5 cylinders vitmotor
Re: 5 cylinders vitmotor
Do you have a building thread? Would be interesting to follow!
You have to take the sleeves out, putt the block up in the milling machine with the girdle on and tightend to spec, then mill the block down the amount you want the sleeves to stick up.
Make sure you index the deck surface first, so all the sleeves get the same hight above the deck.
mvh Ulf.
You have to take the sleeves out, putt the block up in the milling machine with the girdle on and tightend to spec, then mill the block down the amount you want the sleeves to stick up.
Make sure you index the deck surface first, so all the sleeves get the same hight above the deck.
mvh Ulf.
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: 5 cylinders vitmotor
Vad åker ni för toppackning på denna motor? Jag har börjat märka av lite tendenser till ökat tryck i kylsystemet på min motor, men när jag river finns de inte några märken av läckage nånstans. Åker O-ringat och orginal 850 packning i min 

Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
From the ecotec build book:
"The stock cylinder sleeves are machined out and new
nodular iron cylinder sleeves are installed. The cylinder
sleeves are installed .006 protruding above the block deck.
The cylinder sleeves are also press fit to .0039.
The cylinder sleeves are machined to accept one piece
o-rings. These o-rings are made of one piece .0419 thick
stainless steel. The o-rings are installed .0129 protruding
above the cylinder sleeves."
"The stock cylinder sleeves are machined out and new
nodular iron cylinder sleeves are installed. The cylinder
sleeves are installed .006 protruding above the block deck.
The cylinder sleeves are also press fit to .0039.
The cylinder sleeves are machined to accept one piece
o-rings. These o-rings are made of one piece .0419 thick
stainless steel. The o-rings are installed .0129 protruding
above the cylinder sleeves."
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: 5 cylinders vitmotor
Har tagit mycket av måtten från ecotec motorn och anpassat dom lite och det verkar fungera bra, än så länge. Det är ju trots allt väldigt lika motorer.
Har fått vattenskurit packningar i 2mm koppar, glödgat dom och sedan sprutat dom med kopparklister som fått totka några timmar innan montering.
Vi kör även samma sorts solida skärringar i verktygsstål som dom på GM motorn. Med ett uppstick på 0,35mm.
Efter att toppen är dragen till moment så cirkulerar jag vatten från en tank, med en 3kw elpatron i, genom motorn, till den når ca 80 grader och låter den cirkulera i någon timme. Sen efterdrar jag toppen, blir ca ett halvt varv till på muttrarna" det var en bra ide lasse"
Mvh ulf
Har fått vattenskurit packningar i 2mm koppar, glödgat dom och sedan sprutat dom med kopparklister som fått totka några timmar innan montering.
Vi kör även samma sorts solida skärringar i verktygsstål som dom på GM motorn. Med ett uppstick på 0,35mm.
Efter att toppen är dragen till moment så cirkulerar jag vatten från en tank, med en 3kw elpatron i, genom motorn, till den når ca 80 grader och låter den cirkulera i någon timme. Sen efterdrar jag toppen, blir ca ett halvt varv till på muttrarna" det var en bra ide lasse"
Mvh ulf
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
Här kommer lite fler bilder på delarna till vit femman.

För att skona blocket valde vi aluminiumstakar istället för stålstakar.
Men varför har vi lågkompressionskolvar i en metanolmotor?

Tillverkning av insug.

Flänsarna mot plenumet och dom sitter fortfarande kvar.

Dubbla fuel rails och spridarfästen.

Flänsen mot plenumet med frästa radier.

Kammarna, stålkammarna skar mot lyftarna och fick bytas mot gjutna kammar.
DLC coatade lyftare ska lösa det problemet.

Bottendelen delvis monterad.

En bild underifrån med toppen på Ulf:s encylindriga provblock där man kan kolla frigång.

Så här ser det ut från sidan.

Andra sidan.

Fräsning av ventiluttag. Men hur indexar du kolvbulten så du får kolven rätt?

Olje återrinning till torrsumpspumpens sugsteg.

Här syns även var oljan går in i blocket från pumpen och fästet för torrsumpspumpen.

Fäste för givare till motorstyrningen.

Pinnbultar monterade och packningen på plats.
Ulf, hur passerar vattnet mellan topp och block?
Mer bilder kommer.
Erland

För att skona blocket valde vi aluminiumstakar istället för stålstakar.
Men varför har vi lågkompressionskolvar i en metanolmotor?

Tillverkning av insug.

