Manne - Volvo 242 -75 M50 Turbo. TILL SALU

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Fint. Om du ändå ska hålla på att modda bakaxel så skulle jag beställa ett 4-link kit och bygga 4-link bakvagn direkt. Den modden du visade är ju lite inspirerat av 4-link.

Men istället för bärarmen så har du ju två stag. Sen dit med ett panhardstag som håller fast bakvagnen i sidled. Det kostar inte särskilt mycket att bygga men det blir ju lite kli i huvudet och tid som går åt. Men när man ändå är där och moddar kanske det är lika bra istället för att bygga en halvdan lösning.
Chevelle SS -65
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

Henrik Wessman: Ja de dröjer inte vettu ;)

Stener: ja de är snikvarianten ;)
Blir inget 4-link nu, ja tror på denna modifikationen :)

Halvdant hoppas ja ju inte att de blir :hihi:
De kan omöjligt bli sämre iaf, hade inte batteri i kameran så blev dåligt med bilder, men momentstagen ligger nästan mot golvet som de är nu.
Har börjat kapa upp lite i golvet för att se vart man ska göra av dom nya infästningarna, fick även en idé om hur ja ska kunna få panhardstaget i våg.
Patrik Lindgren
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

Nu har ja kapat lite å byggt lite på bakvagnen iaf!

Testar lite provisoriskt
Bild

Båda på plats, även punktat ihop dom ordinarie stagen, justerbara såklart.
Bild

Skrapat lite asfaltsmatta runt baksätet
Bild

Sen kapade ja bort kanten som är utbockad på rambalken där den är ihoppunktad med golvet, helsvetsade där.
Syns dåligt på bilden.

Bild

Nu när ja svetsat lite mer å testat ytterligare så tror ja inte de översta hålet kommer bli användbart, kommer nog snarare få göra ytterligare ett hål längre ner.
Men materialet är bara tilltaget, bättre med för mkt än för lite material.
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

gud va du myser när du får kapa å svetsa :wink:
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

mm jag gör ju verkligen det :)

Men de är de vintern är till för, å de är nu de, även om inte du insett det!
Patrik Lindgren
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Härligt att bygga lite :thumbright:
Trodde du skulle ta bort "Rôsthôlken" ur trådnamnet så småningom efter att du sätt min :hihi:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

ja men dom är rostiga på olika sätt :P din verkar ha klarat sig bättre i skärmarna, mina bakskärmar är totalt slut!

Idag förstärkte ja bussningsändarna på stagena å målade dom.
Sen kapade ja upp hålen lite seriösare å gjorde mallar så ja kan tillverka lådorna imorgon på jobbet :)
Patrik Lindgren
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

Har både sett och hört om folk som lyckats få bussnungsändarna ovala, så ja bestämde mig för att förstärka dom när ja ändå höll på.
Svetsade dit 3mm plåtremsor.
Bild


Bild


Målade igår så dom va redo för bussningsmontage idag.
Bild


Utav mallarna som ja gjorde igår blev detta, 1,5mm svartplåt.
Den ena ser ut att vara väldigt dåligt urklippt, men den följer karosslinjen faktiskt :wink:
Bild


Hann punkta dit alla delarna iaf innan svetstråden tog slut..
Bild
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
t-lila
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: mån jan 19, 2009 11:23 pm
Ort: visby
Kontakt:

Inlägg av t-lila »

Ser bra ut bygger nå liknade på min. :thumbright:

http://gummirauk.com/viewtopic.php?f=1&t=57
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Fan va stiligt de blir :D
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

blir ju kanonsnyggt de där.
nu kan du ju säkert åka ännu lägre:)
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

t-lila: Sedär ja :) Såg ju bra ut.
Vad använde du för tjocklek på plåten som du svetsade på öronen på bakaxeln?

Henrik Wessman: Aa eller hur Henka :hihi:

reine: Tackarr! Haha de vette fan, vore ju gött om de fjädrade lite iaf ;) Måste höja kardantunneln är ja rädd för.
Patrik Lindgren
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

Här kommer två bilder från körningen den 14 augusti på gammla flygfältet i Karlstad.

Där står ja å kan inte börna för då studsar de nå så fruktansvärt..
Bild

Bild


Nu har ja svetsat klart å målat lite. på undersidan är de klart, sprutade på tröskelskyddsmassa.
Insidan är bara grundad än sålänge.
Bild

Bild

Sen rotade ja i gömmorna å hittade andra bakfjädrar, såg mkt kraftigare ut å kändes betydligt hårdare. Så dom kapades i samma längd som dom andra :)
Bild

Å förra helgen köpte ja två dörrar, själv tyckte jag att ja gjorde ett riktigt fynd :alcohol:
Varför tycker jag de? :roll:
Bild


Så nu står bilen på hjulen igen :) Ska nog provköra idag tror ja.
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Som sagt, du gillar att svetsa å bocka plåt så ja förstår om du va nöjd :wink:
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
simpa_volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis apr 14, 2009 7:27 pm
Ort: finspång

Inlägg av simpa_volvo »

Manne skrev:
maxelsson skrev:Roligt bygge

Ombyggnads satsen till fjäderbenen du använde ifram vad kräver den för inner diameter på fjädrarna ?
2,25"--> 58mm

Råkade köpa mig en 328 som brukshink.
Bild

Har fulbreddat bakskärmarna på 242an nu också.
Tänkte att de är dumt å ha fälgarna liggande tills ja ska byta bakskärmar å bredda seriöst, så gjorde en snabbreddning!
Bild

Snygg dragkrok, snygg dragning av avgasrör runt tanken som numera inte finns där.
Bild

Så seriöst är de!
Bild

Har även konstaterat att ja har ca 55-60 mm till framvagnsbalken
De går ju onekligen köra med ca 35mm har jag konstaterat med andra bilar.
Så blir till att justera lite ;)
om du vill sälja fälgarna någon gång så är jag intresserad
Skriv svar