Fernis & Patriks E21 - 664whp 861wnm 9,87s 233km/h NY FILM

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jens Gustavsson skrev:hur ska man tolka den tabellen?
trycket är i ? kps apsolut tryck eller?
full gas i alla rutor?
Alltså det är hastighet mot varv per växel.

T.ex växlar man till tvåan vid 7000varv så hamnar motoorn på 4200
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

om då är jag med :hihi:

jag ska höra med conny om han har nån logg på nån repa då då inte drivlinan braka redan på låga växlar.

men jag åkte med han bara för nån väcka sen och det är 7000rpm varv stopp på den med och den är så stark på tvåan så det antigen sprängs drivaxlar eller så spinner det, det är inga tveksamheter att laddtrycket ska svika iallafall.

klart att man måste växla lite mer flitigt med en stor turbo och välja varv men runt 4000rpm så är det fullt drag om det fins fäste (gissar på öppen wg vid 4500? på 2 eller trean)

fullt laddtryck utan respons på ettan än fast fästet är dåligt med vinterdäcken.

i praktiken så sjunker inte varvet till 4200rpm vid växlig till tvåan då du möter upp med kopplingen + att det spinner lite.

har man rätt tunat så ska det va öppen wg hela repan på alla växlar +-0.05bar max utom vid växling då sjunker den på connys bil 0.70sek växligen till tvåan då hinner han växla och bygga upp fullt laddtryck igen. (kollade i datorn på en gammal G-tech repa) 0.55-0.6 G på 1an, tvåan och trean begränsat av fästet.

klart jag skulle se det som ett problem med att inte ha fullt tryck under 5500rpm på en så lågvarvig motor den ska fullt minst 1000rpm lägre om det ska fungera
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jag ställer mig faktiskt väldigt skeptiskt till att det ska bli fullt ladd på ettan med en hx55 med begränsat fäste, finns det månne en logg på detta?

Rotade igenom lite gamla loggar och hittade faktiskt en växling ettan till tvåan med min egna sierra med M50 och GT40 turbo som har fullt strax efter 4000 med dragning på fyran och som du ser har jag inte fullt på ettans ens med min lilla pluttturbo

Bild
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Lät lite väl optimistiskt tycker jag. Oftast slirar det ju på dom lägre växlarna, och om det väl bettar så tar växeln slut innan det ens det är nära fullt tryck.

Vi körde HX55 med avgashus 19 på brors bil och den är vi ganska nöjda med.

Fullt tryck (2.0bar han vi testa) var vid ~4.500 rpm, lämmna atmosfär strax innan 3.000rpm, inge lagg mellan växlarna, seg drog man den på femman kunde man dock få skapligt tryck på låga varv, men vem kör så?
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Skulle jag kunna få besvära er med en logg på det peppe?

Jag gillar att bli överbevisad :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag ska höra med conny.

men det är en 3.0 liters motor med lite mer slag äv ford V6 så den vrider nog på mycket mer redan standard.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jens Gustavsson skrev:jag ska höra med conny.

men det är en 3.0 liters motor med lite mer slag äv ford V6 så den vrider nog på mycket mer redan standard.
Jag pratar iförsig inte om Ford V6 nu utan BMW m50b25 på 192 sugmotorhk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Mikael S skrev:
Jens Gustavsson skrev:jag ska höra med conny.

Jag pratar iförsig inte om Ford V6 nu utan BMW m50b25 på 192 sugmotorhk
förlåt jag tänkte fel, har förstått det tidigare men glömde det i sista inlägget :) (håller på att svetsa och svarva för fullt här och tvär kollade bara på datorn)

vad är det för volym på BMW motorn och borr slag?

