Sida 8 av 40
Postat: tor mar 11, 2010 9:18 pm
av Mattias Jonsson
Senaste tiden har gått åt till att plocka ner Donatorbilen och sälja iväg sånt som jag inte behöver. Jag har också programmerat bort en massa funktioner från huvudinstrumentet i Passaten, för att slippa varningsmeddelanden om låg spolvätskenivå, bromsvätskenivå, ABS och liknande.
Tack J.Björk för hjälpen med det.
Laserskurna plåtar till framvagnskonstruktionen är beställda och karossen har jag burit ut i kallförrådet.
Dom närmaste månaderna kommer jag prostituera mig som bilrekondare på fritiden (och bada och åka cab och njuta av livet). Därför kommer nog Dauphinen få stå kvar i kallförrådet, så tar jag nya tag i höst igen.
Till dess ska donatorbilen vara nerplockad så klart.
Postat: fre mar 12, 2010 10:45 am
av j björk
Det var så lite så
Gick det koda bort Airbagen ur gateway?
Postat: fre mar 12, 2010 1:10 pm
av fugazi
Har du fått nå input från SFRO om förstärkning/ram då?
Postat: tis apr 13, 2010 9:38 pm
av Mattias Jonsson
j björk skrev:Det var så lite så
Gick det koda bort Airbagen ur gateway?
Nej det gjorde det inte. Antingen proppar jag i referensmotstånd på alla utgångar från airbagstyrenheten och låter den följa med till Dauphinen. Annars har jag sån tur att huvudinstrumentet ska ha en rak jordsignal eller plussignal från Airbagstyrenhet, då löser det sig ännu smidigare.
Så vet jag att det är på min 900 Cab -95.
Till Saab hade vi såna referensmotstånd för felsökning, har VW det också ? skulle vara intressant att få mäta resistansen på ett sånt.
Postat: tis apr 13, 2010 9:42 pm
av Mattias Jonsson
fugazi skrev:Har du fått nå input från SFRO om förstärkning/ram då?
Ja litegrann. Budskapet var i korthet: bättre att lägga till förstärkningar till befintlig struktur, än att göra rent hus och bygga efter eget huvud.
Efter sommaren ska jag passa in motorpaketet för att veta exakt var det hamnar, därefter kommer jag titta på var förstärkningar gör mest nytta.
Det tyckte SFRO var en bra arbetsgång, så ännu inga konflikter kring bygget

Postat: ons apr 14, 2010 6:22 am
av j björk
Japp, det finns sådana lådor att koppla in för felsökning.
Jag ska kontrollmäta ett åt dig

Postat: ons apr 14, 2010 9:33 pm
av Mattias Jonsson
j björk skrev:Japp, det finns sådana lådor att koppla in för felsökning.
Jag ska kontrollmäta ett åt dig

härligt !!
Postat: tor apr 15, 2010 8:47 pm
av j björk
Lite rörigt nu, ska dessutom försöka klämma in en massa ärenden imorgon
Ska försöka hinna imellan, annars får jag ta det nästa vecka.
Du får påminna mig om du inte hör något

Postat: fre apr 16, 2010 9:46 pm
av Mattias Jonsson
j björk skrev:Lite rörigt nu, ska dessutom försöka klämma in en massa ärenden imorgon
Ska försöka hinna imellan, annars får jag ta det nästa vecka.
Du får påminna mig om du inte hör något

Ta det lugnt, mannen ! Jag har god tid på mig.
Jag är även mycket intresserad av vilket stift på huvudinstrumentet som kommer från Airbagstyrenheten.
Postat: ons apr 28, 2010 1:45 pm
av j björk
Hej, jag har lite info till dig.
Har du möjlighet kan du ju svänga förbi på jobbet en dag.
Postat: ons maj 12, 2010 9:45 pm
av Mattias Jonsson
Dauphinen har inte fått den uppmärksamhet den förtjänar på sistone. Utburen ur garaget, ett bilkapell över dom smala axlarna. Stackarn
Jag har fått hem laserskurna plåtar som ska bli framvagn. Wilwood-spindlarna är enligt uppgift just nu på väg över atlanten

Många plåtar blir det.

Har även beställt lite "osynliga " förstärkningsplåtar som ska svetsas på rambalkarna och bilda box för burfästena.

Dom 3-kantiga plåtarna är övre och nedre fäste för störtbur. Alltså ovan golv och under golv.
Hösten är räddad

Postat: ons maj 12, 2010 9:45 pm
av Mattias Jonsson
j björk skrev:Hej, jag har lite info till dig.
Har du möjlighet kan du ju svänga förbi på jobbet en dag.
Tack för det. Ska bli spännande.
Postat: ons maj 12, 2010 9:54 pm
av Mattias Jonsson
Det är nog nyttigt att vara ifrån lite. Jag är så sugen på att bygga bil

Svarvade rörhylsor till PUR-bussningarna.

Det jag håller i är en övre länkarmsinfästning, fattar ni ?
Den undre plåten blir botten på en traditionell framvagnsbalk med bottenplugg

Jag vet inte om bilen blir för lätt, och då vill jag ha barlasten nära marken, därför påfyllningsplugg och avtappningsplugg

Kanske tydligare så här ?
I hålrummet som syns på bilden ska rambenen löpa.
Postat: tor maj 13, 2010 9:34 am
av j björk
Ska du ha 2 sådana länkarmsinfästningar per sida, eller har jag fattat fel nu
Vad ska bilen bli för lätt för, att köras med eller besiktas

Postat: fre maj 14, 2010 8:28 pm
av Mattias Jonsson
j björk skrev:Ska du ha 2 sådana länkarmsinfästningar per sida, eller har jag fattat fel nu
Vad ska bilen bli för lätt för, att köras med eller besiktas

Helt riktigt att det är en av två övre infästningar jag håller i. Nedre infästningarna kommer sitta i en konsoll som är flyttbar för Camber och caster.
Lätt för besiktningen

.