sk flödesprepp av turbo
Re: sk flödesprepp av turbo
BigAl:Har den tryckt ut olja i kompressorn så har trycket varit högre tryck i lagerhuset än på kompressorsidan, jag skulle börja med att kika över vevhusventilationen.
Jag lägger in ett förtydligande. Detta är ett nytt fenomen som kommit i samband med ombyggnad av grenrör och att turbon flyttats till en högre position. Motorn har bara gått 5 min i garaget under start-up på i huvudsak lågvarv med några enstaka uppvarningar till mellanvarv. Kompressorn har inte varit ansluten vare sig på sug- eller trycksidan. Vevhusventilationen har inte ändrats sen tidigare. Oljereturen från turbon är dock klenare och längre än tidigare. Oljan har tryckts ut både i turbinen och i kompressorn.
Vad rekommenderar ni för dimension på oljereturen?? Den är 50 cm lång och faller ca 30 cm.
Patrick, Strypningen är ca 1 mm och sitter i i banjoanslutningens bult. Turbon är köpt från GIK och strypningen följde med.
Jag lägger in ett förtydligande. Detta är ett nytt fenomen som kommit i samband med ombyggnad av grenrör och att turbon flyttats till en högre position. Motorn har bara gått 5 min i garaget under start-up på i huvudsak lågvarv med några enstaka uppvarningar till mellanvarv. Kompressorn har inte varit ansluten vare sig på sug- eller trycksidan. Vevhusventilationen har inte ändrats sen tidigare. Oljereturen från turbon är dock klenare och längre än tidigare. Oljan har tryckts ut både i turbinen och i kompressorn.
Vad rekommenderar ni för dimension på oljereturen?? Den är 50 cm lång och faller ca 30 cm.
Patrick, Strypningen är ca 1 mm och sitter i i banjoanslutningens bult. Turbon är köpt från GIK och strypningen följde med.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
0.8mm blev jag rekommenderad och det funkade kalas.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
man ska ha överdrivet grov retur jag bruka säga helst 19mm invändig men apsolut minst 16mm på minsta stället. det som kommer ut ur turbon ser inte ut som olja utan mer som visp grädde.
edit att man inte ska ha övertryck i vevhuset tar jag som en självklarhet på en sport motor!
mvh jens
edit att man inte ska ha övertryck i vevhuset tar jag som en självklarhet på en sport motor!
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Tack för svar. Det är sannolikt åt det hållet jag misstänkte då.
Alexander, jag köper din synpunkt att mottryck från vevhuset kan påverka negativt, åtminstone på marginalen.
Alexander, jag köper din synpunkt att mottryck från vevhuset kan påverka negativt, åtminstone på marginalen.
Här får ni namnet på den person som jag träffade på TurboTechnics och som visade de delar man nytillverkat till det modifierade T04 lagerhus som man utgick ifrån. Om jag inte minns fel så satte man dit ett T70 kompressorhus (från 90-talet). De Cosworth motorer som aggregaten sattes på levererade 550Hp och var dessutom utrustade med TurboTechnics egentillverkade wastegate ventiler i genomgående Nickelbas material. Fick en översiktsritning på dessa med mig hem.
Vid denna tid så hade man ett projekt ihop med Cosworth där man hade satt två aggregat på ett och samma grenrör. Motorn kördes till att börja med på ett av aggregaten för att högre upp i varvtalet koppla in även det andra aggregatet, detta via en deras wastegate ventiler. jag fick dock aldrig klart för mig vad för storlek det var på turboaggregaten i denna kombination eller hur bra det fungerade i slutändan.

Så det är väl bara att ringa och fråga om ni nu inte tror på det jag skriver. jag kan dock inte lova att han är kvar på firman, men någon där kan säkert vidimera det jag påstår...
Då det gäller oljereturen från turbon så påverkas den rejält av det tryck som råder i vevhuset. Som Jens så riktigt påpekar så kommer oljan ut som brun grädde, den har ju snurrat runt inne i lagringen och även blandats med övertryck från kompressordelen. Flödet ut ur lagerhuset är dessutom kraftigt. Vi gjorde en test på ett T04 aggregat genom att lägga utloppsslangen i en plasthink, kunde det spruta olja ur slangen....
Vi fyllde halva hinken på några få sekunder, turligt nog fanns det en hel del olja i systemet att ta av eftersom det handlade om ett dubbelturbosystem till en Camaro som jag knåpat ihop. Grov slang på returen är med andra ord det som gäller... 
Vid denna tid så hade man ett projekt ihop med Cosworth där man hade satt två aggregat på ett och samma grenrör. Motorn kördes till att börja med på ett av aggregaten för att högre upp i varvtalet koppla in även det andra aggregatet, detta via en deras wastegate ventiler. jag fick dock aldrig klart för mig vad för storlek det var på turboaggregaten i denna kombination eller hur bra det fungerade i slutändan.

