Mikael - Ford Sierra med hjärta från BMW: 499.5hk & 681n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Mikael - Ford Sierra med hjärta från BMW: 499.5hk & 681n

Inlägg av Mikael S »

Lite utråkad en söndagskväll som denna så tänkte jag skulle lägga upp en projektråd här också, svårt att flörta med läsarna här men detta projekt kanske kan vara nått som intresserar?

Varit sugen ett tag på att köpa mig nått mer "redigt" att ha som lekbil, satt och slösurfade och ramlade över en rätt rolig bil på Blocket som jag inte kunde låta bli att köpa. Var mycket gjort och framför allt så är det fri från rost vilket är värt mycket, plus att jag aldrig varit nått fan av chassiemodifieringar och nu slipper jag den biten hoppas jag

Igentligen skulle jag bygga mig en kul allväders bruksbil men den idén lär jag nog släppa nu tror jag :) Får bli enkel sommarbruks helt enkelt

Chassie/Kaross/Drivlina

Ombyggd Växellådstunnel
Flyttad torpedvägg 20cm
ZF Låda
Sachs 618 tryckplatta
Sexpuckars sinter
M20 svänghjul
M20 startmotor
Shortshift
Kortat växelspakslänkage
Egentillverkat växelspaksfäste
BMW Kardan med Ford knut
2st kardanringar
Egentillverkad växellådsbalk
Omflyttade fjädertorn fram
Justeringsplattor för att ändra Camber
Borttagen krängningshämmare
Steg med uniballs istället för krängningshämmare
Bärarmar modiferade för uniballs
Fjäderbensstag
Rallyfjäderben fram
BMW bromsok fram
Willwood skivor fram
Stålomspunna bromsslangar
Stummare motorfästen
Ombyggda bärarmar bak för rätade hjulvinklar
Ombyggda fjädertorn bak
Spax coilovers
Kortade Ford Granada drivaxlar
Ford Scorpio diff
Ombyggd difffäste
Sierra skivbromsar bak
Fuelcell i bakluckan
Dubbla K-jet bränslepumpar
Grövre bränsleledningar
Autometer Bränslenivåmätare
Autometer Laddtrycksmätare
Autometer Vattentemp
Egentillverkat värmepaket

Motor (det jag har än så länge)

BMW M50B25
Garret GT40
Dubbla insugskammar
Renoverad topp med mirafrästa säten etc
Nya lager, packning etc
Toppdeckat block
Vanos Kolvar
7,27:1 i kompression
Nya ringar
Egentillverkat grenrör
60mm Wastegate
3.5" downpipe
3.5" avgassystem
V-bandsklammer
KL Racing intercooler
DO88 Siliconslang
Samco Siliconslang
Megasquirt V3.0 med extrakoden
4bars mapsensor
Wastefire spole
Launch, Fläktstyrning etc
Egentillverkad elhärva
630cc spridare
BMC sportfilter

Det fick bli en BMW motor endå, känns som det rätta valet i dessa tider

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite prylar från KL Racing

Bild

Do88 fick leverera silikonslangar

Bild

Tryckrör och delar till avgasröret från Ray

Bild

Megasquirt

Bild

Finns lite justeringsmöljigheter här

Bild

Frambromsarna, som synes är det ganska tajt med bromsoket mot 17tums hjulet

Bild

Stolarna som ingick var kanske inte dom snyggaste dessutom är jag för bred för dom

Bild

Fällbara Recaro som jag tänkte kasta i

Bild
Senast redigerad av Mikael S den fre okt 22, 2010 4:41 pm, redigerad totalt 9 gång.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Donatorbilen

Bild

Här var det nån sån där svettsexa ser jag, kan bli spännande?

Bild

BMW har alltid gjort trevliga motorer, dock så är oftast bilarna av rätt dålig kvalite, sämst att skruva med och allmänt tröliga så varför inte kombinera det bästa av två världar?
BMW maskin i en Ford, mycket bang for the buck och samtidigt i en lättmekad Ford

Plockat ur maskin, börjat rensa bort massa skräp, behövs justeras en del för att få plats med bjässen, sen ska det givetvis tvättas och putsas så det står härliga till ;)

Bild

Testade hänga ner motorn utan att göra någonting men var lite trångt må jag säga

Bild

Lyckligtvis är det enkelt att justera torpeden på dom här, orginal värmepaket får stryka på foten men ska leta efter nått smidigare så imorgon ska jag skära lite plåt är det tänkt

Bild

Bild

Sen åkte rondellen och tigersågen fram och slutade med lite skrot

Bild

Tittut

Bild

Titta så bra det börjar passa

Bild

Bild

fortsatt göra plats för allt som ska ner, skruvade ihop motorn och lådan med varandra och hängde sen i allt, som synes är det rätt gott om plats för en turbo här nere

Bild

Det stora problem är igentligen att jag inte kan få ner motorn längre ner eftersom jag tror att förra ägaren har flyttat upp styrväxeln en aning för att få bättre geometri, är ju så att alla bärarmar är ombyggda för att få bättre vinklar för en toksänkt bil. Handlar dock om 5-10mm isåfall så är försumbart. Motorn i sig är ju hög...

