Sida 8 av 36

Postat: fre okt 09, 2009 4:26 pm
av norrback
Jens Gustavsson skrev:jag kan lägga upp en bild/fil från min cam pro plus så kan du gämföra? vist va det en vanlig 10.5mm A kam?
Jo en helt vanlig A kam. Skall göra en bättre mätning av A kammen i häljen.

/Andre'

Postat: lör okt 10, 2009 2:05 pm
av Henka.
norrback skrev:tack, man måste altså försöka hitta en funktion som är tillräckligt lik lyftprofilen, sen derivera den.

Fick det att fungera, skulle verkligen vara bra om man skulle kunna ha flera olika y-skalor i samma diagram. kanske det går...


/Andre'
I Excel så kan man bara ha en primäraxel och en sekundäraxel för y-axeln.

Du fixar fram sekundäraxeln genom att i diagramområdet klicka på den dataserie som skall kopplas till den andra axeln. Sedan på Format->Dataserie. Där tar du fram fliken Axel och väljer Sekundäraxel.

Kan vara möjligt att man i Excel 2007 kan ha fler y-axlar än två men inte i 2003 som jag har iaf.

Postat: lör okt 10, 2009 7:54 pm
av norrback
Jens Gustavsson skrev:jag kan lägga upp en bild/fil från min cam pro plus så kan du gämföra? vist va det en vanlig 10.5mm A kam?
Nu har jag en ny mätning och har räknat ut hastigheten för några olika lyft. Skall fortsätta med accelerationen och jerk senare i tråden.

Blir intressant Jens att jämföra mot en "riktig" mätare, får du upp en bild med grader på x axeln, lyft,hastighet, acceleration, jerk på Y? Om inte så lägg upp en "code" med 1 grads intervall.

/Andre'

Postat: lör okt 17, 2009 5:35 pm
av norrback
Har färdigt programmet nu så långt så det tar 3 minuter att mäta en kam som är av volvotyp, golf osv. dom som har direkt tryckare. Exporterar en logg fil för avgas och en för insug. Båda importeras som .csv filer i Graph programmet som Kristoffer tipsade om. Så här ser det ut. Lite data också, Jens om du bara hinner så lägg gärna upp info på en A kam som är mätt med din mätare så får jag jämföra. Detta är med en 70€ linjärgivare och helt ofiltrerad signal. Går säkert att få bättre om man orkar programmera filter...


Vid 3.0 mm har jag PeakVelocity 0.258 mm / grad.
Vid 1.0 mm har jag PeakAcceleration på 0.0209mm/grad/grad
225.5 graders duration vid 1.27mm
1.7mm oppen vid ÖD.

Får se hur nära dom är dina Jens...

Bild

/Andre'

Postat: mån okt 26, 2009 6:11 pm
av norrback
Några bilder på den färdiga profilmätaren. Fungerar riktigt bra, som om man själv skulle byggt den...just ja, de har jag ju :hihi:

Bara att höra av sej om du vill ha en kamaxel uppmätt.

Bild

Bild

Bild


/Andre'

Postat: ons okt 28, 2009 6:53 pm
av Jens Gustavsson
tyvär kommer jag inte åt mitt program i den datorn???? jag är helt hjälplös då sånt händer :doh:

mattias eller conny hjälper mig säkert under veckan

Postat: tor okt 29, 2009 8:46 am
av norrback
2x39mm supertech, 35mm i sätet. 2x33mm minsta stället -> 313fps på 348cfm. Vid 92% av max ventillyft (max kolvhastighet) --> 306 fps vid minsta stället.

Kod: Markera allt

2mm     74cfm
4mm     146cfm
6mm     213cfm
8mm     265cfm
10mm    306cfm
12mm    332cfm
14mm    348cfm
16mm    356cfm
18mm    362cfm
Lägg märke till en sak, upp till 8mm nästa samma flöde. En topp med 2x36mm KL ventiler, 31.8mm i sätet:

Kod: Markera allt

2	75
4	149
6	217
8	264
10	286
12	301
14	304
16	306


/Andre'

Postat: tor okt 29, 2009 9:32 am
av Jens Gustavsson
35/39mm=0.897mm

vill man ha mer flöde på lägre lyft så satsa på 0.86-0.87 under ventilen.

Postat: tor okt 29, 2009 9:40 am
av norrback
Jens Gustavsson skrev:35/39mm=0.897mm

vill man ha mer flöde på lägre lyft så satsa på 0.86-0.87 under ventilen.
vill man ha mer flöde på låga lyft?

