142 TIC - Ny Film

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det låter ju vettigt!
Hur hög tändning kör du på full makaron?
Du skulle nog kunna höja tändningen om du inte redan har den rätt så hög, då kommer avgastempen att minska lite. Annars måste du feta på. Vad visar lambdan just då?
Alla justeringar måste ge positiva resultat också.. typ G-tech eller nåt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

tändningen är 18 grader nu, full makaron :wink:
vet ej vad man kan kör i tändning för runt 1 bar...blir väl å prova sig fram, kanske 22-24 grader?

lamdan tänkte jag inte på då faktiskt...men den ligger kring AFR 12-3 på lägre varv ( under 3500)

ska kolla närmare när jag kopplar in datorn å loggar lite kanske..eller har någon med mej.
Ska hämta hem g-techen oxå så man kan prova lite
Johannes Selberg
Ford F100
ACreature
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre nov 25, 2005 10:55 pm

Inlägg av ACreature »

Hur fungerar den? har sett dig åka förbi här nån gång nu :).
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

går hyffsat..ska ställa om tändningen lite, mera soppa, bygga dit elfläkten, redline olja i växellådan å bakaxeln...eller så snålar jag kanske :). Ska fixa luftfiler oxå.

ska nog försöka under veckan att göra en plugg med tryckluftsnippel så jag kan provtrycka systemet...hur gör man lättast för att slippa självstart :lol: ska man fimpa kamen :?
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ultimata tryckprovet är utan kam (stängda insugsventiler) men det går bra ändå, man hör vart det pyser. Men det är mest rättvist med stängda ventiler, då kan man lägga på 2 bar och veta att det håller.. fast se upp för flygande tryckrör och grejer. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

mattias skrev:Ultimata tryckprovet är utan kam (stängda insugsventiler) men det går bra ändå, man hör vart det pyser. Men det är mest rättvist med stängda ventiler, då kan man lägga på 2 bar och veta att det håller.. fast se upp för flygande tryckrör och grejer. ;)
just de..."tryckröret slår tilbaka I, II, III" :)
Johannes Selberg
Ford F100
ACreature
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre nov 25, 2005 10:55 pm

Inlägg av ACreature »

låter härligt:). hoppas ju på att du får till den nu innan vintern kommer, så jag får lite motivation till nya projekt. :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

142 TiXeR skrev:tändningen är 18 grader nu, full makaron :wink:
vet ej vad man kan kör i tändning för runt 1 bar...blir väl å prova sig fram, kanske 22-24 grader?

lamdan tänkte jag inte på då faktiskt...men den ligger kring AFR 12-3 på lägre varv ( under 3500)

ska kolla närmare när jag kopplar in datorn å loggar lite kanske..eller har någon med mej.
Ska hämta hem g-techen oxå så man kan prova lite

jo det går att öka till 24-26 grader när bränsle mappen visar 0.8 på lamdan.

kammen behöver inte demonteras det är bara att vrida motorn tills det inte fins något överlapp!
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

Jens Gustavsson skrev:
142 TiXeR skrev:tändningen är 18 grader nu, full makaron :wink:
vet ej vad man kan kör i tändning för runt 1 bar...blir väl å prova sig fram, kanske 22-24 grader?

lamdan tänkte jag inte på då faktiskt...men den ligger kring AFR 12-3 på lägre varv ( under 3500)

ska kolla närmare när jag kopplar in datorn å loggar lite kanske..eller har någon med mej.
Ska hämta hem g-techen oxå så man kan prova lite

jo det går att öka till 24-26 grader när bränsle mappen visar 0.8 på lamdan.

kammen behöver inte demonteras det är bara att vrida motorn tills det inte fins något överlapp!
fint! då har man något att göra i helgen :)
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

var ute å gled lite igår/idag.... blev 20mil mappsträcka :)

Bild

Nu börjar värderna komma på sin plats, dock så med tändingen jag har nu ( ca 24grader) och mängden soppa så kan jag inte reglera wastegaten...den drar iväg mot 1,5bar hur som helst.

Ska man fetta på å ställa mer tänding?!? vad kan mer provas wastegaten sitter i kollektorn, är 38mm ventil.

jobbigt...jobb om nån timme :roll:
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6087
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Du har glömt nånting ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du öppen kolektor före turbon eller sitter bara westgaten på ena sidan?


hursomhelst blir 38 mm för litet för bra laddtrycks styrning och för effekten!
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

Jens Gustavsson skrev:har du öppen kolektor före turbon eller sitter bara westgaten på ena sidan?


hursomhelst blir 38 mm för litet för bra laddtrycks styrning och för effekten!
Öppen å öppen, är en "låda" innan flänsen där e uttaget på ena sidan.

Bild

Vad ska man sikta på? 46-50mm å dubbla uttag från kollektorn ihop till ett vid flänsen-wg
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du helt öppet just före turbon (ingen mellanvägg i colektorn) så räcker det med ett rör (43mm inner dim) till en 46mm westgate
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

Jens Gustavsson skrev:har du helt öppet just före turbon (ingen mellanvägg i colektorn) så räcker det med ett rör (43mm inner dim) till en 46mm wastegate
jo det är öppet innan turbon...ska hade krök dåfixa wg så man får nån bukt på laddproblem..
inge kul å släppa för att laddtryckspärren går in vid 4000rpm/1,4bar :roll: hade varit bra å kunna ställa ner :)
Johannes Selberg
Ford F100
Skriv svar