Gustavs Volvo 740 2,7L n/a Dogbox Provkörd!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jaha..
Försökte veva runt motorn på startmotorn ikväll men, det gick inge vidare...

Original B23 startmotor visar sig vara för klen när man har lite tryck i burkarna.
Hämtar en annan start imorrn och hoppas att den orkar bättre 8)
Gustav Sundberg
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Nu är det ju väldans nära :D hoppas det går bra !
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Låter ju märkligt om inte starten är sopslut vill säga.

Kolla så motorn går lätt runt först nu när den sitter i bänken med.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har ni tilräckligt grova kablar och ett c-tek laddat batteri?

nån 50 kr huvud strömbrytare?
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Gustav skrev:Original B23 startmotor visar sig vara för klen när man har lite tryck i burkarna.
Är ju så en riktig sug motor skall vara byggd :thumbright:
Användarvisningsbild
svanke
Chevrolet owner
Inlägg: 134
Blev medlem: tor jan 13, 2005 10:55 am
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av svanke »

Blev det någon uppstart???
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Den har huttrat till lite men vi har problem med kamsynken mest troligt, sen verkar kamaxeln kanske inte dra några husvagnar då den gärna spottar upp lite bränsle hela vägen upp i plenumet.. :twisted:
Vi bryter ihop och kommer igen, tar helg-ledigt och kör på måndag. I värsta fall blir det fördelare till att börja med tills vi löser problemet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

super7 skrev:
Gustav skrev:Original B23 startmotor visar sig vara för klen när man har lite tryck i burkarna.
Är ju så en riktig sug motor skall vara byggd :thumbright:
Precis 8)
Med den nyare lilla startmotorn och fräscht laddat batteri blev det stor skillnad! runt 200rpm på starten om jag inte minns fel.
Men nog går det tungt alltid, ett vanligt ½" spärrskaft på veven så får man ta i rätt ordentligt när den komprimerar... :wink:
När den nyser och bakskjuter går det dock väldigt tungt och spänningen sjunker rätt ordentligt.

Det är stöddiga kablar, 35mm2 som är högst 4m långa.
Flerahundrakronors huvudströmbrytare av stadigare sort..

Kablar, batteri och brytare har fungerat bra på andra motorer, däribland cheva bigblock så jag tror inte problemet ligger där.

Men som Mattias sa, vi kör ett nytt ryck efter helgen!
Funkar det dåligt med kamsynken eller wastefire spolen så skruvar jag ner en vanlig fördelare...
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ett problem vi har nu är att spänningen sjunker för mycket just när man drar igång start-motorn vilket gör att styrboxen får en reset, det måste gå att komma runt. Är inte riktigt bekväm med kabeldimensioner och annat ännu, kan vara något annat som spökar där.. Men över 10 Volt när man drar runt på starten.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

mattias skrev:Ett problem vi har nu är att spänningen sjunker för mycket just när man drar igång start-motorn vilket gör att styrboxen får en reset, det måste gå att komma runt.
Provat att köra med separat batteri till insprutningen?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Precis, antingen det eller dra en separat 4 mm^2 direkt till plus-polen, beroende på vart det är stort spänningsfall. Kan vara värt att prova.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Riktigt grymt bygge måste jag säga! Jag beundrar att det går så snabbt, synd att man inte håller samma tempo längre :(

Lycka till med bromsningen!

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Japp, vi vill se hur det går snart!
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jodå.. det tar sig! :D

Hufvudströmbrytaren var enligt SAE j 1171 standard och verkar uppfylla våra önskemål.
Bild

Hursom så beslutade vi oss för att skita i Waste-fire spolen och dunkade ner en vanlig fördelare...
Motorn small igång direkt! :thumbright:

Vi körde några pull och Mattias knapprade för fullt för att få ordning på kurvorna..
Har inga sifforor eller kurvor nu men jag har för mig att vi var över 200 hk vid 5500rpm iaf.
Bild

Snart kör vi lite mer och ser vad som händer! :D
Gustav Sundberg
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Fan så häftigt ! skulle gärna vilja höra den motorn sjunga ur :twisted:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Skriv svar