/Andre'

Postat: tor okt 29, 2009 9:44 am
av Jens Gustavsson
norrback skrev:
Jens Gustavsson skrev:35/39mm=0.897mm

vill man ha mer flöde på lägre lyft så satsa på 0.86-0.87 under ventilen.
vill man ha mer flöde på låga lyft?

/Andre'
bra fråga :) mest troligt inte på många fullrace motorer men vad är låg lyft på en 4v volvo topp?

hadde du gått på 0.87 med ett fint sätes jobb hadde den flödat mer upp mot 10-11mm och på en sån 4v motor lyfter man sällan mer än 11.5-12mm så jag skulle säga att låg lyft är under ca 4-5mm.

Postat: tor okt 29, 2009 9:50 am
av Jens Gustavsson
här är resultaten från flödes tävligen min topp som har 0.87 (som är sist i listan) och gämför med erlands topp nummer tre som va på 0.90,

undra vad det hadde blivit för flöden på de topparna med 39mm ventil?


grymt med 350cfm förövrigt :thumbright:
topp 1 är tommy luhrs. max flöde 300cfm/14mm, snitt 1424

topp 2 är pacmans (cyl 1) max flöde 307cfm/14mm, snitt 1500

topp 3 är erland cox (cyl 2) max flöde 323/14mm, snitt 1523

topp 4 är erland cox (cyl 3) max flöde 314cfm/14mm, snitt 1533

topp 5 är erland cox (cyl 4) max flöde 310cfm/14mm, snitt 1513

topp 6 är jens gustavssons (test 23 av 30) max flöde 307/14mm, snitt 1549


alla test på riktiga 28" vattenpelare



4mm 139 146 145 150 148 155

6mm 195 210 208 215 214 224

8mm 237 255 253 263 258 270

10mm 266 283 285 287 282 292

12mm 287 299 309 304 301 301

14mm 300 307 323 314 310 307

Postat: tor okt 29, 2009 10:15 am
av norrback
Jens Gustavsson skrev:
undra vad det hadde blivit för flöden på de topparna med 39mm ventil?

bra fråga, mest troligt inte på många fullrace motorer men vad är låg lyft på en 4v volvo topp?

hadde du gått på 0.87 med ett fint sätes jobb hadde den flödat mer upp mot 10-11mm och på en sån 4v motor lyfter man sällan mer än 11.5-12mm så jag skulle säga att låg lyft är under ca 4-5mm.
Inte mycket skulle det öka, det är minsta stället som stryper dom. Upp till 150cfm/sq.in i delningen skulle det öka. Sen tar det imot där, och dom flödena är oanvändbara för hastigheten är alldeles för hög.

finns väl inga fullrace 16V volvo sugmotorer ännu? :)

Har inget säte ännu i denna topp, bara i alu gjort ditåt...

/Andre'

Postat: tor okt 29, 2009 10:44 am
av Ante Karlsson
Hej!

Kul ämne du behandlar nu!

Vad skulle ni lägga minsta arean på en topp för en 234 topp med 36 ventiler och 1000hk+ ?

Norrback: Är din topp osvetsad? Isf testa och svetsa! :thumbright: Har sett över 380cfm/28" med 38mm på svetsad topp.

Och faktiskt finns det några fullrace 16v sugisar ,med effekter en bra bit över 350hk.. :D

mvh Ante

Postat: tor okt 29, 2009 10:53 am
av Tommy Luhr
på med material på utsidan och kör vidare:)

Postat: tor okt 29, 2009 11:04 am
av norrback
Ante Karlsson skrev:Hej!

Kul ämne du behandlar nu!

Vad skulle ni lägga minsta arean på en topp för en 234 topp med 36 ventiler och 1000hk+ ?

Norrback: Är din topp osvetsad? Isf testa och svetsa! :thumbright: Har sett över 380cfm/28" med 38mm på svetsad topp.

Och faktiskt finns det några fullrace 16v sugisar ,med effekter en bra bit över 350hk.. :D

mvh Ante
osvetsad, behöver inte mera flöde, ingen nytta. skall kanske svetsas men inte ovanpå kanalen.

380cfm räcker till 480 hk sug motor, 11000rpm 118% VE. Det är lite overkill, hehe. Går nog med 50k€.

350cfm räcker till 410hk.

310cfm räcker till 350hk.

Ante, minsta stället i delningen. 2x30mm å 310cfm. Fullrace 350hk ? :) du menar rallycross?

/Andre'