kam slitage turbo+ 37mm heltryckare och stora avgasventiler.
Hej jag tror på den där liknelsen med badkar och proppen
det var 41,5 mm avgasventil då får men tänka på trycket
som blir ovanpå ventiltallriken jag räknade lite lätt på kammen
312 grader vid körspel med 112 grader i nockvinkel blir om kammen
går i splitt att den öppnar 88 grader fnd och stänger 44 grader
eöd kanske trycket är för högt för kam och tryckare då,
men om man drar ihop nockarna tex, till 108 grader kanske man
lättar på trycket för kam och tryckare,
Jag frågade Christer vad han körde Hajabusan på för nockvinkel
och han svarade 105 grader Lennard Zanders hade väl del i den
snurran, han pratade om grova och långa avgasrör till det.
det jag vet är att snävar nock, inte tål samma mottryck i avgasröret
men man kanske kan gå upp i avgashus , inte vet jag
Jag bara spekulerar , Vad tror ni?
Häls Lacke
det var 41,5 mm avgasventil då får men tänka på trycket
som blir ovanpå ventiltallriken jag räknade lite lätt på kammen
312 grader vid körspel med 112 grader i nockvinkel blir om kammen
går i splitt att den öppnar 88 grader fnd och stänger 44 grader
eöd kanske trycket är för högt för kam och tryckare då,
men om man drar ihop nockarna tex, till 108 grader kanske man
lättar på trycket för kam och tryckare,
Jag frågade Christer vad han körde Hajabusan på för nockvinkel
och han svarade 105 grader Lennard Zanders hade väl del i den
snurran, han pratade om grova och långa avgasrör till det.
det jag vet är att snävar nock, inte tål samma mottryck i avgasröret
men man kanske kan gå upp i avgashus , inte vet jag
Jag bara spekulerar , Vad tror ni?
Häls Lacke
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Om vi ser till öppningshastigheten på ventilen, hur påverkar detta avgaspulsen i grenröret och dess avstämning?
Snabb öppning= stark puls och då större inverkan på grenrörs dimensioner??
Vad är bra om vi bara ser till effekten, kort eller långa ramper på kammen.
Hur påverkar insugningskammens stängingsramp efterfyllningen?
/Christer
Snabb öppning= stark puls och då större inverkan på grenrörs dimensioner??
Vad är bra om vi bara ser till effekten, kort eller långa ramper på kammen.
Hur påverkar insugningskammens stängingsramp efterfyllningen?
/Christer
Läst igenom tråden.
För er som undrar över presentationer läs mitt inlägg.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 385#255385
Skulle själv tagit kontakt med Gunnar direkt naturligtvis. även visat de trasiga sakerna live för honom.
Han har ritat kam till några av Sveriges snabbaste o starkaste volvo motorer. Varit med att reda ut slitage och utvecklat för mera effekt.
Beställ ett kit av honom med kam tryckare o fjädrar. kanske ventiler o retainers. har han frågor så svara på vad han vill veta.
Ja men det är så dyrt.??
Vad kostar det att sätta ihop en topp..åka 20 mil betala startavgifter. köra en repa åka de 20 tillbaka riva skiten. och börja om.
Om man själv plockar olika frukter i samma fruktkorg kanske de inte passar ihop helt enkelt.
Låter man någon som vet hur de fungerar tillsammans göra jobbet . Ja då vet man själv oxå att man är på rätt väg.
Om ja inte har en susning hur en sak fungerar och provar friskt. så är det som med elektronik. Friskt provat hälften brunnit. klart man provat, men man vet ju varför det gick åt skogen.
Oldogs liknelse med badkars-proppen är så härlig. var tvungen att spola upp ett bad själv för att testa. hihi (att bada förståss)
dessutom stämmer den väldigt bra. mycket bra.
Min fråga till Jens är.
Hur mycket avgas temp ni haft i motorn vid fel tillfällena??
Hur mycket tändning har ni kört??
Hur mycket rest tryck har du i Cylindern? när avgas öppnas??
/ Anders N
För er som undrar över presentationer läs mitt inlägg.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 385#255385
Skulle själv tagit kontakt med Gunnar direkt naturligtvis. även visat de trasiga sakerna live för honom.
Han har ritat kam till några av Sveriges snabbaste o starkaste volvo motorer. Varit med att reda ut slitage och utvecklat för mera effekt.
Beställ ett kit av honom med kam tryckare o fjädrar. kanske ventiler o retainers. har han frågor så svara på vad han vill veta.
Ja men det är så dyrt.??
Vad kostar det att sätta ihop en topp..åka 20 mil betala startavgifter. köra en repa åka de 20 tillbaka riva skiten. och börja om.
Om man själv plockar olika frukter i samma fruktkorg kanske de inte passar ihop helt enkelt.
Låter man någon som vet hur de fungerar tillsammans göra jobbet . Ja då vet man själv oxå att man är på rätt väg.
Om ja inte har en susning hur en sak fungerar och provar friskt. så är det som med elektronik. Friskt provat hälften brunnit. klart man provat, men man vet ju varför det gick åt skogen.
