Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 288
- Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
- Ort: Söderhamn
Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt
"Jag har inte fått reed att funka lika bra som kolvstyrt
när det gäller toppeffekt men motorn drar ju helt klart tidigare."
Felet här är att kolvstyrda cyl till moppar är för dåligt designad, vore dom mer avanserad i utformningen så skulle dom med lätthet producera likvärdigt över ett bredare register.
mvh Chrille
när det gäller toppeffekt men motorn drar ju helt klart tidigare."
Felet här är att kolvstyrda cyl till moppar är för dåligt designad, vore dom mer avanserad i utformningen så skulle dom med lätthet producera likvärdigt över ett bredare register.
mvh Chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h
Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h
Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt
jag har provat olika pipor med Bimotion beräknad stinger, med och utan ljudämpare efter stingern
och med Jamarcol perforerad ljuddämparstinger. Satte jag en ljuddämpare egter stingern så gav
moppen samma effekt fast på lägre varv. Jamarcol stingern kommer jag inte ihåg varvtalsskillnaden
på men den tappade ingen effekt jämfört med en beräknad stinger.
De jag kört med reedventil och trimmat är MT 5, CR80 luftkyld och en Tysk Suzuki moped på 80cc.
CR 80:n med lite portning gav 16 bakhjulshästar och Suzukin med max portning gav inte mer.
Då hade jag på Suzukin ändå rejäla portar från insuget direkt ner i vevhuset.
Den gick väldigt bra, jag körde roadracing med den på gokartbanaor men den gav trots mer kubik
mindre effekt än Zündappen. Den var vattenhkyld och 195 grader var gränsen för vad cylindern
klarade i avgasduration och Zündappen hade till slut 204 grader. Men det känns ändå som om
reeden var begränsningen. På Suzukin körde jag med RD 350 reed.
Har nån testat olika stingers i bänk?
Erland
och med Jamarcol perforerad ljuddämparstinger. Satte jag en ljuddämpare egter stingern så gav
moppen samma effekt fast på lägre varv. Jamarcol stingern kommer jag inte ihåg varvtalsskillnaden
på men den tappade ingen effekt jämfört med en beräknad stinger.
De jag kört med reedventil och trimmat är MT 5, CR80 luftkyld och en Tysk Suzuki moped på 80cc.
CR 80:n med lite portning gav 16 bakhjulshästar och Suzukin med max portning gav inte mer.
Då hade jag på Suzukin ändå rejäla portar från insuget direkt ner i vevhuset.
Den gick väldigt bra, jag körde roadracing med den på gokartbanaor men den gav trots mer kubik
mindre effekt än Zündappen. Den var vattenhkyld och 195 grader var gränsen för vad cylindern
klarade i avgasduration och Zündappen hade till slut 204 grader. Men det känns ändå som om
reeden var begränsningen. På Suzukin körde jag med RD 350 reed.
Har nån testat olika stingers i bänk?
Erland
Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt
stingern påverkar momentet och fyllnads graden till en viss del samt motryck och värme. så nog reagerar en motor på en förändrad stinger alltid, det är garanterat enklaste sättet att värme nypa en cylle.
mvh
mvh
jkruus
Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt
Frågade tidigare itråden om vad ni använder för att mäta avgastempen i era pipor?
Finns det någon liten portabel sak?
Finns det någon liten portabel sak?
MVH Rasmus Lindgren
PS. Mycket effekt är aldrig tråkigt.
PS. Mycket effekt är aldrig tråkigt.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt
Jo med för trång stinger. men har du själv på samma pipa sett någon skillnad med samma diameter och olika längd?moddlaren skrev:stingern påverkar momentet och fyllnads graden till en viss del samt motryck och värme. så nog reagerar en motor på en förändrad stinger alltid, det är garanterat enklaste sättet att värme nypa en cylle.
mvh
Skillnaden jag sett är att toppvarvet sjönk med längden om jag la till en ljuddämpare men effekten och effektkurvan
var fortfarande likadan. Samma effekt på lägre varv såg jag som ett plus.
Tempen har jag bara mätt på stiftet med IR. Aldrig i pipan.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt
finns inte så mycket man kan göra med kolvstyrda insug, bara vinkla ned dem i vevhuset ordentligt samt flödesvänlig form på dem.Christer Söderman skrev:"Jag har inte fått reed att funka lika bra som kolvstyrt
när det gäller toppeffekt men motorn drar ju helt klart tidigare."
Felet här är att kolvstyrda cyl till moppar är för dåligt designad, vore dom mer avanserad i utformningen så skulle dom med lätthet producera likvärdigt över ett bredare register.
mvh Chrille
Man kan inte göra 'boyesenports' till exempel,, så alla gaser måste leta sig ned i vevhuset först för att gå runt fodret och sedan upp i överströmmarna.
