Manne - Volvo 242 -75 M50 Turbo. TILL SALU

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Post Reply
Manne
För mycket laddtryck
Posts: 421
Joined: Wed Nov 16, 2005 10:57 pm
Location: Karlstad

Manne - Volvo 242 -75 M50 Turbo. TILL SALU

Post by Manne »

Slänger upp en tråd här också :)
Började med bilen i slutet av september.
kopierar alla inlägg från ursprungstråden, så de blir kanske lite mkt och konstiga tidsangivelser :)

men men, here it goes!

Nu när 140in är borta så drar ja igång ett nytt projekt.. planerna har ja haft ett bra tag. Så nu va de bara å köra på.

Började leta efter en 75a, å när ja har fått för mig nånting ska ju helst ske på engång.. De hade säkert gått att få tag på ett fräschare utgångsobjekt :roll:
Denna bilen bytte ja till mig osett.. hade bara sett bilder på garaget.org. Kan väl inte påstå att ja hoppade av förtjusning när han dök upp med bilen :wink:
MEN de är en 75a.. de tror ja är de enda positiva :lol:

Här kommer lite bilder på den snygge!... :oops:

Image

Image

Image


In me skrotet å ur med motorn. Fick proffshjälp av Jim :znaika:
Image

Ganska dretigt.
Image

Lite renare iaf.
Image


Va är planen nu då? Sätta tillbaka orginalmotorn? neeee :thumbd:
Tänkte lägga i en m50b25 :D
Köpte en 525 av en kollega som får agera donatorbil :)

Image

Image

Upp med motorn i stativet, bla för byte av oljetråg.
På e34 sitter sumpen fram på motorn, de stämmer inte så bra ihop med volvons framvagnsbalk. Men ett tråg från en e36 sitter som gjutet :bs:
Image

Bytte tråg till ett som passar lite bättre :)
Image


Här har ja fått i motorn, gjorde egna motorfästen. Fick göra om dom första gången för ja hade satt motorn snett i förhållande till rambalkarna. Men nu är den rak :)
Image

Image


de är så fint så de går i ha orginal vxllådsbalk. Bara borra nya hål :)
Image


Rost finns de gott om.. Här är lite, under batteriet. Har vart lagat sen tidigare, Bra gjort.. :crazyeye:
Image

Nu är de iaf lite helare.
Image

Va en aning rostigt i hjulhus/fjäderbenstorn också.
Image

inte klart på bilden.
Image


Ja tänkte göra färdigt rosten i motorrummet, å sen lacka de. Sen sätter ja i motorn å fixar allt runt omkring de.
Sen blir de byte av bromsar till ventilerade, å en 1031 bakaxel ska dit. När de är klart tänkte ja åka in å regga med motorn.
Hoppas på att hinna innan vintern :P
Skulle kännas bra å ställa in den i garaget reggad å klar. Då tror ja de ä lite roligare å ta tag i de andra på bilen :P
Då kan ja ägna vintern åt rostlagning. Tänkte byta baken till en lite nyare, inte den nyaste utan den med 5-fältslamporna :)
Å givetvis blir de liten diskret breddning :)

Men som sagt, nu ska de inte bli som 142an att ja börjar på alla ställen på engång. Utan nu är de i med motorn å regga först å främst!

Men köpa grejer går bra.. :P Har köpt rätt front iaf :) Den är pörr ihop med plastkofångarna!
Image



Jim har fått uppdraget att ge mig en pungspark om ja latar mig.. Så ja ska försöka uppdatera ofta så ja inte får ont :bocka:





-------------------------------------------------------------------------------------





Har svetsat färdigt rosten i motorrummet nu. Å slipat bort ytrosten som fanns med scotch brite.
Igår grundade ja med Ca-Primer.
Image

Trots krafigt alkoholintag igår så fick de blir garaget en sväng idag, fick tag på en polare som kunde köra dit mig ;)
Såhär fint såg de ut när ja målade förut.
Image


