Volvo 142 Turbo -74

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck

Inlägg av Perfix »

ja det är inget vidarer när drivaxlarna är fastsvetsade och de går av.. och bilen blir sinnessjukt lättburnad! grymt bygge förövrigt!
Manne
För mycket laddtryck

Inlägg av Manne »

stenarn De är tredje bakaxeln vi svetsat med samma svets å ingen av dom tidigare har gått sönder iaf. Nope de gjorde ja inte.

Fanzy Kan bli så ja :roll:

Perfix Får hoppas att dom håller då, tackar

Tog mig en tur till jobbet nu för nån timme sedan å fixade lite med momentstagen.

Började med dom under veckan.. hittade inget rör som räckte till så ja skarvade i en bit men när ja blev klar så ångrade ja mig å ville göra de utan nån skarv mitt på staget.
Såhär såg de ut då..
Bild

Så i fredags åkte ja å köpte mig en rörbit. tyvärr hade dom bara galvat men de funkar ju de med..
Nu kapar ja röret i 4.5 grad i ena änden.
Bild

Röret å ändarna, ska svetsas ihop nu bara.
Bild

Punktat dit ena änden å kört med rondell i spåret för få en glipa så svetsen blir stark.
Bild

Svetsar ihop de.
Bild

Svetsad å klar, bussningsbyte kvar.
Bild

Ur med den gammla bussningen.
Bild

Å i med den nya.
Bild

Där har vi dom.
Har bara punktat ihop dom i ena änden, vill prova dom på först å se så längden stämmer. Gör den de så bränner ja ihop dom å byter bussningarna även i den änden.
Bild

Gokväll!
Patrik Lindgren
Manne
För mycket laddtryck

Inlägg av Manne »

Va ett tag se senaste updaten..
Har grejat lite med nya bilen bland annat.. sålde ju 740in för ett tag sen.

Men nu har de hänt lite på 142an iaf.

Stagen är helsvetsade med nya bussningar å målade.
Nu är dom monterade. Bara panhardstaget kvar så sitter bakaxeln där den ska.
Bild

Köpte ju 17" plåt i sommras.
Å nu när de finns lite bättre med plats i hjulhuset kände ja ett litet sug efter å se hur de kan bli med dom på plats :)
Såhär såg ju dom ut, dom här två bilderna finns tidigare i tråden men så såg dom ut innan iaf.

Bild

Å en bild på plats.
Bild

Dom ska ju centrumvändas och breddas är tanken.
Centrumet löst..
Bild

Vänt på cetrumet å knackat i de i fälgbanan igen.
Isidan av fälgen hamnar allstå utåt nu, dom ska ju breddas sen å de blir alltså innåt.
Bild

Testade en kromad navkapsel, tror ja ska ha fyra sånna liggande.
Bild

Blir nog fräckt :)
Bild

Får se om jag hinner med nåt vettigt imorn..

Hade gött!
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende

Inlägg av Jonny Karlberg »

fan va fint de där blir :thumbright:
Manne
För mycket laddtryck

Inlägg av Manne »

Fanzy skrev:fan va fint de där blir :thumbright:
Tack :)

Har fått lite gjort nu igen.

Staget jag kortade för å centrera 140axeln kapades i två delar.
Bild

Slipade ner en M20 skarvhylsa så den gick i staget en bit, sen skar jag upp staget på två ställen så ja kudne bränna på lite med svetsen.
Bild

Svetsat.
Bild

Hittade ett rör som passade bra att trä över gängstången som samtidigt passade bra i staget, slog in röret i änden på staget för å få lite stöd, även här slitsade ja upp staget för å kuna bränna lite.
Bild

Grundat
Bild

Så blev det på plats.
Bild

Sen satte ja dit nya fjäderbrickor för dom som satt va så rostiga.
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende

blir det att köra plåtisar nu istället?
Är dom vita till salu? :wink:
Manne
För mycket laddtryck

Inlägg av Manne »

Fanzy skrev:blir det att köra plåtisar nu istället?
Är dom vita till salu? :wink:
Nej och nej :D

Kan va gött å ha två uppsättningar med fälgar, så man alltid kan ha en uppsättning med lagliga däck på :) Sen är de roligt å kunna byta lite.
Jp fälgarna håller jag hårt i, dom ska förresten inte få va vita heller, å när ekonomin tillåter ska dom som är 7,5" breddas till 9".
Patrik Lindgren
Manne
För mycket laddtryck

Inlägg av Manne »

Kanske är dags å köra en update här :P

Lite har de väl hänt.. men de är inte mkt. Har bytt vxllåda iaf, å svetsat de sista på trösklarna å slipat ner alla punkter.

Å idag gjorde ja ett snabbryck, sänkte en kompis bil också så ja hann inte så mkt som ja hade tänkt idag :P
Men de som har hänt är iaf att ja har fått tag på stolar :)

Farsan tyckte att de har gått lite trögt för mig så han ville hjälpa till lite på traven, så han erbjöd sig å pröjsa stolarna om jag klär in skorstenen åt honom (jobbar som byggplåtslagare) Å de tyckte ja lät som en bra deal :)
Så de fick bli 2 st svarta Bimarco stolar.

Blev lite suddiga bilder tyvärr.. men de får ni leva med :P

Bild

Infästningspunkterna

Bild

Skruvade loss infästningen som satt på orginalstolarna. Men driter i skenan, kör på en fast montering.
Som ni ser på bilden va de inte så långt undan att två bult stämde, med lite våld gick de bryta isär såpass att de passade :bs:
Bild

Dom andra två fick ja kapa ur i röret för å komma åt, sedan svetsade ja dit plåtbitar som ja sedan ska borra hål i. Tog till plåtbitarna lite grann för å va på säkra sidan. Sen svetsar nog igen hålet i röret också.

Bild

Ja å igår då så satt ja på blocket å snubblade in på en annons med billiga Mk18 7" breda.. Så de va bara å kasta sig i bilen å åka till Kristinehamn.
En fälg är kantstött å däcken är slut.
Får se vad ja gör med dom :P va bara så bra pris så ja kunde inte låta bli :roll:
Bild

Får se när de blir update nästa gång, förmodligen på onsdag.
Patrik Lindgren
Manne
För mycket laddtryck

Inlägg av Manne »

Är väl inte möe till update men ja har inge bättre för mig så ja kastar upp några bilder.

Pallade up stolen där ja tyckte den kändes rätt :)
Bild

De främre fästet för stolen fastpunktat.
Bild

Borrade några extra hål ifall man skulle få för sig å vilja flytta stolen :wink:
Bild

Konsollen för handbromsen.
Bild

Blev helt ok.
Bild

Ska bara fixa dom bakre fästena så är stolarna på plats, sen blir de nog å borra hål för handbromsvajern. De ska svetsas klart vid avgastunneln också, men sen tror ja nog att ja kan börja måla invändigt :)
På måndag ska ja ringa ett samtal, så kanske de händer nå kul på fälgfronten här framöver, brett är fett :wink:
Patrik Lindgren
Manne
För mycket laddtryck

Inlägg av Manne »

Är väl inte så jätte mkt kvar å göra inuti bilen, så de ska målas invändigt snart.
Men ja är lite fundersam på färgvalet.. tänkte köra på mattsvart inuti, va tror ni om det?
Blir ju ingen flashig inredning :P helrensat å aludörrsidor.
Bilen ska ju bli gräddvit, men de vill ja inte ha invändigt.
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende

Svart är ju en neutral färg och passar till det mesta så det lär nog bli bra med mattsvart :)
Manne
För mycket laddtryck

Inlägg av Manne »

Fått lite gjort ikväll.

Plockade lös aluplåten som ska bli instrumentbräda å mätte ut å borrade hål där mätarna ska sitta.
Bild

Borrade sedan med en hålsåg, men den va bara 48mm så ja fick köra ett varv med sticksågen för å få i mätarna.
Bild

Så blev de på plats.
Bild

Bild

Sen hängde ja på Jp fälgarna bak..

Bild

Blir rätt tight faktiskt :)
Bild

Bild

Nu kanske ni funderar på varför ni får se bild på dom för 17:onde gången..
De är så att de sitter 23mm spacers på.. ville bara testa så de fanns plats.
23mm är nu nästan 1" å fälgen är 8,5"
Vilket innebär att 9,5" breda fälgar får plats.
Har kanske nämnt att ja är sugen på å bredda två av fälgarna, å i tordags fick ja tummen ur de berycktade hålet å skickade iväg två fälgar på breddning, dom ska breddas utåt till 9,5" :D
De skulle ta minst en månad för han hade de påställt nu.. Men ja har ju lite kvar å göra på bilen så ja kan vänta :)

De va allt för ikväll, blir nog ett litet ryck imöra också.
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Alltså...Den blir ju så läskigt, obeskrivligt satans tokfrän att man blir mållös :shock: :thumbright:
Manne
För mycket laddtryck

Inlägg av Manne »

Glufsen skrev:Alltså...Den blir ju så läskigt, obeskrivligt satans tokfrän att man blir mållös :shock: :thumbright:
Jo ja hoppas de blir fränt tillslut :)
Patrik Lindgren
Manne
För mycket laddtryck

Inlägg av Manne »

Nu har de vart väldigt dåligt med updates.. men hoppas de ska bli lite oftare nu, har ju gått på semester :)

Har inte hört nåt mer om fälgarna.. ringde till honom förra veckan, å som svar i andra änden har han spelat in ett meddelande att han gått på semester.. :( så de tar nog ett tag till.

Men har iaf polerat dom två 8,5" arna som blir fram, fälgarna han breddar polerar han åt mig så ja slipper göra de på alla fyra, för så kul är de inte :P

Orka stå å handslipa fälgarna.. å svarv är inget man har tillgängligt heller, men en bil på pallbockar är väl bra? Har funkat för mig förut iaf ;)

Bild

3an på tomgång va lagom varv.
Bild

Har våtslipat med 120, 180, 240, 320, 400, 600 å 1200
Bild

Sen körde ja med polertrissa å autosol, blev inte riktigt nöjd med ytan.. blev lite flammigt, men ska kolla på de nån dag, de värsta är gjort nu iaf :)
Bild
Patrik Lindgren
Skriv svar