rwd micra -99 bmw SÅLD

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
knotan
Forumsberoende

rwd micra -99 bmw SÅLD

Inlägg av knotan »

har tänt lägga upp en projekttråd men har inte hunnit bli av,
kopierar över min tråd från rejsa som jag la upp häromdagen där.
tror intresset för tråden kommer vara lite större här där folk förstår sej på busprojekt bättre :hihi: :thumbright:

tanken på en turbokonverterad bnruksbil i form av en soppasnål liten bil (femte micran i min ägo varav denna va den första som inte var av en k10 kaross)

planerna lades ned då den redan för ca ett halvvår sedan började slira lite lätt på kopplingen, senare började även yttre drivknutar låta illa.
när bromsen kärvade fast ute på vägen förra vintern så lessnade jag rejält på bilen....

nådastöten för bilen var när tjejen blev påkörd när hon lånade min bil. ingen större fara igenligen, en lite böcklig skärm men inget anat, förutom att vindrutan sprack :bang2:
orutligt nog hade inte jag glasförsäkring på bilen och glasmästaren ville ha 6k för att byta rutan så bestämmde jag mej för att inte ens försöka besikta den denna hösten :hyper:

första tanken var en utbytt motor å bakaxel, inget mer :)

men som de allra flesta redan räknat ut så vart detta ganska snart åsidolaggt, (mja, jag började plcoka ur motorn för 3-4 veckor sedan, sen dess har jag plockat dän mer å mer av bilen frö varje dag...

karossen är igentligen rätt fin, ingen rost har jag hittat hitills. (va det nu gör för skillnad i dagslä'get vet jag dock inte )

aaa , jag lär behöva mängder av hjälp under byggets gång, även om det inte är bestämt än så lutar det åt att försöka få chassiet godkänt av sfro, i annat fall blir det en ren busbil.
mestadels tänkt att gå på tvären snarare än riktigt låga tider. kanske en sväng på isen nån gång med...

ber om ursäkt för varierande bildkvalitet då jag oftast inte kommer ihåg att få med min kamera til garaget.

här är bilen inkörd på det nymålade garagegolvet.
Bild

tyvär var golvet helt indränkt med olja /disel /bensin osv så färgen satt inget vidare , typ :(
Bild

enklaste sättet att få dän drivaxlar då knutarna ändå var slitna
Bild

Bild

sådär ja :)

Bild

liten bonusbild där man ser hur garget ser ut ungefär, polarnas bilar till höger å vänster samt en till volvo bakom kameramannen :)
Bild

jaja , lite volvonörd är man nog ändå :hyper:

ur med inredning
Bild

all el ute utom sladdarna till soppapumpen, testade även starta den brevid och det gick, bra , perfekt så kan man spara den till nått kul bygge till nån av smågrabbarna eller nått hehe....

Bild

ungefär här insåg jag att även fast jag hade kapat dän hela torpeden och nästan hela golvet från förarsäte och frammåt så sulle det bli trångt.

Bild

observera att rören som sitter där just nu är bara till för att hålla ihop karossen och hindrar fronten att vika ihop sej innan jag hinner börja med den riktigta ramen, rör mm är beställt men inte leveererat ännu,...

Bild

och i kväll när jag var i garaget så togs beslutet att den lilla biten golv längst bak inte var mycket at spara på :bang2:

Bild

Bild

efter en hel del funderande så kom jag fram till att jag vill kunna använda 13" fälgar för å behålla orginal "stuk" på utseendet.
vbalet på hjulupphängning/bromsar föll därför på golf2 gti prylar, sen att det är väldigt billigt med delar till dessa i tyskland avgjorde saken :wave:

Bild
Senast redigerad av knotan den sön jul 10, 2011 8:53 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Riktigt häftigt bygge, ska bli skoj att följa!
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
aliwin
Forumsberoende

Inlägg av aliwin »

riktigt fet :) längtar te mer uppdateringar :P
Volvo turbo projekt!
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende

Inlägg av joel »

tokstålle :hihi: :hihi: Blir de heavy metal micra nu då? :thumbright:
180zx..

joel lindell
Användarvisningsbild
Thomas Palmgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Thomas Palmgren »

såhär ska det se ut :) vad ska du köra för motor i bilen?, du får nog tänka på också nu när du bara kör golfbromsar (iofs har du en liten bil) så kanske du inte kommer få ha max tillåtna effekt 15kw/100kg men det får du reda på av din SFRO besiktningsman, ska själv göra en liknade operation på en vw så ditt bygge ska följas :thumbright:
Audi 80 quattro -85 16v Turbo
Audi UrS4 Avant 2.2t
Levar Motorsport
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

jo jag är medveten om att bromsarna kan vara i minsta laget för den stora motorn...
och just motorn är nog problemet över huvud taget.
det är en m30b35 som ska överladdas lagom mycket :hihi:
valet på just den motorn är av den enkla anledningen att jag hade en ståendes. sen om inte moset skulle räcka till så passar ju en s38 turbo nästan rakt ner :thumbright:

