Turbogrenrör

Diskussioner för erfaret folk
Lennarth Zander
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis jun 24, 2008 10:11 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Lite tugg om avgassystem uppströms turbin

Inlägg av Lennarth Zander »

Hej Erland och övriga på Savarturbo!

Blev ombedd av min kompis Christer Johansson att bli medlem och då får man inte backa....

Jag har både räknat och provat en del genom åren på avgassystem uppströms turbinen på turboladdade motorer och tänkte bara beskriva lite av mina erfarenheter i ämnet.

När avgasprimärpipor uppströms turbinen börjar få ansenlig längd får avgassystemet större volym och responsen försämras. I nån mening lämnar man impulsturboförfarandet som vanliga bilmotorer försöker använda sig av.

Men längre avgasprimärpipor hindrar cylindrar från att störa varandra på lägre motorvarvtal och då blir fyllnadsgrad och knacktåligheten bättre.

När avgasprimärpipor på en högvarvig MC motor blir ca 600[mm] långa och på en bilmotor runt 750-1000[mm] kan man reflektera en undertrycksvåg tillbaka till motorn i slutet av avgasperioden. Den tömmer cylindern på avgaser och i under vissa förutsättningar bidrar den till en ökning av fyllnadsgraden.

Kort gäller att det lönar sig mer med långa primärpipor före turbinen på motorer med stora ventilöverlapp. Ett enkelt mått på överlappet är hur högt ventillyft avgas- respektive insugningsventil har i gasväxlande övre dödpunkt. Ligger man över c:a 15% av max ventillyft med normala kammar har man god nytta av undertrycksvågorna. Dessa motorer har nästan alltid separata spjäll.

Jag kör just nu en undersökning i bromsbänken och i simulering i just detta ämne och släpper förmodligen en rapport framåt sommaren.

Förhållandet mellan laddtryck och avgastryck har också betydelse men nu håller jag nog på att bli långrandig....

mvh Lennarth
BoostBusters
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hej Lennart! Visst kan du få en undertryckspuls från kollektorn men den följs av en övertryckspuls så fort kollektorn och turbinhuset börjar kona ihop. Med en liten vinkel så blir det en svag övertryckspuls men mot kompressorhjulet får du en definitiv övertrycksreflektion. När den reflekteras tillbaka genom kollektorns och turbinens nozzle så ser den en diffusor i motsatt riktning. Area ökningen kommer att försvaga denna övertryckspuls men med fel längd på grenröret så får man en övertryckspuls under överlapp på vissa varv. Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

BildBild
Bild
BildBild
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Bild
Bild
Bild
Lennarth Zander
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis jun 24, 2008 10:11 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Övertrycksvåg

Inlägg av Lennarth Zander »

Erland, jag håller med om det Du säger. Vid vilka varvtal har Du sett dessa fenomen? mvh Lennarth
BoostBusters
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej Lennarth väldigt roligt att se dig på vårt forum jag har köpt alla dina kompendier och de har hjälpt mig att få en djupare förståelse för förbränings motorn.

bra att man kan läsa sånt på svenska också då sånt här är nog svårt som det är för en bonde som jag :) .

fint inlägg erland jag ska läsa igenom det så fort jag hinner.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Det ser ut til at de ikke har regnet med at eksosbaktrykket er konstant lavere enn ladetrykket.. ofte et problem med gamle artikler. Og det virket som mye av innsugsteorien var vinklet mot forgasserturbos...
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Övertrycksvåg

Inlägg av Erland Cox »

Lennarth Zander skrev:Erland, jag håller med om det Du säger. Vid vilka varvtal har Du sett dessa fenomen? mvh Lennarth
Hej Lennart! Jag är bara en teoretiker som försöker räkna på och förstå grejer. Allt för sällan får jag en uppföljning av kunder som jag gjort saker åt. Jag var bara nyfiken på om någon tänkte på att en sluten avgasände som faktiskt en turbo är reflekterade en övertryckvåg istället för en undertrycksvåg. De turbobilar som jag själv har haft har jag haft korta grenrör på eftersom jag tror på att använda den kinetiska energin istället för trycket samt för att få minsta möjliga värmeförlust. Jag har en projektbil som står i verkstan, en Porsche hybrid. Ursprungligen en 77 911 som varit ombyggd till Kremer K3 och när jag köpte den var en 993 GT bil. Till den har jag en 3,12 liters turbomotor som förhoppningsvis ska bli klar nån gång. Jag är mer intresserad av körbarhet och respons än dragracing. Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

SWR skrev:Det ser ut til at de ikke har regnet med at eksosbaktrykket er konstant lavere enn ladetrykket.. ofte et problem med gamle artikler. Og det virket som mye av innsugsteorien var vinklet mot forgasserturbos...
Jag vet att det är en gammal bok men jag ser den som en grund till en diskussion. Jag tog med insug också när vi ändå scannade. Detta är den enda bok som överhuvudtaget vågar sig på att ha en teori om avgassystemet som jag har sett och jag har många böcker. Lennarts bok har det också men inte lika lättförstådd. Jag startade den här tråden eftersom många verkar räkna på turbo grenrör precis som på atmosfäriska rör och med en turbo i änden på kollektorn fungerar det inte likadant. Att diskutera på forum och läsa allt jag kommer över är min kvällsskola. Erland.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Erland Cox skrev:[Jag vet att det är en gammal bok men jag ser den som en grund till en diskussion. Jag tog med insug också när vi ändå scannade. Detta är den enda bok som överhuvudtaget vågar sig på att ha en teori om avgassystemet som jag har sett och jag har många böcker. Lennarts bok har det också men inte lika lättförstådd. Jag startade den här tråden eftersom många verkar räkna på turbo grenrör precis som på atmosfäriska rör och med en turbo i änden på kollektorn fungerar det inte likadant. Att diskutera på forum och läsa allt jag kommer över är min kvällsskola. Erland.
Selv om turbinen er der, så er det jo strengt tatt ikke en tett vegg der à là mot en stengt ventil.. så spørsmålet er vel egentlig: "dreper" turbinen egentlig pulsen? Eller oppfører den seg mer som en "hybrid-puls" som blir dempet fordi turbinen "pisker" ned amplituden men den fremdeles tuner som en "negative taper collector", dog med en annen frekvens?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Det jag funderat på i min egen lilla skalle är om det verkligen spelar någon större roll för temperaturen ifall röret är säg 40 eller 70cm långt, om man lindar det med avgasbandage eller kör coating etc.

Med den hastigheten gaserna rör sig och ståls relativt dåliga värmeledningsförmåga (relativt alu och koppar) så kan jag inte tro att det blir någon stor skillnad i temperatur på de extra 30cm i exemplet ovan. Eller?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

The skrev:Det jag funderat på i min egen lilla skalle är om det verkligen spelar någon större roll för temperaturen ifall röret är säg 40 eller 70cm långt, om man lindar det med avgasbandage eller kör coating etc.

Med den hastigheten gaserna rör sig och ståls relativt dåliga värmeledningsförmåga (relativt alu och koppar) så kan jag inte tro att det blir någon stor skillnad i temperatur på de extra 30cm i exemplet ovan. Eller?
Enligt Race Tech Engines artikel i senaste numret så minskar temperaturen i primärröret från avgasporten ner till kollektorn med upp till 150 grader. Lägg sen till förlusten i kollektorn och turbinhuset så kan du tappa en hel del temperatur. Halva längden, halva förlusten. Erland.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Erland: "Enligt Race Tech Engines artikel i senaste numret så minskar temperaturen i primärröret från avgasporten ner till kollektorn med upp till 150 grader. Lägg sen till förlusten i kollektorn och turbinhuset så kan du tappa en hel del temperatur. Halva längden, halva förlusten. Erland."

Jag är absolut ingen expert på området och har inte läst den artikeln heller. MEN, är det inte lite väl enkelt tänk att halva längden-halva förlusten? Visst tappar du energi med värmeförlusten, men ger ett dubbelt så långt grenrör dubbelt så mkt värmeförlust? Och är den förlusten energimässigt linjär?

//F.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Var nog ett "visuellt" mått han målade upp Erland.

Vad jag fått erfara kan det skilja en hel del mellan avgasporten och kollektorn.
I vissa fall flera hundra grader.
Dock är det inte inte jag som mätt det i detta fallet.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar