Turbo BelAir.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Ser som vanligt mycke trevligt ut :thumbright:

Du får lägga ut lite bilder på din motor :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Pro-Mille skrev:Kom just hem från Valla skogarna, var till DrErnie igår och idag och bromsade BMW Bosses M30 kompressor motor.
Blev 560hk vid 6800rpm och 683Nm vid 4500rpm med 1.2bar i laddtryck.
"avrage" vrid på 642Nm från 3800rpm till 6800rpm. :)
Kan varmt rekomendera DrErine för motorbromsning, vi åkte dit igår eftermiddag,
skruvade motorn fast i bänken och varmkörde och efterdrog toppen.
Efter det bjöds det på god middag. :)
Idag fick vi meka rätt mycket med sprutet, var fel på mapsensorn, efter att den byttes ut började allt lira bra.

Film på bromsningen :)
http://www.youtube.com/watch?v=Wrf63fnX69o
jo jag har hört mycket bra om hans bromsningar också av vems emil :thumbright:
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Klabbe Persson skrev:Ser som vanligt mycke trevligt ut :thumbright:

Du får lägga ut lite bilder på din motor :)
Tackar! :)
Har inte haft tid med mekandet alls denna vecka, förutom lite på jobbet..
Tar lite bilder på motorn nästa vecka, när insuget ska fräsas ner lite, fick inte plats riktigt under huven..
Köpte lägenhet nyligen och fick nycklarna dit förra veckan, har lagt nytt golv i hall, kök och sovrum.
Nu ska väggarna får en omgång med.. Måste få det klart innan årsskiftet.

Jens Gustavsson skrev:
Pro-Mille skrev:Kom just hem från Valla skogarna, var till DrErnie igår och idag och bromsade BMW Bosses M30 kompressor motor.
Blev 560hk vid 6800rpm och 683Nm vid 4500rpm med 1.2bar i laddtryck.
"avrage" vrid på 642Nm från 3800rpm till 6800rpm. :)
Kan varmt rekomendera DrErine för motorbromsning, vi åkte dit igår eftermiddag,
skruvade motorn fast i bänken och varmkörde och efterdrog toppen.
Efter det bjöds det på god middag. :)
Idag fick vi meka rätt mycket med sprutet, var fel på mapsensorn, efter att den byttes ut började allt lira bra.

Film på bromsningen :)
http://www.youtube.com/watch?v=Wrf63fnX69o
jo jag har hört mycket bra om hans bromsningar också av vems emil :thumbright:
Kanske blir en bromsning av min motor där med efter att jag har provkört motorn i bilen. :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Mycket vacker och frän bil. Erland.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Erland Cox skrev:Mycket vacker och frän bil. Erland.
Tackar! :)

Nu har vi klippt till en rostfri plåt till tankbygget, 1800mm x 800mm.
Ska bockas och valsas till imorrn kväll, sedan svetsas ihop och sicklas spår i.
Bild

Blev 2333 material.
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Tanken börjar ta form. :)
Tjoa och Arvo hjälpte till att bocka och valsa till plåten till rätt form.
Vi fick chansa lite med valsningen, men lyckades rätt ok med det. :)
Bild

Tjoa och Arvo tejpar dit papp skivor för att kunna svetsa skarven med skyddsgas.
Bild

Så där nu blåser vi in gasen...
Bild

Efter att skarven svetsades så sicklades plåten, Arvo är nöjd. :)
Bild

Sedan punktades sidorna fast.
Bild

Fick en idé man skulle kanske bygga venturitunnel av tanken heh he..
Bild

Näedå, överflödig plåt kapades bort, och Arvo tiggade ihop sidorna.
Bild

Nu ska vi börja med att tillverka lucka till tanken, så man kan få ner catchtanken och pumparna.
Samt få dit soppa anlutningarna. :)
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Pro-Mille skrev:Tanken börjar ta form. :)
Tjoa och Arvo hjälpte till att bocka och valsa till plåten till rätt form.
Vi fick chansa lite med valsningen, men lyckades rätt ok med det. :)

//cut//

Nu ska vi börja med att tillverka lucka till tanken, så man kan få ner catchtanken och pumparna.
Samt få dit soppa anlutningarna. :)
Snyggt som attan!

