F:ma A.Norrbacks garage. cfd

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

F:ma A.Norrbacks garage. cfd

Inlägg av norrback »

Här kommer jag att visa vad som sker i garaget, toppar, beräkningar, funderingar, och vad som finns i webshoppen m.m. Första saken blir en 16V volvotopp med orginalventiler och 100 cfm/sq.in ventilarea. Bilder å flöden kommer imorgon.
Senast redigerad av norrback den ons okt 03, 2012 6:42 pm, redigerad totalt 93 gång.
power
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Vad händer i A.Norrbacks garage. 16V volotopp...

Inlägg av Dennis Öhman »

låter kanon med en till som öppnar upp sitt garage/verksamhet :thumbright:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Bild

Bild

Bild

Bild


/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

detta blir nog en intresant tråd :thumbright:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Japp, ska bli en intressant tråd att följa :thumbright:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Har inte varit i garaget på länge nu. Idag testade jag en Honda Civic Type R topp, en såkallad k20a2 topp. Sån som bla. den 450hk metanol hondan i Avancerade delen har.

Toppen är helt orörd, 35 mm insugsventiler, 30 mm avgas, 5.48 mm ventilskaft. Nu skall det först bara portas, sen skall förbrännigsrummen svetsas och portas. Har beställt 37/31 Supertech ventiler.

mm__in___ut

2----77----68
4---144---121
6---199---157
8---239---173
10---266---180
12---284---185
14---291---188
16---293---190


275 fps, medeltalet av 9 punkter vid flänsen med flödet 290 cfm. Då blir arean 1630 mm2.

307 fps, medeltalet av 9 punker just efter delningen, vid SSR i mitten är det 408 fps, 360 fps i både yttre och innre hörnet. 277 fps i taket på båda sidora och i mitten. 270 fps mitt i kanalen. Arean blir 731 mm2. Motsvarar ett runt hål på 30,5 mm.


Några bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild



/Andre'
Senast redigerad av norrback den ons aug 05, 2009 10:15 am, redigerad totalt 2 gång.
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Portade vidare på toppen idag, glömde skriva i föregående inlägg att det är med 85mm borrning i flödesbänken.

Första testet, portad, och på 85mm borr, 31mm i sätet.

lyft--cfm

2----75
4---142
6---197
8---237
10--267
12--287
14--298
16--306


Andra testet, på 98mm borr, 31mm sätet.

lyft--cfm

2----79
4---150
6---205
8---247
10--278
12--300
14--312
16--320

Tredje testet, på 98mm borr, 32mm i sätet.

lyft--cfm

2----74
4---140
6---201
8---250
10--281
12--302
14--316
16--325

Fjärde testet, på 98mm borr, 32mm i sätet, golvet i SSR breddat ännu mera.


lyft--cfm

2----76
4---142
6---200
8---249
10--282
12--305
14--321
16--331

Nästa test blir med 37mm ventiler, bara jag får hem dom.


111 cfm/sq.in. ventilarea, med 331cfm.


/Andre'
Senast redigerad av norrback den tis feb 24, 2009 4:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Håller på med en 531 topp, 46/35.5 ventiler, uträtat tak, sänkt SSR, plastat en lång och fin radie i hela botten. Skall flödas igen till helgen färdig portad. Den är bara grovportad, grytan vid styrningen är orörd ännu.

Bild

Bild

Bild

Bild

För att denna skall ha samma flödescoefficient som hondatoppen skall den med 46mm ventil flöda 286cfm :shock:

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

inga bilder och info om fiat/lancia toppen :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Mattias J skrev:inga bilder och info om fiat/lancia toppen :)
Har inte haft tid att leta...dom kommer nog.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

den 531 kommer nog att flöda fint :thumbright: blir intresant att höra mer om den.

intresant att se en plastad topp som inte är 100% fullt ut (svetsad mm) som går att sälja för pengar, en topp som man lägger ned 200timmar på går ju inte att sälja den törs man nästan inte ens starta :)

vad är det för min aria ungefär?
vad plastar du med och hur tål det E85?
på bosträms 531 topp som jag byggt med plast för 3-4år sen (jo jag har byggt plastade canaler :hihi:) så har vi JB welld men det blir lite kladdigt på ytan.


varför flödar du honda toppen med 98 borr då den bara har typ 86mm? för att se mer vart potensialen i canalen ligger eller?
vad är max lyft på den? med större ventil så får du nog tilbaka flödes cof under 10mm om du inte gör för stort under ventilen.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:den 531 kommer nog att flöda fint :thumbright: blir intresant att höra mer om den.

intresant att se en plastad topp som inte är 100% fullt ut (svetsad mm) som går att sälja för pengar, en topp som man lägger ned 200timmar på går ju inte att sälja den törs man nästan inte ens starta :)

vad är det för min aria ungefär?
vad plastar du med och hur tål det E85?
på bosträms 531 topp som jag byggt med plast för 3-4år sen (jo jag har byggt plastade canaler :hihi:) så har vi JB welld men det blir lite kladdigt på ytan.


varför flödar du honda toppen med 98 borr då den bara har typ 86mm? för att se mer vart potensialen i canalen ligger eller?
vad är max lyft på den? med större ventil så får du nog tilbaka flödes cof under 10mm om du inte gör för stort under ventilen.
Har inte hunnit fortsätta med den ännu, men den blir ca 1100 - 1200mm på minsta. Eller så stor det behövs för att flödet inte skall stalla på 20mm lyft å fult drag i bänken.

Det tål inte e85, det är goodson prk-99 ja använder nu, mycket enkelt att använda, typ som modell-lera. Det är samma som z-spar a-788.

Belzona 1111 tål metanol och e85, men det kostar flera skjortor.

Honda toppen är bara för att lära mej mera, kommer inte på nån motor på nåt år ännu iaf. :). Ville testa med 89mm som dom brukar köra med men jag har inte tillverkat nån 89mm cylinder för det ännu.

Dom kör kammar upp till 14.5mm i dom.

Jo det var därför jag tog upp under ventien eftersom det skall större ventiler i, har nya sätesringar liggandes färdiga bara att mira dit. Det blir 37/31.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja 89mm går det att komma till med darton kittet, men du har skrivit 98mm vid bilden :)

väntar med spänning på 531 flödena :thumbright:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:ja 89mm går det att komma till med darton kittet, men du har skrivit 98mm vid bilden :)

väntar med spänning på 531 flödena :thumbright:
Jo, ja testat med 98, eftersom jag inte har 89 skrev jag!!

Och det var för att se skilnaden med störande cylinderväggar.

Och för att kolla hur det blir med mindre cylinder jämfört med stor cylinder när jag svetsat igen förbränningsrummen och har diffusor efter alla säten.

Problement är antagligen att det är aldeles för hård hastighet genomsätet in i förbränningsrummet på högre lyft? Vet ej, får se det när jag testat det :)

/Andre'
power
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej Andre

Inlägg av calle Bengtsson »

Joo jag har säkert fragat förut men vad använder du för epoxy till dina toppar?? jag skulle behöva pröva, pa en topp pa insug kanalen

Ser kul med Honda toppen, har kikat pa Endyns (honda motorer MM) sidor men är tvesam när han har skrivit 137% VE pa sin sida ?
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Skriv svar