Sida 8 av 21

Postat: tis nov 25, 2008 11:36 pm
av jonch
Rydberg skrev:Bild

Bild
Sprängkåpa från 240 -76 :thumbright:

Skulle vilja ha lite förslag på lådor, det lutar åt m47 iallaf...

alltså sitter den där sprängkåpan bara på 240 -76orna? dom med b21? eller är de nån spec modell?

Postat: ons nov 26, 2008 12:59 pm
av Roger Persson
jonch skrev:
Rydberg skrev:Bild

Bild
Sprängkåpa från 240 -76 :thumbright:

Skulle vilja ha lite förslag på lådor, det lutar åt m47 iallaf...

alltså sitter den där sprängkåpan bara på 240 -76orna? dom med b21? eller är de nån spec modell?


Dom sitter på 76-78 med B20 och M45..
M46 0 M47 passar med..
Den passar även på rakstäld b21 b23..
1500 brukar priset ligge på för en sån..

Såg även en intressant anons på blocket för m400 b20 kåpa..

http://www.blocket.se/vi/18405384.htm?ca=9_s

Postat: ons nov 26, 2008 6:26 pm
av Rydberg
B20TicPower skrev:
jonch skrev:
alltså sitter den där sprängkåpan bara på 240 -76orna? dom med b21? eller är de nån spec modell?


Dom sitter på 76-78 med B20 och M45..
M46 0 M47 passar med..
Den passar även på rakstäld b21 b23..
1500 brukar priset ligge på för en sån..

Såg även en intressant anons på blocket för m400 b20 kåpa..

http://www.blocket.se/vi/18405384.htm?ca=9_s
Precis, köpte en sådan för o slippa byta den klena m40 lådan varje helg, fick ge 800kr för min om jag kmr ihåg rätt :thumbright:

Postat: ons nov 26, 2008 6:59 pm
av Roger Persson
Själv kört med m46 och ca 250 hk och det
skorrar gött i den när man skickar på lite.. :)

Kör med tjock olja i, vanlig biltema
v-lådsolja/slutväxelolja, inte den röda
som är std/rekomenderad orginal..

Över växeln funkar..
Det ända som ja märkt med m46 är att backen
vill slira lite om man är för hård på gasen.. ;)

Har för mej det är ca 0.8 lägre utväxling på
1-2-3-4 på en sån om man jämför med m45a..

Läste det i volvos instruktions bok för 244..

Postat: ons nov 26, 2008 7:08 pm
av Rydberg
B20TicPower skrev:Själv kört med m46 och ca 250 hk och det
skorrar gött i den när man skickar på lite.. :)

Kör med tjock olja i, vanlig biltema
v-lådsolja/slutväxelolja, inte den röda
som är std/rekomenderad orginal..

Över växeln funkar..
Det ända som ja märkt med m46 är att backen
vill slira lite om man är för hård på gasen.. ;)

Har för mej det är ca 0.8 lägre utväxling på
1-2-3-4 på en sån om man jämför med m45a..

Läste det i volvos instruktions bok för 244..
okej, tror d blir m47 för mig, orkar inte med den där överväxeln längre :lol:

Postat: lör nov 29, 2008 12:13 pm
av Lacke
Rydberg skrev:Bild
Ngn som vet vad d e för spec. pump till höger? Trodde d var en orginal vattenpump men den e inte ett dugg lik den som satt på...

Bild
Bild
snart dags för färg :thumbright:

Bild
tomt

Bild

Bild
överfallen, så man håller koll på dom

Bild
Svänghjulet jag ska köra med...
Hej en kompis mont en sådan vattenpump på sin preppade motor
den kokade på tomgång ifall så blir fallet så vet du vad det är!

Häls Lacke

Postat: lör nov 29, 2008 4:42 pm
av Rydberg
Lacke skrev:
Rydberg skrev:Bild
Ngn som vet vad d e för spec. pump till höger? Trodde d var en orginal vattenpump men den e inte ett dugg lik den som satt på...

Bild
Bild
snart dags för färg :thumbright:

Bild
tomt

Bild

Bild
överfallen, så man håller koll på dom

Bild
Svänghjulet jag ska köra med...
Hej en kompis mont en sådan vattenpump på sin preppade motor
den kokade på tomgång ifall så blir fallet så vet du vad det är!

Häls Lacke
Okej, är d tack vare den spec. "virveln" den kokar lr? tänkte om man kunde byta ut just den så slipper man kokningarna....

Postat: sön nov 30, 2008 11:49 am
av Rydberg
Bild

Mahle kolvar(B21e)
Nya lyftare
Ramlager
Vevlager
Fullflödes oljepump
Stålbricka till kammen
Oljefilter
Monteringspasta till kammen,lyftarna etc.

Bild Blev inga smidda kolvar, tyvärr...Får bli senare när man har kört med motorn lite så man inte tar sig vatten över huvudet :shock: :wink:

Sen gav jag mig på o lätta mina lyftare, gick kanonbra tills jag kom till sista lyftarn, blev lite för varm i kläderna så drog inte åt den tillräckligt och lyftarn spårar upp sig på borren och spricker :doh: :thumbdown: ...Så om ngn har en ny orörd lyftare o sälja så hör av dig :thumbright:

Bild
Så ska d alltså inte se ut :shock:

Bild Resten blev kanonbra!

Dom väger ca. 82gram styck innan lättning, landade på 69gram efter lättning...Får se om man vinner ngt på detta sen, dom kostar ju bara ca.50kr nya så ingen större förlust om detta inte skulle fungera...

Postat: sön nov 30, 2008 1:25 pm
av Roger Persson
Opps.. Tråkigt.. :O

Postat: sön nov 30, 2008 2:05 pm
av weber-power
var nästan de jag var rädd för :roll: aja bara göra om göra rätt! :)
man lär sig efterhand :hihi:

Postat: sön nov 30, 2008 2:06 pm
av Rydberg
weber-power skrev:var nästan de jag var rädd för :roll: aja bara göra om göra rätt! :)
man lär sig efterhand :hihi:
ssscchh på dig du, gick bättre än jag förväntat mig faktiskt :thumbright:

Grymt o lära sig den hårda vägen, den bra vägen :wink: :hihi:

Postat: sön nov 30, 2008 4:47 pm
av Vincent
B20TicPower skrev:
jonch skrev:
alltså sitter den där sprängkåpan bara på 240 -76orna? dom med b21? eller är de nån spec modell?


Dom sitter på 76-78 med B20 och M45..
M46 0 M47 passar med..
Den passar även på rakstäld b21 b23..
1500 brukar priset ligge på för en sån..

Såg även en intressant anons på blocket för m400 b20 kåpa..

http://www.blocket.se/vi/18405384.htm?ca=9_s
Slutade inte B20 tillverkas -76??jag har då aldrig sett en volvo 240 77-78 med originalmonterad B20???

Postat: sön nov 30, 2008 5:41 pm
av Rydberg
Jo jag har också för mig det....Kåpan kommer iallaf från en -76

Postat: sön nov 30, 2008 5:42 pm
av Vincent
Rydberg skrev:Jo jag har också för mig det....Kåpan kommer iallaf från en -76
Kåpan kommer från en -76 240 och satt ENDAST på 76:or med originalmonterad B20-M45.

MVH Micke

Postat: sön nov 30, 2008 6:10 pm
av Rydberg
Amazon_V8 skrev:
Rydberg skrev:Jo jag har också för mig det....Kåpan kommer iallaf från en -76
Kåpan kommer från en -76 240 och satt ENDAST på 76:or med originalmonterad B20-M45.

MVH Micke
Det är ju d jag säger :confused: