volvo 240tic -81

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Vaktis skrev:Seriöst arbete du gör, ska bli kul att se motorrummet efter lack! :D
Tackar! lika bra att göra det riktigt när man liks gör det :thumbright:
Ja, kan ju inte gärna bli sämre åtminstone :doh:
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Har varit sjuk ett tag och därför inte fått något gjort (som om man inte har nog tidspress..)
Men nu är jag, iaf någorlunda, pigg igen och har varit nere i garaget nån timme och nästan maskerat klart motorrummet:
Bild
Sen har jag beställt ny koppling, siliconslangar till tryckrören och för röret mellan luftfiltret och turbon samt att insugs- och vattentempgivare ska hämtas nästa fredag så nu är fickorna tomma på pengar dock har jag nästan allt jag behöver och tillräckligt att göra till nästa studiebidrag om det dyker upp att jag behöver något mer, tror jag... :P
Ja just, har även fått tag i sista centrumkåpan till fälgarna så när det är dags för dem ska ja kolla med lås-nissen om det går att göra nycklar till dem annars får jag försöka göra så att man vrida spärren som håller kvar kåporna fälgen iaf även om dem inte blir fastlåsta som dem ska så är det ju snyggare att ha dem där än att vara utan så...
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Så har varit nere och maskerat klart sen hjälpte farsan mig att blanda grundfärgen och gjorde iordning lacksprutan sen gav man sig på det, gick riktigt bra.. fick nån rinning i bagaget och en minsting vid fjädertornet på förarsidan som man får ta fint papper och slipa ner innan man läcker på svartfärgen imorgon :D
Bild
Bild
Bild
Bild
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Jag som trodde jag skulle få lacka svart idag men det fanns några skavanker, gör om och gör rätt!
Bild
Där hade det spruckit hela vägen :S
Bild
Några småmärken, men dem stör en väldigt mycket ändå...
Bild
Även där en lång spricka, har även tagit ner rinning också...
Sen vare bara att lacka, "spillet" från gårdagen räckte så.
Bild
Bild
t.om lite kvar så jag la på ett tunt lager runt om bara för att..
Bild
Som det såg ut nu innan färgen torkat så är nöjd men det var jag ju iofs igår också men, har värmaren på så ska ner och kika snart och förhoppningsvis blir att lägga på svartfärgen imorgon efter skolan....
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Har varit nere och lackat svart, gick väl sisådär men det är ju första gången så..
Bagaget:
Bild
Motorrummet, som synes fick jag inte in färg vid fjädertornen trots att jag tyckte jag sprutade rätt friskt där.
Bild
Bild
Sen blev det lite torrsprutat här:
Bild
Så imorgon ska jag ta en mindre lackspruta och fylla i där jag missat / torrsprutat och sen klarlack på det... såg inga rinnigar i motorrummet nu när jag var ner och synade lite snabbt... någorlunda nöjd för första gången, som tur är går det att rätta till misstag ;)
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Tog en liten lackspruta och drog på inne i fjädertornen där jag missat sen la jag på ett lager till med färg så nu är det bättre trots att det är lite knotter men vafan det är en 240 och första gången jag lackar så, ser iaf bättre ut än förut anyways... klarlack imorgon!
Bild
Bild
Sen har jag fått hem kopplingen också...
Bild
Har även bytt knutkorsen idag på skolan samt tryckt i fett i dem så, tar hem dem imorgon då jag är på fordon på eftermiddagen då så man slapp konka runt med kardan nere på skolan ;)
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Sådär nu är motorrummet klarlackat, gav fan i bagaget då sprutan jäklades.. var precis som att klarlacken täppte igen munstycket för man kunde bara spruta lite klarlack sen vare bara tryckluft som kom då fick jag he sprutan i förtunning och köra så släppte det på en gång sen tillbaka i färgtillbehållaren med klarlacken och lägga på lite till och sen tillbaka till förtunningen och processen fortsatte, gick nog åt mer förtunning än klarlack, menmen nu är det gjort!
Bild
Rinning, dock ej klarlacksrinning, tror den blev när jag försökte få färgen att täcka bakom huvudbromscylindern, som tur är syns den endast från vinkeln jag tog kortet i ;)
Bild
Lite knotter blev det men det är ju garagelack och jag är inge proffs...
Bild
Blev ganska blankt på det mesta ställen iaf :P
Bild
Om man tänker på hur det såg ut så är jag jävligt nöjd :D
Bild

