Mikael - Ford Sierra med hjärta från BMW: 499.5hk & 681n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Den grillen ser betydligt trevligare ut.
Använder förresten inte MS och VEMS samma mjukvara - megatune?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

JohanK skrev:Den grillen ser betydligt trevligare ut.
Använder förresten inte MS och VEMS samma mjukvara - megatune?
Lika i alla fall men endå helt annorlunda. Har skrivit lite här om min personliga åskit -> http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Tändblocket på plats då

Bild
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

:shock: Wastefire :wink:

Ska du använda någon form av CDI eller bara direkt från MS ?

Kommer ihåg Stig Blomquist i RWD Sierra och Peggen i e30 M3 med täta race, speciellt ett på Falkenberg som vart helt otroligt !
Sierran hade mycket högre effekt men vart inte lika snabb i svängarna vilket gav många omkörningar.
Fasen du skulle ha Compomotive split med centrummutter :headbang:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jepp :hihi: Vågar inte riktigt ge mig på orginalspolarna så blir enklare så här, kommer driva direkt ifrån MS. Blir ju iförsig wastefire även fast jag åker med separata
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Byggt om stolsfästena för att passa mot Recaro stolarna. Fick kapa en del för att kunna få ner stolen som jag vill ha den.

Petade dit panelen för att kunna se hur värmepaketet ska placeras, sen är det bara en volvo 740/940 kopplingscylinder kvar som jag inte fått tag på än. Sen kan jag montera tillbaka allt som har med inredning att göra

Bild

Bild
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Inbyggda VB921 i MS?

Vilken coilpack kör du med?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

VB921 finns väl inte kvar längre i Megasquirt idag? Har i alla fall inbyggda tändsteg i mitt MS som jag kommer använda mig av, coilpacken är från en Ford 4L motor men hittat eftermarknads spolar för att ersätta orginal så tänkte köpa en sådan

t.ex.

Bild
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Funkar inte det packet du har bra då?

Har läst att man kan köra med ett coilpack från Fords V6.or om man vill använda wasted spark med MS, men kan man ta vilken som?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

JohanK skrev:Funkar inte det packet du har bra då?

Har läst att man kan köra med ett coilpack från Fords V6.or om man vill använda wasted spark med MS, men kan man ta vilken som?
Jo men det är sprucket och fult, inget som påverkar funktionen direkt men känns vettigt att satsa på fräsha grejer när det gäller tändningen.

Du kan ta vilket som, men kanske lättast att hitta från nån cosworth sexa från Ford scorpio kanske
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Opel V6 från tidigt 90-tal har fina wasted spark coilpack också, samma som går under sortimentet som "Bosch Motorsport" har idag.

Mikael: Bilen ser riktigt mysig ut som helhet när du hade så bra inredning också! :thumbright:
Finns en bur i planerna?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Bur finns inte med i planerna nu, många som frågar om det har jag märkt. Är bara en kul gatbil som kommer användas som lite sommarbruks, drygt att hoppa i och ur bilen med massa strävor. Vidare är det trevligt att kunna åka full besättning i bilen om man ska någonstans
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Bild

Sierra 2.0

På med 13" plåtisar med orginal navkapslar och ordna ett enkelrör bak.



sleeper :hihi:
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Enda problemet är väl att minsta dimension bak är 14tum och fram är det 17tum :hihi:
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Hämtade en hel del saker idag ;) Fast ni kan glömma att vingen hittar dit

Bild
Skriv svar