Manne - Volvo 242 -75 M50 Turbo. TILL SALU
Fint. Om du ändå ska hålla på att modda bakaxel så skulle jag beställa ett 4-link kit och bygga 4-link bakvagn direkt. Den modden du visade är ju lite inspirerat av 4-link.
Men istället för bärarmen så har du ju två stag. Sen dit med ett panhardstag som håller fast bakvagnen i sidled. Det kostar inte särskilt mycket att bygga men det blir ju lite kli i huvudet och tid som går åt. Men när man ändå är där och moddar kanske det är lika bra istället för att bygga en halvdan lösning.
Men istället för bärarmen så har du ju två stag. Sen dit med ett panhardstag som håller fast bakvagnen i sidled. Det kostar inte särskilt mycket att bygga men det blir ju lite kli i huvudet och tid som går åt. Men när man ändå är där och moddar kanske det är lika bra istället för att bygga en halvdan lösning.
Chevelle SS -65
Henrik Wessman: Ja de dröjer inte vettu 
Stener: ja de är snikvarianten
Blir inget 4-link nu, ja tror på denna modifikationen
Halvdant hoppas ja ju inte att de blir
De kan omöjligt bli sämre iaf, hade inte batteri i kameran så blev dåligt med bilder, men momentstagen ligger nästan mot golvet som de är nu.
Har börjat kapa upp lite i golvet för att se vart man ska göra av dom nya infästningarna, fick även en idé om hur ja ska kunna få panhardstaget i våg.

Stener: ja de är snikvarianten

Blir inget 4-link nu, ja tror på denna modifikationen

Halvdant hoppas ja ju inte att de blir

De kan omöjligt bli sämre iaf, hade inte batteri i kameran så blev dåligt med bilder, men momentstagen ligger nästan mot golvet som de är nu.
Har börjat kapa upp lite i golvet för att se vart man ska göra av dom nya infästningarna, fick även en idé om hur ja ska kunna få panhardstaget i våg.
Patrik Lindgren
Nu har ja kapat lite å byggt lite på bakvagnen iaf!
Testar lite provisoriskt

Båda på plats, även punktat ihop dom ordinarie stagen, justerbara såklart.

Skrapat lite asfaltsmatta runt baksätet

Sen kapade ja bort kanten som är utbockad på rambalken där den är ihoppunktad med golvet, helsvetsade där.
Syns dåligt på bilden.

Nu när ja svetsat lite mer å testat ytterligare så tror ja inte de översta hålet kommer bli användbart, kommer nog snarare få göra ytterligare ett hål längre ner.
Men materialet är bara tilltaget, bättre med för mkt än för lite material.
Testar lite provisoriskt

Båda på plats, även punktat ihop dom ordinarie stagen, justerbara såklart.

Skrapat lite asfaltsmatta runt baksätet

Sen kapade ja bort kanten som är utbockad på rambalken där den är ihoppunktad med golvet, helsvetsade där.
Syns dåligt på bilden.

Nu när ja svetsat lite mer å testat ytterligare så tror ja inte de översta hålet kommer bli användbart, kommer nog snarare få göra ytterligare ett hål längre ner.
Men materialet är bara tilltaget, bättre med för mkt än för lite material.
Patrik Lindgren
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
gud va du myser när du får kapa å svetsa 

--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Har både sett och hört om folk som lyckats få bussnungsändarna ovala, så ja bestämde mig för att förstärka dom när ja ändå höll på.
Svetsade dit 3mm plåtremsor.


Målade igår så dom va redo för bussningsmontage idag.

Utav mallarna som ja gjorde igår blev detta, 1,5mm svartplåt.
Den ena ser ut att vara väldigt dåligt urklippt, men den följer karosslinjen faktiskt

Hann punkta dit alla delarna iaf innan svetstråden tog slut..

Svetsade dit 3mm plåtremsor.


Målade igår så dom va redo för bussningsmontage idag.

Utav mallarna som ja gjorde igår blev detta, 1,5mm svartplåt.
Den ena ser ut att vara väldigt dåligt urklippt, men den följer karosslinjen faktiskt


Hann punkta dit alla delarna iaf innan svetstråden tog slut..

Patrik Lindgren
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Fan va stiligt de blir 

--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Här kommer två bilder från körningen den 14 augusti på gammla flygfältet i Karlstad.
Där står ja å kan inte börna för då studsar de nå så fruktansvärt..


Nu har ja svetsat klart å målat lite. på undersidan är de klart, sprutade på tröskelskyddsmassa.
Insidan är bara grundad än sålänge.


Sen rotade ja i gömmorna å hittade andra bakfjädrar, såg mkt kraftigare ut å kändes betydligt hårdare. Så dom kapades i samma längd som dom andra

Å förra helgen köpte ja två dörrar, själv tyckte jag att ja gjorde ett riktigt fynd :alcohol:
Varför tycker jag de?

Så nu står bilen på hjulen igen
Ska nog provköra idag tror ja.
Där står ja å kan inte börna för då studsar de nå så fruktansvärt..


Nu har ja svetsat klart å målat lite. på undersidan är de klart, sprutade på tröskelskyddsmassa.
Insidan är bara grundad än sålänge.


Sen rotade ja i gömmorna å hittade andra bakfjädrar, såg mkt kraftigare ut å kändes betydligt hårdare. Så dom kapades i samma längd som dom andra


Å förra helgen köpte ja två dörrar, själv tyckte jag att ja gjorde ett riktigt fynd :alcohol:
Varför tycker jag de?


Så nu står bilen på hjulen igen

Patrik Lindgren
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Som sagt, du gillar att svetsa å bocka plåt så ja förstår om du va nöjd 

--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tis apr 14, 2009 7:27 pm
- Ort: finspång
om du vill sälja fälgarna någon gång så är jag intresseradManne skrev:2,25"--> 58mmmaxelsson skrev:Roligt bygge
Ombyggnads satsen till fjäderbenen du använde ifram vad kräver den för inner diameter på fjädrarna ?
Råkade köpa mig en 328 som brukshink.
Har fulbreddat bakskärmarna på 242an nu också.
Tänkte att de är dumt å ha fälgarna liggande tills ja ska byta bakskärmar å bredda seriöst, så gjorde en snabbreddning!
Snygg dragkrok, snygg dragning av avgasrör runt tanken som numera inte finns där.
Så seriöst är de!
Har även konstaterat att ja har ca 55-60 mm till framvagnsbalken
De går ju onekligen köra med ca 35mm har jag konstaterat med andra bilar.
Så blir till att justera lite