haha, ja jädrar.
Men ibland kan man fundera på om det verkligen är död materia.
Håller man sin motor kär så brukar det ge tillbaka.
Det finns dom som bygger motorer och kostar på ut i fingerspetsarna och åker till den bästa motorbrommsaren och motorn går åt fanders.
Sen kan man ha en motor som bara är våldtagen med stor turbo men inget lyxigt som h-profil eller tuffa an-kopplingar och som bara går och går och ger bra med effekt.
Så det ligger nått i handpåläggningen hehe..
Tänkte uppdatera lite vad som har hänt med bilen sedan den kördes sista gången.
Motorn upplevdes inte som den brukade göra, låt som om det var dåligt med komp i den och det var inte samma sång i den (ärligt talat var det få gånger som det inte strulade med nått).
Största problemet var kopparpackningen som läckte vatten in i cylindrarna.
Sen så var jag för slapp med Metanolen, det skall inte vara metanol kvar i ledningar när man inte kör.
Allt rostar och alu erjar.
Så jag har haft lite problem med saker som kunnat undvikas genom erfarenhet, men den erfarenheten hade jag ju inte då.
Hoppas nya motor klarar sig bättre.
Motorn hade iaf rost i alla cylindrar, som små bäckar nerför cylindrarna.
Det var inte bra och hjälpte inte till med kompet.
kolvbultarna var lite skeva och hade låst sig i stakarna.
Honade upp sakerna och i med fordbultar
Nytt block borrades.
Såg även vid närmare anblick i kolvarna att ev någon ventil kan ha tagit i, insugningskammen lossnade ju vid ett tillfälle (står längre bak i tråden).
Så det har varit en del komplikationer.
Toppen är den som det står om under avancerat tråden för dom som har hängt med här på sävar.
Annars kan jag nämna att den flödar vid maxlyft på dom nya kammarna 356cfm@28" på insug och 283cfm@28" på avgas
flödessiffrorna är utan radiesäten, vet inte om jag uppdaterar flödningen på den riktigta toppen, måste få ihop motorn med för det skall bromsas snart:)
Vet inte vad jag skall skriva mer, men många fel är handhavande fel som varit.
Metanol liksom kopparpackning och riktigt racechassie var ju nytt för mig.
Hade problem med tändmissar 200meter av 400 för att vattnet släckte minst två cylindrar.
Men ändå hade jag 230km/h i slutfart.
Vet inte vad det blir i effekt men det är säkerligen inga 750hk iaf.
nu är det ny vecka och mera uppdateringar på gång.