MB har ca 90 i borr och 80 slag. 186hk standard på veven då den va ny och 146 på driven vid besiktnings bromsningen med stock grenrör och avgasystem men med autronic och E85
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jens Gustavsson skrev:
Mikael S skrev: Jag pratar iförsig inte om Ford V6 nu utan BMW m50b25 på 192 sugmotorhk
förlåt jag tänkte fel, har förstått det tidigare men glömde det i sista inlägget :) (håller på att svetsa och svarva för fullt här och tvär kollade bara på datorn)

vad är det för volym på BMW motorn och borr slag?

MB har ca 90 i borr och 80 slag. 186hk standard på veven då den va ny och 146 på driven vid besiktnings bromsningen med stock grenrör och avgasystem men med autronic och E85
84mm borr och 75mm slag
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

det gör nog rätt stor skilnad i vrid och fyllnads grad.

va blir det 2.5liter bara eller?
Användarvisningsbild
Fernis
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Fernis »

Det är lugnt du behöver inte rensa tråden Jens, ang hx 55 jag åkte en HX55a 67mm in och 72mm ut, 22ans avgas
på en helt original m20b25 snik med original sprut endast chip från Fekzen dock med en sportigt grenrör det som limmet åkte på sin m20 som han bromsade över 900whp med
Och jag hade fullt laddtryck innan 6000rpm iaf här är lite film 1,4 bars laddtryck här är ett litet klipp http://www.garaget.org/video/ey7bknlflh4g
Och jag kände inte av något direkt jättelagg i mina växlingar och jag varvade endast 6500rpm.

Ang sprut så åker jag nu Autronic SM4 v1,09 i E21an och e85.
Fernis Productions | Skicka ett bidrag HÄR
Team Norrortracing - We Rule The Streets At Night
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Mikael: Har alla loggar på laptopen som nog ligger och ruttnar i garaget. Kan se om jag kan hittar något vettigt, har väl 300 loggfiler sparade i den, lite drygt att leta igenom alla :D

Men, jag håller fö med dig. Svårt att se fullt ladd på lägre växlar med stora aggregat, om man inte har herrejösses fäste eller världens längsta växlar.

Hur som, så funkade 19 hus bra ihop med 2,7 liters och den setupen vi kört.

EDIT: Värt att lägga till är ju att jag absolut inte skulle vilja köra med ett större hus, det var bra som det var nu, men större skulle bara slakta bort ännu mer körbarhet och medeleffekt.

Perfekt match mao, blir dock en BW nu.
Senast redigerad av peppe den sön okt 17, 2010 9:11 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jens: Ja det stämmer, 2.5liter precis lika motor som Fernis har

Fernis: Fast det hörs på motorn i filmen att den segar mellan växlingarna. Vad laddmätaren säger i referens till varvräknaren känns faktiskt som en dålig mätmetod, ungefär som att mäta 100-200 med stoppur.
Det är loggarna som är intressanta, då ser man exakt när laddet infinner sig.

Peppe: Kanon! Leta upp någon som har en dragning på trean från lågt varvtal. dom blir nog mest intressanta för att bedömma bra spool
Användarvisningsbild
Fernis
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Fernis »

Mikael S skrev:Jens: Ja det stämmer, 2.5liter precis lika motor som Fernis har

Fernis: Fast det hörs på motorn i filmen att den segar mellan växlingarna. Vad laddmätaren säger i referens till varvräknaren känns faktiskt som en dålig mätmetod, ungefär som att mäta 100-200 med stoppur.
Det är loggarna som är intressanta, då ser man exakt när laddet infinner sig.

Peppe: Kanon! Leta upp någon som har en dragning på trean från lågt varvtal. dom blir nog mest intressanta för att bedömma bra spool

Jo helt klart det jag menade var ju dock att detta var en oöppnad gammal m20 med Motronic sprut som var chippad för att köras på e85 alltså inget sportigt alls och det var iaf 1,4 bar innan 6000rpm kan jag garantera.
Fernis Productions | Skicka ett bidrag HÄR
Team Norrortracing - We Rule The Streets At Night
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Tja får väl konstatera att M50 är än dålig motor då helt enkelt som inte orkar slå fart på en hx55 på vettiga varv
Skriv svar