De är alltså denna färgen som bilen kommer bli sen.
Nu kanske ni undrar hur fan ja tänkte med färgvalet.. Men de är orginalfärgen. Den är en så ful färg så den blir frän :bs:
Image


Å så blev de efter rostlagningen. Ett jävla pussel med plåtbitar :P
Sitter ju massa dret där sen så tyckte inte ja behövde va seriös å spackla :lol:
Image





-------------------------------------------------------------------------------------





Har pysslat lite under veckan nu.
Är ju bra mkt smågrejer som man inte tänker på som tar lång tid, å sen att ja aldrig skruva med bmw förut :P
Men rev ju bort kamkedjekåpan, å de var ju inte bara. Men nu sitter den på plats igen med nya packningar å packbox.
Fixade ett fäste till oljepickupen å skruvade dit tråget.

Igår kortade ja växelstaget, de övre staget är i aluminium å de har aluminiumsvetsarn bränt ihop åt mig.
Fick korta dom 10cm.
Image

Å såhär ser mina motorfästen ut.
Image

Tillbaka med svänghjul, lamell å tryckplatta. Dit med lådan.
Sen i med hela paketet igen.
Image

Sen fixade ja upphängning till växellänkaget.
Tog å kapade sönder bmwns upphängning å skruvade på plats.
Image


Nu är de ju massa småbröte kvar å fixa innan uppstart.. Ska iväg nu till räsertema å shoppa lite :lol:





------------------------------------------------------------------------------------





Bilder var de ja..

Plåten som sitter bultad i torpeden på passagerarsidan stack ut för mkt i motorrummet.
Image

Så kapade bort den delen som stack ut å svetsade dit en slät istället. Å så kapade ja hål för gummigenomföringen till kabelhärvan.
Image

Såhär ser orginal pedalstället ut, kopplingspedalen är gjord för Wire. Å de lirar inge bra ihop med bmwns hydraliska koppling :)
Image

Så byggde om en bromspedal, kortade den typ 3cm å svetsade dit en "arm" mot kopplingcylindern.
Image

Å så ser pedalstället ut nuförtin!
Image


Nu måste ja försöka lösa soppan.. måste byta tank iaf. Men vet inte till vad. En fuelcell skulle va fint, men de får man inte bes med lr?





------------------------------------------------------------------------------------






Bränsleslang under bilen.
Image


Fuelcell i bagaget. Ser ut som fan nu, men vill inte lägga ner mig för mkt. Ska ju ändå ur med allt när ja lagar rosten på bilen sen.
Image


Översiktsbild.
Image


Bmwkylaren på plats.
Image


Boxen till sprutet och relän på plats i fotbrunnen på passagerarsidan.
Image


Börjat med avgassystemet. Kom inte längre för rören tog slut :P Blir 2,5" system med en oval simons på slutet, den satt på donatorbilen :)
Image


Elen är provisoriskt kopplad, för å se att allt funkar innan ja gör de ordentligt.
Å funkade gjorde de ju inte.. får inte ström till bränslepumpen, blir inte riktigt klok på det..
Hur som haver.. har iaf testat å koppla direktström till pumpen, var tvungen å se så motorn starta, å de gjorde den ju :)

rev ner den gammla styrväxeln förut, ska byta så ja får servo, kan nog va gött :roll:

Sålde ju polaris å mk18 (inte dom breddade mk18) i tisdags.
Men igår råkade ja köpa andra fälgar..

Fälgarna heter Mk Motorsport Mk1, de är bmw fälgar. Men dessa är omborrade till volvo :)
Passar utan spacers. Enligt han ja köpte av är dom 17x8,5" kan dock inte bekräfta bredden, skulle tippa på att dom är något smalare. typ 8"
Får se om ja ska fixa till dom i orginalskick igen, dvs silvriga å polerad fälgbana..
eller om ja lackar om dom i vitt.

Image





-------------------------------------------------------------------------------------






går fortsatte ja med avgssystemet, å idag blev de typ klart, är en skarv kvar att helsvetsa.
Här är främre delen fram till bakaxeln.
Image

Bakre delen, som avslut på de hela blir de 3" rostfritt som synes (från en gammal krockad extraljusbåge till en van)
Image

Image

Ryckte bort fjädrarna å gummina bara för å få upp bakaxeln ordentligt, så man inte bygger avgassystemet efter bakaxeln i sitt nedersta läge.. man vet ju aldrig, kanske kommer på att man vill sänka bilen lite, då kan de va gött om de går fritt :bs:
Image

Sen kollade ja lite på styrväxeln, började göra ren den lite å tog bort dom gammla sönderslagna styrlederna. Gött med nya :)






-------------------------------------------------------------------------------------





Nu har de hänt lite mer. Fått upp styväxeln å fått ihop de fullt ut. Fått oljebehållaren på plats på fått ihop alla slangar till det.
Gött med servo :)

Har vart massa småplock mest, men igår varmkörde ja den faktiskt, lät riktigt gött :)
De som är kvar nu för att kunna provköra är, fixa kardan, montera andra bromsar fram, skruva tillbaka lyktor å sånt.
Beställde bussningar till bakvagnen nyss, ska ju byta till en 1031 axel. Så ska blaska på den lite färg å dit med nya bussningar :)

Kollade lite hur de skulle kunna se ut med fälgarna på också.

Image







-------------------------------------------------------------------------------------







Igår tog ja ett ryck med bakaxeln.
Slipade den med roterande stålborste med rondellen så gött de gick.
Image

Sen penselmålade ja den med slät hammarlack.
Image

Efter de åkte ja till jobbet å pressade ut dom gammla bussningarna i bärarmarna och stagen.

Idag hängde ja med en polare till universitetet å lånade blästerskåpet där å blästrade tvärstaget å momentstagen.
Bärarmarna såg inge fräscha ut vid en närmare titt efter lite blästring. Så får bli ett par andra, dom som redan sitter på bilen är lagade sen förut, inte så rockigt de heller..

Skulle åka till garaget å måla dom blästrade delarna, men kom aldrig fram till garaget, så jävla mkt snö :thumbd:
Å nej de beror inte på att bilen är låg :roll: för ja åker inte 745an längre.
Får hoppas att dom har plogat imorn.



Å typ där är jag nu, har målat dom blästrade delarna.
Beställt nya bärarmar.
Beställt nya shimsbrickor till diffen så jag kan stoppa i Aussie Lockern.
Last edited by Manne on Fri Aug 29, 2014 9:56 pm, edited 4 times in total.
Patrik Lindgren
User avatar
Rohden
För mycket laddtryck
Posts: 433
Joined: Sat Dec 09, 2006 4:25 pm
Location: Trollhättan

Post by Rohden »

Oj oj oj, mycket vacker
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
jonny_h
För mycket laddtryck
Posts: 296
Joined: Thu Jul 19, 2007 8:07 pm
Location: Norrköping

Post by jonny_h »

Kommer bli fett satan de där :thumbright:
Bmw 525i -95
Honda xr650r -00
User avatar
e30kalle
Lite mer laddtryck
Posts: 39
Joined: Sat Jul 04, 2009 10:25 pm
Location: Kinnekulle

Post by e30kalle »

Ser riktigt trevligt ut!
Rikard B
Forumsberoende
Posts: 604
Joined: Sun Jun 12, 2005 12:14 pm
Location: Uppsala

Post by Rikard B »

har länge velat haft en bmw motor i min isbil (240) du har inte möjligtvis ett elschema man kan få sno?hoppas denna blir lika låg som alla andra bilar du haft bara :thumbright:
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
User avatar
Krull
För mycket laddtryck
Posts: 349
Joined: Wed Nov 05, 2008 6:30 pm
Location: Nässjö

Post by Krull »

Måste bara säga att den 745an var galet snygg :thumbright:

Och 240in ser ut att bli minst lika snygg :thumbright:
Johan Högström
A.Kronberg
För mycket laddtryck
Posts: 294
Joined: Sat Apr 12, 2008 8:43 pm
Location: hörnefors

Post by A.Kronberg »

grymt frän :thumbright:
Manne
För mycket laddtryck
Posts: 421
Joined: Wed Nov 16, 2005 10:57 pm
Location: Karlstad

Post by Manne »

Rohden: Haha nja, men blir väl förhoppningsvis.

jonny_h: Får hoppas på det :)

C.Harrysson: Tackar :)

Rikard B: Kan skicka ett PM till dig. Jodå, den kommer bli låg :)

Krull: Tackar :) bytte bort den för nån vecka sedan.
Ja bara rosten blir fixad å bilen blir lackad så ska den väl bli fin :)

A.Kronberg: De finns potential iaf :)

Idaq kom både bärarmarna, bromssköldarna och shimsbrickorna.
Bärarmarna å bromssköldarna beställde ja från Kg trimning, likaså bussningarna, skitsnabb leverans därifrån!

Tyvärr är ja hemma å är sjuk nu.. igen! Gött värdelöst är det.
Patrik Lindgren
User avatar
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Posts: 296
Joined: Sun Oct 21, 2007 9:35 pm
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Arnesson Rallycross »

Jävulskt cool med hjulen på plats 8) jag är mycket svag för 242 jag måste nog erkänna det.

Dom rostar en del dom där gamla 240, men uttrycket "lite rost" på en 34 år gammal bil existerar nog bara i annonstexter.
User avatar
reine
För mycket laddtryck
Posts: 456
Joined: Wed Jul 02, 2008 10:37 pm
Location: Strömsund
Contact:

Post by reine »

grym bil manne:)
ser ju ut att bli kanon de där..
fick du dit kylaren utan att kapa ur balken? på min tog den i huven om jag bara la den uppe på.
142R
Lite mer laddtryck
Posts: 42
Joined: Tue Jun 08, 2004 8:42 pm
Location: vaggeryd "såklart"
Contact:

Post by 142R »

Grymt :thumbright:
Hat Göö
User avatar
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Posts: 1833
Joined: Fri Jul 15, 2005 10:57 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Vadå brutalstukning? :P
ris3t
Lite mer laddtryck
Posts: 22
Joined: Tue Jan 27, 2009 4:37 pm
Location: hällefors

:P

Post by ris3t »

blir lika bra som vanligt hoppas du gör klart denna bara
16-v
För mycket laddtryck
Posts: 137
Joined: Wed Apr 22, 2009 11:52 pm
Location: Nyköping

Post by 16-v »

blir nog precis lika bra som alla dina andra bilar. se till å göra klart den bara :D
Eller har jag fel igen?
Manne
För mycket laddtryck
Posts: 421
Joined: Wed Nov 16, 2005 10:57 pm
Location: Karlstad

Post by Manne »

Arnesson Rallycross: Tackar :) Ja då är vi två Jo man får räkna med lite rost faktiskt :) :lol:

reine: Tackar :) Din är ju inte så dum den heller, en aning bättre ordning på den :wink: Jepp ja kapade ur i balken. Kände att de va gött om ja kunde få dit bmwkylaren. För att slippa 240ins expantionskärl.. blir liksom lite bättre plats för annat där :roll: Men en sak i taget!

142R: :D

Cpt Tuttle: Tycker du det? :D

ris3t och 16-v Gött att ni tror på det! Ja lovar att göra allt ja kan för att bli klar! Försöker lägga upp projektet lite annorlunda :)
Ska inte dra igång så mkt samtidigt, utan göra klart de ja börjar med :P
Patrik Lindgren
Post Reply