Så det är väl bara att ringa och fråga om ni nu inte tror på det jag skriver. jag kan dock inte lova att han är kvar på firman, men någon där kan säkert vidimera det jag påstår...

Då det gäller oljereturen från turbon så påverkas den rejält av det tryck som råder i vevhuset. Som Jens så riktigt påpekar så kommer oljan ut som brun grädde, den har ju snurrat runt inne i lagringen och även blandats med övertryck från kompressordelen. Flödet ut ur lagerhuset är dessutom kraftigt. Vi gjorde en test på ett T04 aggregat genom att lägga utloppsslangen i en plasthink, kunde det spruta olja ur slangen....

Har ett vagt minne av detta också.
Går man in på deras hemsida så finns ägaren med, han som jag träffade. Som man kan utläsa av hemsidan så har man sysslat med ombyggnader av aggregat ända sedan starten 1981. Då vi var där så var han en aning stressad, men jag blev lovad en guidad tur på deras maskinshop nästa gång jag har vägarna förbi. tyvärr har det inte blivit av
Går man in på deras hemsida så finns ägaren med, han som jag träffade. Som man kan utläsa av hemsidan så har man sysslat med ombyggnader av aggregat ända sedan starten 1981. Då vi var där så var han en aning stressad, men jag blev lovad en guidad tur på deras maskinshop nästa gång jag har vägarna förbi. tyvärr har det inte blivit av
- J00r
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Det är ju exakt det där alla de tidigare trådarna farit emot av de flesta förutom BigAl och JLundin som vill flowpreppa sina agg. De nya high-end turbosarna om vi kan kalla dem det är så bra avvägda och optimerade så det blir kraftiga problem att få mer flås ur dem utan att förstöra INGENJÖRERNAS tänk efter tusentals nedlagda utvecklings och optimeringstimmar.Jag tog isär min GTX2860R idag och kunde konstatera att "the leading edges" på kompressorbladen var nästan rakbladsvassa. Jag har inte lagt märke till det förut men det stämmer ju med en av de flowprep-punkter Alexander propagerade för. Mina gamla K26or såg inte ut på det viset.
Vi får se hur BigAl's turbo beteer sig på lördag när det ska bromsas, jag skulle tippa på att avgasmottrycket kommer vara bra mycket högre än på en orörd 56mm Schwitzer vid vald effekt... men det visar sig.
Ut och testa i garagen nu Bigal och JLundin, finns säkert en bromsbänk i närheten av er där det går att prova teorierna i praktiken,för teorier har ni gott om mina herrar

Jonas Almqvist
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Siddu, Nånting av substans även om det helt plötsligt var en wastegate, ganska oviktig i diskussionen.
///AMG
När var du där?JLundin skrev:Har ett vagt minne av detta också.
Man måste nog läsa vad jag skriver, jag är inte ute efter att flow preparera något aggregat, jag ifrågasätter företeelsen som jag anser onödig och i många fall förstör aggregaten med avseende på livslängd och hållfasthet.
Varför skulle jag ut och testa "teorier", jag hävdar ju hela tiden vad den samlade ingenjörskåren som bygger och designar turboaggregat publicerar. Som jag skrev i en annan tråd så har jag till dags datum lagt ner många timmar av mitt liv på att sitta på bibliotek/patentverk och plöjt böcker, patenthandlingar och forskningsrapporter rörande turboaggregat, motorteknologi osv. totalt runt 4000 genomlästa rapporter har det blivit. För att inte tala om all litteratur som jag köpt under årens lopp, det är betydande belopp. Till detta kan jag lägga besökt olika turbotillverkare och andra involverade inom racingindustrin. Åren mellan 1978 och 1985 så sysslade jag med import och försäljning av Schwitzer aggregat, vilket innebar att jag besökte fabriken i England en till två gånger per år. Under dessa år bytte Schwitzer VD tre gånger, första var Mike Morrell, den andra var Gerry McMahon, den tredje, som kom från Holset hette Michael O´Hara. Under dessa år så träffade jag deras designer Blackburn vid några tillfällen. Jag fick också en bra kontakt med en "icke namngiven" person i ledande ställning hos Schwitzer som avslöjade allt det som högste chefen inte berättade om. Han hade egenheten att alltid komma ut genom bakdörren på stället då man var på väg därifrån och berättade då om vad man just höll på med....
Dom djupa kunskaper som jag besitter är således inte förvärvade via olika forum, det fanns inte på min tid, utan genom idogt läsande av fackböcker och sökande på bibliotek typ KTH osv. Första turboboken köpte jag 1973 och sedan dess har bokhyllorna fyllts på, jag är inne på min tredje Billyhylla...
Förutom detta så har jag jobbat med reparationsutveckling av jetmotorer under drygt 23 års tid. Jag har därmed också genomlidit ett antal kurser i jetmotorlära där man lär sig räkna på saker och ting. Sista kursen jag gick innan man lade ner stället var en vecka lång designkurs som hölls av en toppdesigner från Pratt & Whitney. Men det kanske finns andra här på forumet som anser sig ha bättre bakgrundkunskaper än vad jag besitter, vad vet jag...!
Bilderna på wastegaten var bara med för att visa att jag varit på firman ifråga, utifall man skulle ifrågasätta även detta....
Det var länge sedan jag var på firman, vad det nu har med saken att göra...?
Varför skulle jag ut och testa "teorier", jag hävdar ju hela tiden vad den samlade ingenjörskåren som bygger och designar turboaggregat publicerar. Som jag skrev i en annan tråd så har jag till dags datum lagt ner många timmar av mitt liv på att sitta på bibliotek/patentverk och plöjt böcker, patenthandlingar och forskningsrapporter rörande turboaggregat, motorteknologi osv. totalt runt 4000 genomlästa rapporter har det blivit. För att inte tala om all litteratur som jag köpt under årens lopp, det är betydande belopp. Till detta kan jag lägga besökt olika turbotillverkare och andra involverade inom racingindustrin. Åren mellan 1978 och 1985 så sysslade jag med import och försäljning av Schwitzer aggregat, vilket innebar att jag besökte fabriken i England en till två gånger per år. Under dessa år bytte Schwitzer VD tre gånger, första var Mike Morrell, den andra var Gerry McMahon, den tredje, som kom från Holset hette Michael O´Hara. Under dessa år så träffade jag deras designer Blackburn vid några tillfällen. Jag fick också en bra kontakt med en "icke namngiven" person i ledande ställning hos Schwitzer som avslöjade allt det som högste chefen inte berättade om. Han hade egenheten att alltid komma ut genom bakdörren på stället då man var på väg därifrån och berättade då om vad man just höll på med....

Dom djupa kunskaper som jag besitter är således inte förvärvade via olika forum, det fanns inte på min tid, utan genom idogt läsande av fackböcker och sökande på bibliotek typ KTH osv. Första turboboken köpte jag 1973 och sedan dess har bokhyllorna fyllts på, jag är inne på min tredje Billyhylla...

Bilderna på wastegaten var bara med för att visa att jag varit på firman ifråga, utifall man skulle ifrågasätta även detta....

Det var länge sedan jag var på firman, vad det nu har med saken att göra...?
-
- För mycket laddtryck
Skönt att se att du är i form janne, tänkte ringa å höra om du lever men har inte kvar ditt nummer
/Masen
/Masen
kör 5-axligt
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Jag är imponerad Janne av din hängivenhet och yrkesbana.
Men lite roligt, bilderna bevisar ju faktiskt inte att du varit där *S*
Jag kan ju leta reda på nå blueprints från regalskeppet vasa som bevisning att jag var där då den byggdes, funkar det?
Men lite roligt, bilderna bevisar ju faktiskt inte att du varit där *S*
Jag kan ju leta reda på nå blueprints från regalskeppet vasa som bevisning att jag var där då den byggdes, funkar det?
///AMG
Nja, jämförelsen haltar en aning, Vasa var ju en statlig upphandling med skattemedel och som sådan väl dokumenterad, till skillnad mot den ritning jag fick hos en privat firma...
Sådana ritningar är inget man normalt dräller omkring sig
Jag ska tänka på det framöver och be alla som skänker mig olika dokument att dom dedicerar dessa till mig....

Jag ska tänka på det framöver och be alla som skänker mig olika dokument att dom dedicerar dessa till mig....