Flänsarna mot plenumet och dom sitter fortfarande kvar.

Dubbla fuel rails och spridarfästen.

Flänsen mot plenumet med frästa radier.

Kammarna, stålkammarna skar mot lyftarna och fick bytas mot gjutna kammar.
DLC coatade lyftare ska lösa det problemet.

Bottendelen delvis monterad.

En bild underifrån med toppen på Ulf:s encylindriga provblock där man kan kolla frigång.

Så här ser det ut från sidan.

Andra sidan.

Fräsning av ventiluttag. Men hur indexar du kolvbulten så du får kolven rätt?

Olje återrinning till torrsumpspumpens sugsteg.

Här syns även var oljan går in i blocket från pumpen och fästet för torrsumpspumpen.

Fäste för givare till motorstyrningen.

Pinnbultar monterade och packningen på plats.
Ulf, hur passerar vattnet mellan topp och block?
Mer bilder kommer.
Erland
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: 5 cylinders vitmotor
banan vilken monstergördel framme på motorn!
Är det något för att stadga upp blocket? Ser riktigt fräsigt ut!

Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Re: 5 cylinders vitmotor
Holly shit, you've got a really pro ways to do things.uptrading skrev:Do you have a building thread? Would be interesting to follow!
You have to take the sleeves out, putt the block up in the milling machine with the girdle on and tightend to spec, then mill the block down the amount you want the sleeves to stick up.
Make sure you index the deck surface first, so all the sleeves get the same hight above the deck.
mvh Ulf.

I am just wondering if the block could be lowered from the back and frontside of the block while the sleeves are still in place. Machinist guys are emptying my bockets if the sleeves will be taken out..

EDIT: Erland was wondering in the previous post why to go with low cr pistons, my calculated CR is 10.2. My pistons are sligthly domed and yours are dished a bit. Are those R&R rods? The rod length in my engine is 149,5mm and compression height in piston 26mm. Head gasket thickness 1mm as compressed.
Senast redigerad av Sute den fre feb 10, 2012 12:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: 5 cylinders vitmotor
Ser fint ut! Hur stor va precison turbon ni bromsa med?
Re: 5 cylinders vitmotor
Fy fan vad vackert och vilken kompetens! 

- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: 5 cylinders vitmotor
En fråga till jag kom på nu, när ni har dragit ut oljereturerna från toppen ut på blocket, har ni pluggat dom vidare ner mot vevhuset oxå sen? Eller är denn lösning bara för att evakuera gaser? Jag funderade tidigare på att blocka oljereturerna ner i blocket på min motor å dra dom på utsidan ner till sugstegen på torrsumpspumpen, men de blev aldrig av att göra det.
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Re: 5 cylinders vitmotor
Sute: You can lower the deck surface while the sleeves are in place, if the machinist have a machin to do it in. The rods are R&R, I sent them a volvo rod and a drawing of the cranc case 2 years ago "costed me 130$", together vith the tolerances and the lenght I wanted. They didn't make a rod for volvo at that time! Nice to se more people using them.
Kopparpackningen på bilden utan hål för vatten mellan topp och block är inte färdig än, har alla hål som finns orginal, på den som sitter i motorn, även om vattnet går en lite annorlunda väg än orginal.
Blocket är pluggat i returkanalerna, så att ingen olja går från toppen ner på veven.
Jiggen som kolven sitter i när jag fräser frigång för ventilerna, är bultad i maskinskruvstycket och kolven styrs upp i exakt rätt läge på baksidan, syns tyvär inte.
Största anledningen till låg kompresion är att jag inte räknade med att fräsa ner kanterna i förbränningsrumet, för att få en squish på mer än 3mm när kolvar och stakar beställdes, samt att jag inte fick tag på 1,5mm kopparplåt, när packningen skulle skäras, fick bli 2mm
Ibland är svaren på varför man gjort på ett speciellt sätt inte speciellt intressanta!
Den 10mm tjocka plattan på framsidan är bara till för att fästa saker i, som tex torrsupspump, spännrullarna till camremmen och binda ihop fästet till bränslepump och vevtrigger.
Sen tycker jag det ser bättre ut...? Fick ide'n när jag såg kalmargängets bil, fick även tippset att använda diselremmen av dom, Tack!
Även ett tack för alla trevliga komentarer....!
Mvh Ulf
Kopparpackningen på bilden utan hål för vatten mellan topp och block är inte färdig än, har alla hål som finns orginal, på den som sitter i motorn, även om vattnet går en lite annorlunda väg än orginal.
Blocket är pluggat i returkanalerna, så att ingen olja går från toppen ner på veven.
Jiggen som kolven sitter i när jag fräser frigång för ventilerna, är bultad i maskinskruvstycket och kolven styrs upp i exakt rätt läge på baksidan, syns tyvär inte.
Största anledningen till låg kompresion är att jag inte räknade med att fräsa ner kanterna i förbränningsrumet, för att få en squish på mer än 3mm när kolvar och stakar beställdes, samt att jag inte fick tag på 1,5mm kopparplåt, när packningen skulle skäras, fick bli 2mm

