Sida 8 av 28
Postat: ons dec 15, 2010 11:11 pm
av knotan
fick lite gjort idag igen
funderar lite över hur man ska bygga insuget.
funderar starkt över å strunta i fullradietrattar å det iom detta aldrig lär bli nån fullrejsmotorn ändå.
dvs bara kapa av orignal runners så man har spridarhylsor klara å sen bygga nytt plenum å slipa upp tratttar direkt i runners.
å använda orignal 3" spjäll...
Det ska ju räcka till för 700+ iallafall utan stora bekymmer.
Man ska ju helst inte varva mer än orignal ändå med vipparmar å allt
Sen spåna vidare lite mer på pedalställ.
blir iallafall att köra orignal huvudcylinder hängande och sen bygga nytt för gas och koppling för att hålla så tight budget som möjligt, dessutom är ju micrans huvudcylinder och servo så bantat som det nånsin går i både vikt och storlek så
gött å ha kvar servobromsar med
får leta lite på skrotarna efter lämplig huvudkopplings cylinder imorrn med
sagt å gjort, ett par till stag för å stärka upp sen malla upp för torpedplåten ,
skär till den på jobbet imorrn i 3 eller 4mm plåt, enklare än å hålla på å snickra i garaget i så pass tjock plåt
även främmre delen av golvet på förarsidan blir i 3mm plåt ifall det ska bli stående pedalställ där så vill man ju ha nått stabilt att fästa i...
sen fick jag hem mina turbos från kromet idag med, snacka om blankt å fint , redig BLINGBLING varning
en av dem måste säljas, har baar inte bestämmt vilken ännu , så blir ni sugna tveka inte på att höra av er, bägge är ju lämpliga för 800+ å är dessutom riktigt snygga

Postat: ons dec 15, 2010 11:43 pm
av ahberg
ser riktigt najs ut.
får man fråga var du lämnade iväg turbosarna o vad det kostade att få dom kromade?
Postat: ons dec 15, 2010 11:49 pm
av knotan
ahberg skrev:ser riktigt najs ut.
får man fråga var du lämnade iväg turbosarna o vad det kostade att få dom kromade?
lämnade dem till brinks här i stan. har en bekant som jobbar där som va skylid mej genstjänster (dvs jag har bygggt en motor till hans bil typ

)
ska man betala för det s¨å kostar dte nog mer än vad en ny turbo gör typ

Postat: tor dec 16, 2010 10:41 pm
av knotan
lilla biten torpedvägg klar, helsvetsad ,
sånär som på ett hål där orginal kabelgenomföring i Astolpen är som måste lockas igen.
svetsat alla rören för chassie som hamnar bakom å intilligande med denna plåten. "rattstångsanordning" uppstärkt och helsvetsat.
stödlagret i torpedvägg för rattstång är konstruerat.
sen börjat med å lägga dit en bit golv där pedalstället ska vara bara för å kunna provsitta å känna vart fötterna känns bra å ha.
svetsade en bit plattjärn från röret under rutan med ner till pedalställeraget för bromsen som bultas för å eliminera risken att stället rör sej om man trycker hårt.
fick även vinkla om pedalen lite...
både golvbiten och torpedplåten vart i 2.5mm plåt nu så det inte får för sej att flexxa nått sen när man trycker på hejdaren.
det blir TRÅNGT för pedalerna, det vettigaste hade ju helt klart varit ett stående rejspedalställ, men det är ekonomin som sättre stopp för det tyvär.
är ca 300 mm mellan dörrsida å kardantunnel nu nere vid fötterna, kommer tex inte kunna köra bilen iförd arbetsskor
är lite svårt på bilderna att få en uppfattning om hur liten bilen är , allt ser så sjukt stort ut på bild jämnfört med hur det känns i verkligeheten, stolar måste jag helst hitta som är smalare än 500mm vilket antagligen kan bli lite smålurigt???

Postat: tor dec 16, 2010 11:52 pm
av ErikR
lägg upp en bild med ett par fötter inklämda så får man ett rättvist perspektiv.
Postat: sön dec 19, 2010 12:09 pm
av 7aan
ErikR skrev:lägg upp en bild med ett par fötter inklämda så får man ett rättvist perspektiv.
ser ut och bli en aningen trångt

riktigt frän turbo undrar dock hur länge avgashuset kommer se chromat ut

Postat: sön dec 19, 2010 12:19 pm
av knotan
7aan skrev:ErikR skrev:lägg upp en bild med ett par fötter inklämda så får man ett rättvist perspektiv.
ser ut och bli en aningen trångt

riktigt frän turbo undrar dock hur länge avgashuset kommer se chromat ut

borde hålla blänket många år enligt dem som gjorde jobbet, 40-50 år håller det förhoppnigvsvis
dvs myyyycket längre än jag har kvar agget

