag tar mig hem" och vad fan händer, 5mil hem börjar motorn dö av, rullar in på en parkering och häller i reserv dunken med tron på soppa torsk in i bilen och vrider om nyckeln då låter bränsle pumpen som en el tandborste och bygger inte upp en gnutta tryck. "säg godag då" där står man mitt på skogen i spöregn kl22:00. jaja ringde hjälp så man fick åka biltrailer hem.
men det är då typiskt att det ända som inte är special utan bara köpt o dit moterat ska gå sönder :evil:

Imorrn ska jag kolla lite ventilspel och passa på att knäppa kort på kammen så ska ni få se en lite annorlunda profil :)
User avatar
mattias
Admin
Posts: 10081
Joined: Wed Oct 22, 2003 10:25 pm
Location: Sävar
Contact:

Post by mattias »

Det kanske var nån gammal pump som jobbat i 30.000 mil och tyckte det var nog? ;)
Men det kan ju bero på hur du kopplat pumpen, dom gillar inte att tugga skräp.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Martin H
Forumsberoende
Posts: 2304
Joined: Wed Dec 14, 2005 9:05 am
Location: lit/jämtland
Contact:

Post by Martin H »

av nyfikenhet var jag tvungen att riva isär pumpen då visar det sig att de två plastklackarna som förbinder pump o motor var av. så antagligen har jag fått nått skräp i den så det tog stop.

Image
Image

i helgen pressade jag upp ett litet bra o ha lager trattar.
Image
User avatar
Perkele70
Forumsberoende
Posts: 1058
Joined: Sun May 06, 2007 9:48 am
Location: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Post by Perkele70 »

Fiint med trattsprut!blir nog gött ryt i knotan!
har inga roliga bilar!;)
Post Reply