Ibland är svaren på varför man gjort på ett speciellt sätt inte speciellt intressanta!
Den 10mm tjocka plattan på framsidan är bara till för att fästa saker i, som tex torrsupspump, spännrullarna till camremmen och binda ihop fästet till bränslepump och vevtrigger.
Sen tycker jag det ser bättre ut...? Fick ide'n när jag såg kalmargängets bil, fick även tippset att använda diselremmen av dom, Tack!
Även ett tack för alla trevliga komentarer....!
Mvh Ulf
Re: 5 cylinders vitmotor
Glömde svara ang turbons storlek. Det är en Presicion HP4582 Billet T4 0.96 twin entry. Det var den största twin entry turbon dom hade. Inköpt från PPF, dom är riktigt bra att handla av.
M.V.H. Ulf
M.V.H. Ulf
Re: 5 cylinders vitmotor
Kommer de nå info om bilen å bilder på den? kommer den ut i sommar?
att PPF är bäst å handla av det vet ja
att PPF är bäst å handla av det vet ja

-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
Tanken är att bilen ska komma ut i sommar. Jag får åka och ta bilder på den när jag kan.
Här kommer fler bilder på motorn.

Huben till svängningsdämparen.

Oljepump och bränslepump monterade.

Vilken fet topp, ett mästerverk!

Doppvärmare och pump för uppvärmning av motor.

Drivning till någon av pumparna.

Motorn är nästan ihop. Jag kan höra Ulfs hjärta slå och hans knä klappra.
Ska den hålla i bänken och kommer den att vara tät?

Wastegates med styrning. Hmm, mycket under 1000 hästar gick det inte att få.
Nästa grenrör måste flöda bättre på wastegate utgångarna och jag som trodde att det räckte att pysa ut lite tryck?

Turbo samt röret till intercoolern som aldrig användes. Lufttempen i insuget höll sig på 27 grader Fahrenheit enligt mätdatan.
Intercoolern utan vatten igenom kändes som minst 60 grader Celsius med handen men det ska tydligen vara svårt att tända utan lite värme.

Wow! En 1200 / 5 hästars kanal. Ulf har o ringat för bra tätning.

Här går oljan frän tryckpumpen in i huvudoljekanalen.

Nu börjar ju motorn plockas ner igen?

Här sitter den i bromsbänken och väntar på sanningens ögonblick.
Är det en förbränningsmotor eller en explosionsmotor?
Imorgon lägger jag upp bromspapprena.
Erland
Här kommer fler bilder på motorn.

Huben till svängningsdämparen.

Oljepump och bränslepump monterade.

Vilken fet topp, ett mästerverk!

Doppvärmare och pump för uppvärmning av motor.

Drivning till någon av pumparna.

Motorn är nästan ihop. Jag kan höra Ulfs hjärta slå och hans knä klappra.
Ska den hålla i bänken och kommer den att vara tät?

Wastegates med styrning. Hmm, mycket under 1000 hästar gick det inte att få.
Nästa grenrör måste flöda bättre på wastegate utgångarna och jag som trodde att det räckte att pysa ut lite tryck?

Turbo samt röret till intercoolern som aldrig användes. Lufttempen i insuget höll sig på 27 grader Fahrenheit enligt mätdatan.
Intercoolern utan vatten igenom kändes som minst 60 grader Celsius med handen men det ska tydligen vara svårt att tända utan lite värme.

Wow! En 1200 / 5 hästars kanal. Ulf har o ringat för bra tätning.

Här går oljan frän tryckpumpen in i huvudoljekanalen.

Nu börjar ju motorn plockas ner igen?

Här sitter den i bromsbänken och väntar på sanningens ögonblick.
Är det en förbränningsmotor eller en explosionsmotor?
Imorgon lägger jag upp bromspapprena.
Erland
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
Att ni orkar lägga ner så här mycket tid. Imponerande 

6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.