Oldogs liknelse med badkars-proppen är så härlig. var tvungen att spola upp ett bad själv för att testa. hihi (att bada förståss)
dessutom stämmer den väldigt bra. mycket bra.
Min fråga till Jens är.
Hur mycket avgas temp ni haft i motorn vid fel tillfällena??
Hur mycket tändning har ni kört??
Hur mycket rest tryck har du i Cylindern? när avgas öppnas??
/ Anders N
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Hej Anders
Jag vet inte hur högt tryck det kan vara i cylindern men jag räknade
lite lätt att en ventiltalrik på 41,5mm blir 13,51kvadratcentimeter
om vi leker med tanken att i cyl, vid 88 grader fnd, är 50kp tryck
gånger 13,51 blir det 631 kp tryck kammen måste övervinna
för att lyfta ventilen, men kanske Cox eller Jens kan räkna ut det?
Vad tror ni!
Häls Lacke
Jag vet inte hur högt tryck det kan vara i cylindern men jag räknade
lite lätt att en ventiltalrik på 41,5mm blir 13,51kvadratcentimeter
om vi leker med tanken att i cyl, vid 88 grader fnd, är 50kp tryck
gånger 13,51 blir det 631 kp tryck kammen måste övervinna
för att lyfta ventilen, men kanske Cox eller Jens kan räkna ut det?
Vad tror ni!
Häls Lacke
undrar hur man leker fram tanken med 50 kp tryck
Hur man räknar ut vilket tryck det blir på ventilen vid ett visst tryck i cylindern är matte årskurs 9 ,
Undrar hur du kom fram till siffran 50 ?
/ Anders N
Hur man räknar ut vilket tryck det blir på ventilen vid ett visst tryck i cylindern är matte årskurs 9 ,
Undrar hur du kom fram till siffran 50 ?
/ Anders N
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Hej Anders som jag sa så lekte jag med tanken för att ni skulle seANorberg skrev:undrar hur man leker fram tanken med 50 kp tryck
Hur man räknar ut vilket tryck det blir på ventilen vid ett visst tryck i cylindern är matte årskurs 9 ,
Undrar hur du kom fram till siffran 50 ?
/ Anders N
vad ett givet tryck på ventil blir i kraft att överföra i kilo,
jag har bara gått 9 är i söndaskola plus 2 år fordons,
det rätta trycket får någon smartis räkna ut det kan inte jag!
Häls Lacke
Tack Oldog dom orden värmde.Oldog skrev:Hej Lacke, kul att även hjärnorna i Norrbotten fungerar.
Det finns ju hel hög med folk som trimmar i dator´n, kom igen vad säger simuleringsprogrammen hur mycket tryck finns det kvar i cylinder´n? Hjälper det att flytta öppnings-punkten några grader?
Synes Gammdoggen
Häls Lacke
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
angående skadorna på just 37mm tryckarna,jag tror att det
kan vara olika orsaker till haverierna! jag menar hur kan en
tryckere överhuvudtaget få intryckt(konkav) yta?.om det
går tungt att öppna ventilen borde den ju bli böjd åt andra hållet!?
då mothållet endast är i centrum! möjlig orsak som jag ser det
är att det har endast hänt på motorer som har haft justerbrickor/shims
mellan ventil och tryckare och dom har "hoppat" upp och lagt sig på sidan mellan
ventilbricka och tryckare med följd att ventilen har fått extra lyft med
bottnad ventilfjäder som följd(dvs kammen trycker på fjädern och inte i centrum).
/Fredde
kan vara olika orsaker till haverierna! jag menar hur kan en
tryckere överhuvudtaget få intryckt(konkav) yta?.om det
går tungt att öppna ventilen borde den ju bli böjd åt andra hållet!?
då mothållet endast är i centrum! möjlig orsak som jag ser det
är att det har endast hänt på motorer som har haft justerbrickor/shims
mellan ventil och tryckare och dom har "hoppat" upp och lagt sig på sidan mellan
ventilbricka och tryckare med följd att ventilen har fått extra lyft med
bottnad ventilfjäder som följd(dvs kammen trycker på fjädern och inte i centrum).
/Fredde
jag har inte använt shims/lashcaps mellan tryckare och ventil utan justerat spelet genom att slipa av ventil skaften för rätt spel.

http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
visst är det en av dina på sid 1 boström? har det försvunnit material
i centrum(skurit) på dom skadade? eller fanns det nåra med bara"böjt"
tak,som jag såg på manges?
jag undrar bara för jag är nyfiken på vad jag kan förvänta mig
på min motor!
men jag kan inte se en logisk förklaring på hur dom kan bli intryckta
i mitten
kan nån annan?
/F
i centrum(skurit) på dom skadade? eller fanns det nåra med bara"böjt"
tak,som jag såg på manges?
jag undrar bara för jag är nyfiken på vad jag kan förvänta mig
på min motor!

men jag kan inte se en logisk förklaring på hur dom kan bli intryckta
i mitten

kan nån annan?
/F
de första tryckarna jag hade (catcams) var för korta och kantrade nästan i brunnen och på dom sjönk taket in.på de senare så gick kammen ned sig i tryckaren utan att taket sjönk in.ska prova enem´s tryckare nu.

http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel