Flaektrems Audi 200TQ 10V MS [SÅÅÅLD!!!]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

de där blev tokbra :thumbright:
kul å seriöst projekt.. nu är de bara för dig å göra ett smutt rörsystem så kommer dedära bli riktigt bra, fortsätt så :wink:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Riktigt fint. Bra jigg, De där va ju inga spalter alls. När jag byggde min kollektor så vart spalterna typ 10 gånger större :hihi: Bara att lägga igen ju :wink:
Chevelle SS -65
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

Tackar :D

Näe de där är inga spalter som kommer orsaka några bekymmer, men de vore fint å få bort dom helt :thumbright:

Idag har jag varit i garaget och dragit fast toppen med nya bultar och börjat montera kamremmen men fick avbryta då bulten till kamaxelremskivan är borta. Sånt man får leva med när man har för många projekt rullandes samtidigt.

Sen är jag lite nojjig för att jag TROR att jag tappade bort mig när jag drog toppbultarna. Dom skall dras 40Nm 60Nm 90 grader och 90 grader. Det kan vara så att jag har dragit 90 grader för lite på en av bultarna, stog å tänkte på annat när jag följde åtdragningsföljden :thumbdown:
Känns som att de inte borde vara så stor fara om de nu råkade bli så, men jag gillar inte sånt slarv, ush.

När kamremmen är på plats ska jag skruva dit frontpartiet och lysen och allt sånt och börja passa in ICn och tryckrör. Och ungefär samtidigt som de ska jag börja på grenröret :P eller ska jag ta en sak i taget? :lol:
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

HEHE känner igen det där med att ha för många projekt samtidigt. Öhum det är väl lättast att montera grenrör innan fronten åker på. skulle nog jag gjort iaf. och sen utgått från det. :thumbright:
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

evil.tweety skrev:HEHE känner igen det där med att ha för många projekt samtidigt. Öhum det är väl lättast att montera grenrör innan fronten åker på. skulle nog jag gjort iaf. och sen utgått från det. :thumbright:
Samtidigt vill jag ha fronten på så jag kan hitta rätt placering av turbon. Ähh de tar 5 minuter att skruva loss fronten så den får väl åka av å på :D
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

Han med några minuter i garaget idag. Känner att de måste börja hända lite nu, för snart är som sagt snön här.

Kamremmen blev monterad och vevaxelremskiva och kamaxelremskiva åtdraget till rätt moment 350 och 80 Nm och låsta med 243 loctite, dom får ju bara inte lossna under drift.

Jag lånade detta lilla handverktyg från jobbet

Bild

Bild
Sen han jag inge mer idag. Notera det avsågade "motorfästet"(?) för att få plats med ICn. Behövs säkert mer modifikationer men jag har inte kommit dit än.

Nästa steg är att montera insuget och börja knåpa på grenrör. Jag mår lite dåligt över tanken att insuget är på samma sida som grenröret, det gör det hela mycket mycket krångligare, sen är det fult för ögat.
RS100
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av RS100 »

Notera det avsågade "motorfästet"(?) för att få plats med ICn.
Haha jag sågade precis bort det när jag var ute i garaget innan, får bli ett järn mellan växellåda och torped så motor inte bucklar huven :wink:
Märkte att min "inhouse" svetsare inte kunde alu så får hitta någon som kan fixa mitt insug/spjäll :(
Jonne C

Audi 100T Banbil Nira i3+
Audi 100Q Avant
Ford Fiesta Xr2
Mitsubishi Galant V6
turbolovern
Lite mer laddtryck

Inlägg av turbolovern »

Hoppas du inte tänker vara utan nån form av reaktionsstag när främre stödet skrotas, jag rekommenderar stumma motorfästen. Förra året hoppade min motor nästan upp i huven när jag testade launchen för första gången...trots ett tight rör runt främre stödet...detta pga motorkuddarna pajjat!! Så efter detta stummade jag motorn, går utmärkt att köra vibrationsfritt ändå :)
Audi 100 tq Megasquirted

Hembyggd 8m pråm med Perkins diesel
turbolovern
Lite mer laddtryck

Inlägg av turbolovern »

Så här ser det ut i min front Bild[/url]
Audi 100 tq Megasquirted

flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

turbolovern skrev:Hoppas du inte tänker vara utan nån form av reaktionsstag när främre stödet skrotas, jag rekommenderar stumma motorfästen. Förra året hoppade min motor nästan upp i huven när jag testade launchen för första gången...trots ett tight rör runt främre stödet...detta pga motorkuddarna pajjat!! Så efter detta stummade jag motorn, går utmärkt att köra vibrationsfritt ändå :)
förstår inte va de där taniga motorfästet gör för nytta? alla andra (nästan) kör ju med 2 motor fästen och ett vxl fäste på de gamla hederliga viset varför skulle inte de fungera nu? Menar inte att gnälla jag vill gärna veta, kanske var dumt att såga bort skiten? :D Jag har flera fästen om de skulle krisa

Du har mindre IC än mig, därför kan du göra så som på bilden å inte jag

:thumbright:
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

RS100 skrev:
Notera det avsågade "motorfästet"(?) för att få plats med ICn.
Haha jag sågade precis bort det när jag var ute i garaget innan, får bli ett järn mellan växellåda och torped så motor inte bucklar huven :wink:
Märkte att min "inhouse" svetsare inte kunde alu så får hitta någon som kan fixa mitt insug/spjäll :(
Haha roligt.

Nu måste jag nog ha missat nått med hur motor å drivlina är fäst på dessa bilar :doh: är det för att framhjulen driver å vill vrida motorn uppåt i framkant? isåfall får jag trixa dit ett stag eller köra stumma fästen. Men det är bara skoj att bygga :D

EDIT: Hur tänkte du göra med ditt spjäll?
turbolovern
Lite mer laddtryck

Inlägg av turbolovern »

Motorpaketet vill vrida sig kring drivaxlarna, därför finns det främre stödet. Funkar bra när effekten inte är så hög men med trimmad maskin så blir det värre o värre. Mitt kamdrev tuggade i huvens isolering när främre gummit skurits av mot mitt tighta fäste. Ville bara visa hur gott om plats det blir utan stötfångarbalken, saknas på bilden gör min ersättare till den balken (som nu inte behövs egentligen eftersom motorn stummats)
Audi 100 tq Megasquirted

RS100
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av RS100 »

Stämmer motor stegrar väldigt mycket vid lite ladd, jag ska ta ett stag mellan de övre växellådsbultarna på blocket och till plåten där spolen satt, med förstärkning förstås.
Spjället/insuget blir nog något liknande ditt, såg att KL hade aluplatta på G så blir nog en sådan och ett 3" spjäll, ska bara hitta någon som kan svetsa alu.
Jonne C

Audi 100T Banbil Nira i3+
Audi 100Q Avant
Ford Fiesta Xr2
Mitsubishi Galant V6
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

turbolovern skrev:Motorpaketet vill vrida sig kring drivaxlarna, därför finns det främre stödet. Funkar bra när effekten inte är så hög men med trimmad maskin så blir det värre o värre. Mitt kamdrev tuggade i huvens isolering när främre gummit skurits av mot mitt tighta fäste. Ville bara visa hur gott om plats det blir utan stötfångarbalken, saknas på bilden gör min ersättare till den balken (som nu inte behövs egentligen eftersom motorn stummats)

Att de vill vrida sig SÅ mycke trodde jag verkligen inte. Audi skulle ha satt motorfästena längre fram på framvagnsbalkarna istället och ett kraftigt vxlfäste, då hade den inte kunnat vrida sig runt framaxeln.

Detta måste åtgärdas, gärna med ett stag mot torpeden från toppen eller vxllådan, men då krävs det förstärkning och svetsning i torpeden vilket jag vill undvika, har ingen lust att riva inredningen på insidan just nu! Hursomhelst så kunde jag inte ha fästet kvar där för där ska ICn sitta har jag bestämt :hihi:

Hur länge har du kört med stumma fästen? helt stumma fästen borde ju orsaka brytningar/sprickor i armarna till motorfästena till slut, vid hård körning och utan främre fästet alltså.
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

RS100 skrev:Stämmer motor stegrar väldigt mycket vid lite ladd, jag ska ta ett stag mellan de övre växellådsbultarna på blocket och till plåten där spolen satt, med förstärkning förstås.
Spjället/insuget blir nog något liknande ditt, såg att KL hade aluplatta på G så blir nog en sådan och ett 3" spjäll, ska bara hitta någon som kan svetsa alu.
Bra ide med staget !

Lär väl inte va svårt att hitta nån som kan alu :) Visa mig sen hur de blev när de är klart.
Skriv svar