15kw per 100 kilo innebär att jag måste upp i minst ca 1050 kilo för att ens få regga den med orignal sugeffekt :hihi:
tror att jag kanske kommer upp i 8-900, skulle iofs gå å vikta upp den till 1100 bara för att kunna regga den,
men då blir det ju ännu mer kritiskt med bromsarna.
får se vad besiktningmannen säger. i fall det blir för mycket krångel så skiter jag i reg helt istället :roll:

motorn kommer få ha kvar std vevstakar å kolvar, kopparingstoppackning, std kam, lite tuffareventilfjädrar å max 1.5 bars laddtryck... det SKA räcka till för den rimliga vikten runt 8-900 kilo....
att regga den med turbo är såklart inte ens på funderingen då den troligen knappt kommer få reggas med sugeffekt tack vare vridet å tungden i motorn med så små bromsar.

anledningen till att jag vill kunna köra 13" är dels pga utseendet (sleeperlooken förstörs med 16" eller större) sen så kommer jag troligen vilja köra på slicks å då är 13" det enda vettiga man kan hitta om man inte vill kliva upp till 17" vad det gäller begagnade tävlingsdäck (typ framdäck från f1 formelrenault osv blir lagom däck)

tanken är en 240 bakaxel med ombyggda drivaxlar så det passar med 4/100.
nya 4 länksfästen till bakaxeln är utlaggtg i vattenskärning så det borde jag få hem innan helgen, bara kapa dän alla gamla fästen och skicka in den i bläster på polarens jobb innan dess med....
blir nog svetsad diff alt en torsen diff.
std skivor å ok bak antagligen med nå rejsbelägg...

fördelen med den väldigt tunga motorn sen att jag får in en rätt tung bakaxel plus kylare/tank/battterimm i röven är att viktfördelningen blir ganska låg tyngdpunkt samt nästan 50/50 på bak/framhjul. detta leder såklart till att jag kommer sitta å köra ungefär där orginal baksäte finns :hihi:
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

Du är en sjuk man.........

Och det gillas. Kommer följa detta projekt som dina gamla.
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av 7aan »

haha du är galen :D

detta ska följas som vanligt :D
Micke Grönlund
ErikR
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikR »

Beckonberga ringde, permisen var slut!
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende

Inlägg av E34 RRT »

nuu ser det ut att bli ett riktigt intressant projekt!
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av 7aan »

ErikR skrev:Beckonberga ringde, permisen var slut!
HAHAHAHA :D :D :D

Snart dags att ja kommer ner och bankar lite plåt och hjälpertill ;) :D
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende

Inlägg av AsLoT »

Det där är rätta takter det! :)

Ska det göras så ska det göras på riktigt.
Kommer bli en livsfarlig liten sak det där... :twisted:
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

satans, är permisen redan slut :hihi:

skämtåsidor. lär väll inte hända sådär jättespännande grejor framöver...

m,en planen ser ut ungefär såhär. fixxa bakaxeln med nya fästen, blästring. dona till drivaxlarna så jag kan få dit rätt hjul.

fixxa nya topplagringar fram samt vattenskurna plattor för lagringarna att fästas i mot karossen.

åka till rejstema och andra ställen och köpa bussningar lite uniballs som kan gå åt osv för hjulupphängningarna...

lutar åt å köra små hårda gummibussningar överallt där det är möjligt, även om uniballs är fränt osv så är det dyrt och gummi är trots allt lite mer förlåtande "om" man skulle ta en vända ut på en grusväg eller flyga över några curbs eller liknande :roll: :hihi:

imorrn blir projektet att blästra och måla alla detaljer till framdelen av bilen, dvs hjulnav renovera bromsok osv montera ihop skiten sen med coilovers nya skivor mm...

när alla dem delarna är klara så kan jag ställa ner chassiet till önskad höjd på låga pallbockar och börja måtta in vart bakaxel och framvagn ska sitta så jag kan börja häfta upp nya ramen och infästningar för 4 linken.
samt bestämma design på nya länkarmarna fram...

usch käner en viss ångest över att råka göra något "fel" som gör att jag måste börja kapa ner det som redan är gjort för å få plats med nått eller att jag råkat göra något fel...

därför det kommer ta lite tid mellan att man faktiskt ser vad som blir gjort i projekktrtrpåden.

sammtidigt vill jag poängtera att som vanligt när jag bygger så är tanken att den ska vara klar till nästkommade säsong...
byggen som tar mer tid än så känns inte som min grej riktigt... har förviss kvar 360in att leka med så lär inte stressa utan detta bygget får ta den tid som krävs för att göra det hela så seriöst som jag känner för....
Användarvisningsbild
-TLM-
För mycket laddtryck

Inlägg av -TLM- »

HÅRDROCK!!! = )
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

AsLoT skrev: Kommer bli en livsfarlig liten sak det där... :twisted:
det hoppas jag,
dock så finns massor av fiffiga funktioner i vipecet som kommer kopplas redan från start, typ olika laddtryck på olika växlar och absgivare som sänker laddtryck när hjulspinn... det lär nog gå åt ÄVEN med slicks för att kunna få grepp om man villl åka fort...

(dessa funktioner lär såklart gå att koppla bort å köra fullmutter via switch :hihi: )
Skriv svar