Postat: tis dec 21, 2010 7:45 pm
av Nichlas1985
Riktigt snygga turbosar, jävla nice

Postat: tis dec 21, 2010 10:45 pm
av knotan
Nichlas1985 skrev:Riktigt snygga turbosar, jävla nice

ja visst är dem
sweet
skulle tagit lite bilder på vad jag håller på med nu, men nu är både mobilkamera och vanliga kameran kassa
får be nån polare ta lite bilder sen kanske köpa nån kamera i mellandagsrean...
har börjat svetsa chassiet å set som ni ser på bilderna är helt svetsat.
har börjat lite lätt med huvudbågen och resten av buren, första gången jag försöjker mej på å bocka en egen huvudbåge å det va ungefär lika krånligt som jag tänkte, har bara en vanlig kass stående "rörknäckare" så det gör ju inte saken bättre
men trägen vinner, blir nog bra i slutändan hoppas jag
Re: rwd micra -99 bmw edition
Postat: ons jan 05, 2011 12:02 pm
av knotan
min minsta son skulle "testa" min kamera så har inte kunnat ta några bilder alls förns idag fick jag hjälp av en polare
blev tvungen att avboka min planerade skotersemester i boden för kontanterna började sina. så fick lov å köpa lite saker till bilarna istället för å ha nått å byggga vidare på...
:rolleyes:
lite nya delar inköpt.
grenrör färdigihop punktat.
fortsatt med lite mer rör till buren, fick hjälp att bocka till huvudbåge å framstöttor av en snubbe, tyvär inga bilder på det iom kameran som sagt är kass
lite bilder på chassie å sen den snygga "avgastunneln" som kommer ta plats mellan passagerarens fötter/under stolen. den kommeer smita upp bredvid infästningen för 4länken sen, blev lite nödlösning med å kapa lite i den "färdiga" ramen där, men måste helt enkelt ha plats för avgasrör :bang2:
får stadga upp det på nått bra sätt innan golvet kommer dit...
Intercoolern jag hittade på utförsäljning hos KL passade perfekt
4" tjock och 3" anslutningar.

Re: rwd micra -99 bmw edition
Postat: tor jan 06, 2011 4:08 pm
av knotan
fortsatt en bit med avgaset.
första biten är ca 4" å sen bakåt blir det 3.5, blev för fett under bilen med 4" tyvär å kan inte höjja stolen på passagerarsidan mer
testmontering av stol, blir likadana fast svarta sen, lånade bara en för att mäta med från volvon...
är ju helt lungt, ca 2-3cm mellan stol och hardyskiva
ny bakre kardan byggd och sen ny hardyskiva fixxad.
blir ett ramverk under "baksätet" (blir bara en sneställd plåt upp mot bältesröret sen) så man har nått att lägga plåt på samt styva upp bilen lite å få nått å hängab tank å avgas i...
på förarsidan under kommmer tanken hamna och på passagerarsidan kommer en stor ljudämpare sitta lutad uppåt å sen en böjj ner bakom bakaxel å sen utblåset på sidan bakom bakhjulet. rakt bakåt kommer ju kylarna sitta sen....

Re: rwd micra -99 bmw edition
Postat: tor jan 06, 2011 5:55 pm
av Smurfen
Vet inte vilken upphängning till avgaset du har men som jag ser på bilden är det bussning med skruv i båda ändar. Då kommer den inte hålla för hängande kraft. Bättre att göra bygel och sätta i bilen och bygel i avgas så det blir tryckande kraft. Då håller den.
Hoppas du förstod.. Annars är jag lika sjukt imponerad varje gång jag läser dina trådar..
Re: rwd micra -99 bmw edition
Postat: tor jan 06, 2011 6:05 pm
av knotan
brukar alltid använda denna typen av upphänging å dem har inte gått sönder hitills, men jag förstår vad du menar... men på så vis skullle den komma längre ned, å det går inte...
Re: rwd micra -99 bmw edition
Postat: tor jan 06, 2011 8:46 pm
av Smurfen
Du behöver inte komma längre ner. Bara flytta på infästningen högre på röret och lägre på bilen fast ha gummit på samma plats.
Jag hade dessa upphängningar på min gamle golf och de gick sönder hela tiden då inte tålde värmen.
Re: rwd micra -99 bmw edition
Postat: tor jan 06, 2011 8:59 pm
av Steve