Enda stället där lite modern teknik kan användas är om man har rejäla boostportar där pipan kan dra lite gaser, men med risk att det drar gaserna alldeles för hårt ut i pipan istället för upp mot stiftet, men tyvärr är juh insug stängt så man skapar undertryck i vevhuset om pipan drar hårt. kan iofs vara bra då man får elak sugtakt då kolven öppnar insug igen.
Jag har aldrig påpekat att kolvstyrt eller slid ska vara sämre i toppeffekt än reedinsug, däremot kan man med vild portning ta igen alla nackdelar en reedmotor har gentemot dessa.
Och då få fördelen med att man får mycket bredare register.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt
angående stingerns anslutning till baffeln, flödesmässigt är det juh bäst att ha den monterad längst bak samt med jämna fina övergångar.
I teorin borde man kunna anpassa (förbättra)flödet med storleken på stingern.
men det känns som lite laborerande jag inte törs mig på.
Mao får man kompensera flödesförlusten med storlek på stingern.
i Praktiken är nog skillnaden i effekt ytterst marginell.
Viktigt är att köra större diam på ljuddämparen än vad stingern är.
En gammal KTM 125 cross jag hade (luftkyld) på 80talet så väsnades den en hel del.
Den förlängde jag ljuddämparen på till dubbla längden, ökade då diam på ljuddämparen och maskin fick bättre botten utan att tappa toppregister.
Och den vart mysigt tyst.
I teorin borde man kunna anpassa (förbättra)flödet med storleken på stingern.
men det känns som lite laborerande jag inte törs mig på.
Mao får man kompensera flödesförlusten med storlek på stingern.
i Praktiken är nog skillnaden i effekt ytterst marginell.
Viktigt är att köra större diam på ljuddämparen än vad stingern är.
En gammal KTM 125 cross jag hade (luftkyld) på 80talet så väsnades den en hel del.
Den förlängde jag ljuddämparen på till dubbla längden, ökade då diam på ljuddämparen och maskin fick bättre botten utan att tappa toppregister.
Och den vart mysigt tyst.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 201
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
- Ort: Sthm
Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt
Har alltid kört indragen stinger, minskar ljudnivån till hälften typ, och sen ljudämpare med ca dubbla storleken mot stingern, går mysigt tyst.....
- turbo uffe
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 348
- Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
- Ort: Västerås
Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt
Hej!
Provar att fråga igen: Vad använder ni till att rulla plåten med?
Provar att fråga igen: Vad använder ni till att rulla plåten med?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt
Ett rör fastspänt i skruvstycket som jag bockar över och stora slangklämmor att hålla ihop rullen.
En hammare och hörnet på ett stort städ när jag har punktat ihop konan.
Det finns rullmaskiner för konor men det går utan. Jag räknar ut radien jag ska
klippa ut i ändarna men jag måste tänka efter för att komma ihåg hur jag räknar.
Använder ett snöre med rätt längd och ritar i plåten.
Räknar ut de olika omkretsarna ritsar sidorna och klipper.
Erland
En hammare och hörnet på ett stort städ när jag har punktat ihop konan.
Det finns rullmaskiner för konor men det går utan. Jag räknar ut radien jag ska
klippa ut i ändarna men jag måste tänka efter för att komma ihåg hur jag räknar.
Använder ett snöre med rätt längd och ritar i plåten.
Räknar ut de olika omkretsarna ritsar sidorna och klipper.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt
Leta efter programmet 'cone' eller vad det heter.
det printar ut mallar i rätt storlek på papper som bara är å klistra fast på plåten.. busenkelt.
det printar ut mallar i rätt storlek på papper som bara är å klistra fast på plåten.. busenkelt.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt
cone layout heter d och är gratis,d fonkar kanon 

- turbo uffe
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 348
- Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
- Ort: Västerås
Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt
OK, var juh inte så ja mena utan fysiska grejor, som Erland bonkar över ett rör, har sett några rundvalsar med 25mm valsar på, nån som har en sån å rullar med?Kadett4wd skrev:Leta efter programmet 'cone' eller vad det heter.
det printar ut mallar i rätt storlek på papper som bara är å klistra fast på plåten.. busenkelt.
Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt
Japp jag rullar med en sådan och samma med söderman, det går fortare men det blir inte bättre än att vrida konorna med tummarna runt ett 25mm rör.
kolla Ebay finns rullbockar för en tusing i USA och för en 1600 spänn i tyskland.'
mvh
kolla Ebay finns rullbockar för en tusing i USA och för en 1600 spänn i tyskland.'
mvh
jkruus
- turbo uffe
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 348
- Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
- Ort: Västerås
Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt
Såg dom för 1600 inkl i svedala, får nog bli en sån senare.
Men visstifan! Frakten då! Inrikes frakt e juh snordyrt här så man får nog kolla upp vad det kan bli ifrån tyskland, generellt är det låg frakt därifrån.
Men visstifan! Frakten då! Inrikes frakt e juh snordyrt här så man får nog kolla upp vad det kan bli ifrån tyskland, generellt är det låg frakt därifrån.