Bild

Här ser ni hur passande det blev för att bygga motorfästen

Bild

Lådan är faktiskt inte så stor men tar sin plats endå

Bild

Så vackert det blir ;)

Bild

Långt bak blev det

Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Fortsatte med att tillverka motorfästen, råkade köpa lite fel material så blev väldigt rejält :)

Bild

Bild

En bild på gårdagens uppdatering, mitt "lilla" växellådsfäste

Bild

Sen fick jag börja med att ändra motorfästet för att slangen mellan turbon och filtret skulle passa

Bild

Bild

Bild

Sen kapa jag till en plåt som bockades till som ska föreställa en växellådstunnel

Bild

Har börjat med att plåta för fullt. Började med att punkta fast själva tunneln riktigt och sen göra iordning översta plåten men när jag skulle börja med sidoplåtarna insåg jag att det blir inte lätt att göra själv så ringde in Pzykko som kom och hjälpt mig, tack för det

Med gemensamma krafter lyckades vi åstakomma detta, är ingen plåtkonstnär för fem öre men blev riktigt nöjd med vad vi fick ihop :)

Bild

Bild

Nu ska länkaget trixas till sen ska plåten över den göras.
Användarvisningsbild
jiiim
För mycket laddtryck
Inlägg: 410
Blev medlem: sön okt 21, 2007 1:14 pm
Ort: Boden

Inlägg av jiiim »

fränt! kommer följas :thumbright:

lite nyfiken bara vad väger en sån där kärra?
Senast redigerad av jiiim den sön okt 04, 2009 9:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

riktigt roligt projekt! :D ska bli kul att se var detta slutar 8)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Fränt :) Är tråget baköver på e36:or ? Hade för mej de var framöver som många bmw har för hade tänkt göra nåt liknande projekt nångång men de föll på att tråget va framöver :doh: Är ju helrätt med M50is,Billiga i inköp o bra på att bygga ladd fort oavsett aggregat som de verkar :thumbright: Klart lite fördel med 6 pulsar o leka med än 4:a :)
Du som lekt så mycke med ford har du inte testat dom nyare motorerna
i säg padd scorpion,Den på 2,0 eller är den på 2,3 o 16V ? Borde gå o få endel fräs i dom,plus dom kostar ju kaffepengar :)
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Fränt :thumbright:
Nu börjar det ju likna nått :wink:

Med tanke på hur dina andra bilar funkat så kommer nog den här bli riktigt giftig.

Har du tänkt modda motorn nått?
Eller kör du den som den är med värre topplocks bult bara och e85?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mikael: Som du säger, det blir nog ingen dålig kombination med den här motorn och det chassit. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Kul projekt, ser ut o vara bra förutsättningar för väghållning i den!

Börjar bli många bilar på det här forumet med M50-motorer nu, det gillas :)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Du tycker att bmw:s bilar är dåliga, men de har kul motorer..
Och så sätter du motorn i en ford för det ska vara bättre :lol:

Ja ja, kan nog bli en kul leksak :wink:
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

j björk skrev:Du tycker att bmw:s bilar är dåliga, men de har kul motorer..
Och så sätter du motorn i en ford för det ska vara bättre :lol:

Ja ja, kan nog bli en kul leksak :wink:
Tror inte det är någon idé att diskutera den frågan med Mikael.. :wink:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kul projekt!

M50in är ju sugen på tryck :P
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Hehe ja precis Johny. Säger som Ingemar Stenmark

"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip." :hihi:

E36:an har sumpen i bak kant, E34 har den i framkant.

Motorn ska kompsänkas, O-ringa kan jag göra för en polare har verktyg för det, ARP är väl en vettig investering till toppen sen är det inte tänkt så mycket mer.
Vikten med 4cyl pinto är strax över 1000kilo så en 50-80 kilo till på det så är man väl rätt nära matchvikt på sierran med raksexa.
Ska övertala en polare att åka med en nyare 2.3:a från Scorpio så det ska också utvärderas hoppas jag
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kan du inte byta tråg då? Till en med sumpen bak?

Mvh
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Tittar du på bilderna så ser du att jag har ett tråg med sumpen bak så det blir rätt. Är motorn i sig som är så hög så är ine mycket att göra åt. Går ju bra endå
Skriv svar