Sida 8 av 10
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Postat: ons nov 28, 2012 3:20 pm
av Pacman
SHIT vad snabba pull. Ni är ju över 1000 rpm/s!
Alla pratar om hur dåliga inertiabänkar är för att det blir så snabba pull men dessa var ju minst lika snabba om inte ännu värre.
Har läst att mellan 300-600 rpm/s ska man hålla sig till om man ska få bra värden och god repeterbarhet. Minns inte om det var Land and Sea eller DynoJet som förespråkade den accelerationen men jag har läst det hos en av de stora märkena.
Vad har du för broms Jens? Stuska?
Vad använder du för controller till vattenventilen? Jag ska själv köpa PerformanceTrends-prylar nu och har läst att de INTE har prylar till att styra vattenventilen med. Det fick man ordna på egen hand.
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Postat: ons nov 28, 2012 3:37 pm
av Jens Gustavsson
jo som jag skrev i tråden så svepte vi snabbt förbi max vrid på denna motor på dessa varvtal då den är nära döden där men som du ser på filmen så kör vi långsammare vid 6000rpm-7000 där vi jagade 500+hk och där motorn tål vridet. jag kan svepa den i vilken fart som helst. i usa kör de en sån här bänk med stora vatten pumpar till 3500hk så det är inga problem att hålla fast en liten fis 500hk motor
rätt bra att turbon hinner med på det accet ändå.
såg roger hadde lagt upp en film till också ...........
http://www.youtube.com/watch?v=k0yKiK10 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
502 hk pullet
du kan ringa mig om du vill veta mer om performanc trend grejorna jag och jeppes tools säljer de i Sverige.
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Postat: ons nov 28, 2012 9:04 pm
av nkro
Har du låst fast ngn turbo motor i din bänk.
Vad händer då ? Med motorr och bänk ?
Mvh
Niklas
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Postat: ons nov 28, 2012 10:34 pm
av Jens Gustavsson
jo det är klart vi har. vissa har velat ha sådana värden på sugmotorer då de har bromsats så tidigare eller vill jämföra mot bänkar där de körts så.
jag har hållt fast min B20 turbo också för att se vad som händer. fick fram 640+nm en gång då jag stog och lekte lite bara

normalt brukar det bli ca 605nm eller nått sånt men då turbon varvade upp och jobbade på samma varv en stund så ökade vridet lite mer. inget jag normalt rekomenderar på en turbo motor på + 2 bar men en motor med automat låda ska tåla att hållas fast i 3-5 sek då det faktiskt blir sån belastning på strippen.
is-race B200 körde jag full gas i 35 sekunder också för att se att den håller för lite pisk. den svepte jag lite upp och ned ett antal gånger

den protesterade inte på nått sätt men vatten reservoaren under turbinen blev full till slut då returpumpen inte höll undan. vi ska dit med en större pump till veckan då vi vill kunna köra långa belastningar till t.ex båtmotorer och så. dem ska man kunna lämna på full gas och gå och ta en kopp kaffe i fikarummet utmed

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Postat: ons nov 28, 2012 11:18 pm
av Kadett4wd
Jag anser det faktiskt rätt fränt att motorn orkar upp i den effekten på så snabbt svep.
Det betyder juh den kommer vara hysterisk att pumpa på gasen med på 1an och 2an
Långa svep kan man juh köra för att få finfina effekter ur liten turbomaskin, förr eller senare spoolar juh turbon

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Postat: ons nov 28, 2012 11:29 pm
av Erland Cox
Vitfemman fick vi sveoa med 1000 varv per sekund för att turbon inte skulle surga på låga varv.
Bäst är väl att testa med den svephastighet det blir på banan men 600 rps verkar vara standard.
Erland
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Postat: lör dec 01, 2012 5:20 pm
av Roger Berglund
Lite roligt att veta .. alla är ju så flödes inriktade hit och dit. hah 3 av 4 avgaspackningar satt åt fel håll

ni som skruvar volvo vet ju hur det ser ut då
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Postat: lör dec 01, 2012 8:43 pm
av Robert Markström
dom hade inte brunnit upp då?
Det blir rätt fin läpp in i kanalen när man vänder den fel!!

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Postat: lör dec 01, 2012 8:54 pm
av Jens Gustavsson
nä de va hela och ca 4mm miss passning

original avgasflödet räcker nog rätt långt ändå. jobbiga fakta för oss topplocks portare

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Postat: lör dec 01, 2012 9:45 pm
av Rasmus Annander
HA HA måste ha varit skapligt mottryck med packningarna fel =)
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Postat: sön dec 02, 2012 6:11 pm
av Erland Cox
eller så är det så att allt funkar med turbo och lustgas men sugmotorer ligger på en annan nivå.
Om inte laddtrycket är maxreglerat eller man har en restriktor.
Vrider man bara på kranen tillräckligt kommer ju effekten ändå.
Erland
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Postat: sön dec 02, 2012 7:50 pm
av Roger Berglund
har rivit isär bottendelen och vev och ramlager såg ut som nytt!

.
toppen har jag pulat på med lite hos jens. vart byte till värre ventilfjädrar och slipade in ventilerna.
nu borde man kunna varva den till 8500 varv iaf. sen får man nog fixa en laddtryckstyrning i sommar

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Postat: mån dec 03, 2012 12:55 pm
av Richard Gustafsson
Jens Gustavsson skrev:nä de va hela och ca 4mm miss passning

original avgasflödet räcker nog rätt långt ändå. jobbiga fakta för oss topplocks portare

visst känns såntdär jobbigt å höra jens!?
men jag har alltid tänkt så att avgaserna har en tendens att väldigt lätt hitta ut ur förbränningsrummet, särskilt då lite högt tryck finns i öppningsfasen!
en så snygg "sväng" som möjligt på kanalen bör man väl försöka få.
mao så tycker jag mej ha märkt att finns bara arean i kanalen å under ventilen så blir de bra effekt omän kanalen kanske inte alltid ser så flödesvänlig ut..
mvh richard
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Postat: mån dec 03, 2012 1:06 pm
av Richard Gustafsson
Erland Cox skrev:eller så är det så att allt funkar med turbo och lustgas men sugmotorer ligger på en annan nivå.
Om inte laddtrycket är maxreglerat eller man har en restriktor.
Vrider man bara på kranen tillräckligt kommer ju effekten ändå.
Erland
akta fingrarna nu erland
för visst sa du att en turbo motor aldrig blir bättre än den kunde bli som sug motor?
mao så är de väl lika svårt få effekt i en turbo motor som i en sugare! (jag vet att de inte är så, ville bara påminna å leka tuff)
jag har varit inblandad å byggt ganska många sugmotorer, men..
jag skulle villa säja att varför hålla på me (damm)sugare när du kan ganska lätt få dubbla effekten me en turbo!

för hur vi än vrider på saken så är ju effekt kul!! eller hur?
400hp är ju roligare än 200 om dom har samma respons å karaktär tycker då jag iaf..
och, att få till BRA transistent respons på en turbobil kan va nog så invecklat som att söka 5hp till i en sugare
vill även säja att jag tycker de är förbannt kul att ha dej här på forumet erland!
du tillför mycket kunskap å ifrågasätter..
de är alltid bra å bli ifrågasatt så man måste tänka över sina teorier!
mvh richard
Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil
Postat: mån dec 03, 2012 4:37 pm
av Pacman
Erland menade om man räknade bort överladdningen genom baklängesberäkning.
Jämför man litereffekt mellan fräcka sugmotorer och fräcka överladdade motorer där man räknat bort överladdningen så brukar man normalt aldrig komma upp i samma litereffekt i en överladdad som i en sugis.
Men...på senare tid när det blivit inflation av bromsbänkar och alla har en egen bänk i kommun så poppar det upp det ena fantastiska mätresultatet efter det andra och hur seriösa mätningarna än är så är det nåt lurt med det. Det är det den stora frågan har varit i ett flertal söndertjatade trådar nu i höst.