Blir det ett eget tanklock eller gör ni anslutningen för ett färdigt?

Ni verkar vara på rätt ställe med tanke på loggan på bordet han håller upp tanken på. :hihi:

/J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Tackar! :)

Ska ta och tillverka en kopia av orginal tankröret, så jag får det på samma ställe bakom regplåten.
Tanken hamnar lite förskjuten åt högersida under bilen pga. 4tums ljuddämparen på vänstra sidan.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Fick hem min nya växellåda idag, det är en 4L80E.
En 4stegs låda baserad på TH400

Bild

Tung pjäs, väger hela 80kg ink.halvpall.
Bild

Tillverkad -94, dom här lådorna kom -93, sitter på större Pickuper och vanar.
Bild

Den har suttit på en 4WD diesel pickis, därför denna konstiga "strut"
Bild

Skruvade bort struten.
Bild

TH400 struten passar nästan rakt på, styrdiametern är 1.4mm för stor.
Bild

Bra tung denna gjutklump.
Bild

Ska ta och svarva av styrdiametern denna vecka.
Bild

Ska även svarva ner längden på struten 5-6mm.
Bild


Bjuder även på ett par bilder på motorbygget. :)
Bild

Ska använda högra anslutningen som inlopp till trycklådan och vänstra till dumpen. :)
Bild

Bra högt blir det.
Bild

Måste fräsa av 10-20mm på insuget, går precis fritt för huven nu, men inte med blivande "fake" luftrenaren.
Bild
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Snyggt!

Tanken blev jäkligt fin. Tänk den som hade den platsen på höjden i motorrummet :wink:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Driddler skrev:Snyggt!

Tanken blev jäkligt fin. Tänk den som hade den platsen på höjden i motorrummet :wink:
Tackar! :)

Var till jobbet idag och svarvade om struten.

Bild
Först svarvade jag till diametern och planet på stora sidan.

Bild
Därefter bytte jag til mjuka backar och svarvade ner höjden på struten 5mm.

Bild
Fick svarva styrdiametern till packboxen ett par mm djupare så den går att montera.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Provmonterade lådan för att kunna bygga växellådsfäste och fästen till balken.
Trodde att jag skulle behövt kapa eller banka in plåten i växellådstunneln,
men det gick fint att montera i lådan på plats.
Fick hjälp av Andy och Tobbe med det. :)

Struten passade fint efter svarvning.
Kardanen verkar vara lagom lång, skönt att slippa göra om den. :)
Beställde en passande Strange yoke till kardanen.

Har börjat göra om växellådsbalken, imorrn ska jag svetsa nya fästen till den i ramen.
Och nytt fäste till växellådskudden.
Hocky
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor okt 05, 2006 7:40 am
Ort: Åby
Kontakt:

Inlägg av Hocky »

Ser att det gått överstyr...härligt!
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Hocky skrev:Ser att det gått överstyr...härligt!
Heh he, som det alltid brukar bli.
Du har ju erfarenhet av det med. :hihi:

Växellådsbalken och fästena till det blev klart igår.
Bild

Bild

Bild
Balken blev bra stadig. :)

Bild

Bild
Monterade på avgassytemet för att se hur det passar.

Bild
Får vinkla om vänstra headersen neråt lite grann, ligger nästan emot växellådsbalken.

Bild
Den andra går fritt utan problem.

Bild

Bild
blazerteam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons jun 11, 2008 1:02 pm

Inlägg av blazerteam »

Ser du har monterad 4l80 låda,och 400 strut.Hur gør du med speedometeret??.Har en 76 Chevelle med bigblock som ska ha samma låda.Och då blir det dyrt med kit från USA.Over 500 dollar..

Grymt tufft bygge førresten.Har mycket lust på en 65a två dørrars sedan.
Skriv svar