Tog hem kardan idag
Bild
Och fick även mina siliconslangar
Bild
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Har städat garaget så det gick att rulla bilen till inre garaget och sen pluggat puls-air hålen:
Bild
Tvättat lådan, satt dit nya kopplingen och sen satt ihop motor och låda:
Bild
Sen tagit hem lite diverse som ska fräschas upp när det blir dags för dem att ska tillbaka i motorrummet:
Bild
just, fick hem insugstemp- och vattentempgivarna i fredags också.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Fick hem turbon som har fått kompressor sidan polerad, stort tack till micke ( www.mbst.se ), sedan hedde jag på ugnssvärta på avgashuset och grenröret. ska snygga till wastegaten sen också samt ta bort smutsen vid oljetillförseln så blir det nog bra :D
Bild
var 3 pinnbultar som saknades på 405toppen (1 av och 2 som lossnade innan muttern) + att en var så dålig att jag inte ens får på en mutter igen så jag började plocka lös från toppen från motorn som satt i 245an men fick bara lös 2 stycken så jag köper nya imorgon istället så jag får på turbon sen ska far hjälpa mig att sätta tillbaka motor och låda.
Maskerade av motorrummet också:
Bild
Rand där jag satte tejpen, ska maskera och sen bara pensla på lite svartfärg (likadant hela vägen över till andra sidan).
Bild
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Fick hem nya pinnbultar och muttrar idag så jag bytte pinnbultarna (tog ett bra tag, började med att försöka låsa 2muttrar men det gick inge vidare så stor rörtång fick till slut lös dem) och sen på med nya packningar och hänga på turbo&grenrör men grenröret tar i pinnbultarna som puls-air röret ska sitta i (som just nu andvänds till pluggning av puls-air hålet) men går ju att slipa ner dem så ska göra det imorgon.
slipade även olje tillförselsröret så ja kan måla det imorgon och sätta dit sånt så förhoppningsvis ska motor och låda tillbaka i bilen imorgon.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Har kapat pinnbultarna till puls-air röret alldeles vid muttarna och det var precis så att grenröret går fritt så nu sitter turbon på plats så far ska hjälpa mig imorgon att hänga dit motor&låda, ska bara leta reda på en ny växellådsbalk eller om ja int hittar nån svetsa den gamla...
Har även slipat och målat oljetillförselsröret, tryckrören, oljekylaren samt fästet för tändspole och tändboxen svarta så det fräscht när man ska dra dit det.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Det som blev målat igår:
Bild
Jag bytte växellådskudden, gammal vs ny:
Bild
Tog trasa och avfettning och rengjorde all el och drog det dit det skulle vara samt maskerade och penslade på den röda rand som blev pga maskering vid lack av motorrummet:
Bild
Bild
Medans svetsade far svetsade och grundade växellådsbalken:
Bild
Så blåste jag på färg på ovansidan dock tog det slut så fick det inte å täcka riktigt men det får duga, undersidan drar jag på med underredsmassa
Bild
Bild på motorn, dock ska inte denna ventilkåpa andvändas...
Bild
Och motor och låda på plats!
Bild
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Nu börjar de bli intressant i tråden här! :)

Vad har du för spridare på den? Inte är de väll R? :wink:
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Killroy_swe skrev:Nu börjar de bli intressant i tråden här! :)

Vad har du för spridare på den? Inte är de väll R? :wink:
Ja det börjar komma till lite roligare grejjer :D
Nej det är bara dem gröna från 740turbo men ska väl gå att klämma ur mer effekt än med k-jet i varje fall så.

Har bara varit nere en snabb sväng...
Huvgångjärn före:
Bild
Huvgångjärn efter:
Bild
Fjädertornsbrickor + justeringsstag till servo före:
Bild
Fjädertornsbrickor + justeringsstag till servo efter:
Bild
Ditsatt:
Bild
Är större nyansskillnad på bilden än vad jag såg i garaget iaf, dock taskig belysning men..
Bild
Tänkte sätta dit elen som går vid motorn men det var inte så fin efter att jag fått bort lagret med smuts/eltejp som dem lappat ihop det med:
Bild
Bild
Den här är skarvad på 2 ställen och isoleringen bortnött på 4, alla kablar ser likadana ut..
Bild
Bild
Så måste handla lite elkabel och dra allt nytt.
Tyvärr är "gasvajerfästet" av och även lite lång så det blir en kraftig böj med där här insuget så frågan är ju om den inte skulle ha gått av ändå när man börjat andvänt den så man måste nog fixxa en kortare eller något, någon som har tips? måste ju liks bytas ut.
Bild
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

den 28e:
Då bultarna som höll fast downpipen såg ut såhär:
Bild
så tyckte jag det var likabra att låna hem och gänga om där nu pinnbultar saknas.
Bild
Fick köra fram och tillbaka några gånger men nu är det iaf bra gäng där.
Slipade undersidan på övre frontplåten, han tjuvstarta på ovansidan också men kände inte för nå mer.
Bild
Bild

Ska beställa nya pinnbultar och diverse el-kabel såfort stuidebidraget dyker in, innan dess har jag tänkt att frontplåtarna ska vara slipade för lack så man kan lacka dem och sedan börja slå ihop motorrummet igen.

Idag:
Fälgarna är färdig slipade för lack tack vare far.
Själv har börjat fixxa fästen för givarna, svetsat mutter på röret där dumpen satt till lufttempen, kapat till ett rör och svetsat mutter på det som jag skarvar nedre kylar slangen med till vattentempen, ska bara se så att det är rätt längd på slangen innan jag sätter på andra halvan av den avkapade kylarslangen (inte allt för lätt att trä på slangen över röret, skulle haft ett litet mindre rör men med kokhett vatten och våld gick det till slut på så jag vill se att det är rätt längd innan jag trilskas med nästa :P )
Har börjat skumma på adapter till gasspjällsgivaren.
Satt dit pinnbultarna i turbon och hängde dit downpipen och märkte upp vart lambdan ska sitta men hittade ingen mutter som passade så det ska inhandlas likväl några andra smådetaljer som är nödvändiga för ihopsättningen av motorn.
Har även letat fram el-kablar och kontakter etc och lagt fram så jag tror jag klarar mig ifrån att köpa vilket underlättar för plånkan.
Imorgon ska både jag och far ner och hålla på med skrället så något ska väl bli gjort...
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Låst