BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av coupe76 »

Vilken fin förbrukning på en så tung oaerodynamisk bil med bra med mos. Imponerad av ditt gedigna arbete med stora och små detaljer.
Vilken annan person har tex mappat bilen i låglastområdet för att få fram en vettig förbrukning. :thumbright:
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2798
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Tackar !

Jag har fått till Lambda regleringen bättre nu, på statisk belastning fladdrar Lambdavärdet med 5-10 Hz runt Lambdatarget.
Detta bidrar ytterligare till att den nu går så snålt.

De där 125 mA som jag jagade i tjuvström, försvann spårlöst efter flera timmars felsökning när jag grävde i elektroniken.

Ironin i detta blev fullbordad när istället mitt Motorcykel batteri totaldog när jag skulle hem från jobbet i tisdags :doh:
Det går INTE att putta igång en 2-Cyl Bmw 1100 !
På 3ans växel lyckades vi få ynka 4 kolvslag innan bakhjulet kasade på asfalten, så det fick bli startkablar.

Hursomhelst, grävandet i elsystemet gjorde att jag rättade till så att dimljuset numera fungerar som det ska.

Bild

635an har en uråldrig variant på ACC där givaren som mäter kupé temperaturen sitter vid fötterna på föraren.
Kupé luften dras in genom givaren via en slang som går till insugningsröret, detta funkar ju givetvis inte med turbo, så givaren har bara hängt innanför panelen.
Med påföljd att temperaturen i bilen vart svår att ställa in.

Nu har jag fått tummen ur och flyttat upp givaren på instrumentbrädan, och det verkar fungera ganska bra faktiskt.
Dock kan regleringen bara ställa värmen förstås, då "någon" monterat turboaggregat och Intercooler där AC-Kompressor, och kondensor ska sitta.

Man skymtar den framför Diskanten, på A-Stolpen.

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Toni »

E det inte det ena, så är det andra, sa flickan som hade näsblod!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2798
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

På onsdag 19/6 bär det av till Huskvarna.

http://www.huskvarna.folketspark.com/motor/

Har inte vart där tidigare, men det är BMW Club Schweden tema nu så man får passa på !

Har förövrigt (Pinsamt) länge irriterat mig på ett glapp i transmissionen, och bestämde mig för att byta till min 528as drivaxlar istället, som gått mindre och snällare.
När Drivaxlarna väl vart bytta blev det bara lite bättre.
97% av glappet berodde på att hela slutväxeln satt löst i bakvagnsbryggan :doh:

Men nu går det tyst och fint :wink:

EDIT: Precis Toni, E det inte det ena, så är det andra.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2798
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Lite sen med uppdateringarna kanske, men så här såg det iallafall ut i Huskvarna.

Bild

Nästan så man skäms lite med små 17" fälgar bland alla monster hjul, inte ens 10" bredden där bak matchade mina närmaste bilar.
11,5x19 tror jag närmsta 850in hade bak :wink:

De båda BMW 850 mötte upp några mil före och vart sällskap upp utmed en regnig E4a.





Hade nästan glömt, men dessa finns kvar.

Bild

Annons länk.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 62#p546562
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Karl Buchka »

Daniel-635 skrev:Nästan så man skäms lite med små 17" fälgar bland alla monster hjul, inte ens 10" bredden där bak matchade mina närmaste bilar.
11,5x19 tror jag närmsta 850in hade bak :wink:

De båda BMW 850 mötte upp några mil före och vart sällskap upp utmed en regnig E4a.
Du bör ju finna tröst i att din bil har överlägset mest mos. :thumbright:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2798
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Ja det skiljer en hel del, dessutom väger 850in multum, tjänstevikt på 2000 Kg :shock:

Den ena bilen vägdes in på 1910 kg vid en reg. besiktning då med tom tank, så 2000 kg stämmer precis, alltså över 400 kg mer än 635an :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Johan Lindberg »

Satt å läste på lite om ditt vattensprut, hur stort hål hade du i munstycket för den mängden vatten?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2798
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Det är svårt att göra ett eget, jag provade med ett 0,6mm svets munstycke, men det vart för stort.

Kommer inte riktigt ihåg dimensionerna men ett typ 1,5mm hål som en svarvad konisk pinne gick in i, och bara någon tiondel spel.
Justerbar, tänk typ färgspruta.
Under spjällhuset ser du justermuttern och slang anslutningen.

Bild

Sen sprutar vattnet på en 45° vinklad polerad yta för att sönderdelas.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av E24 »

Vad kör du med för koppling? Hur verkar din låda deala med vridmomenten?
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2798
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Jag kör med 3,2 liters motorns svänghjul. (6,7 kg)
Sachs 765 tryckplatta
Sachs Motorsport förstärkt lamell (Ja den som är svindyr)

Kopplingen är egentligen specad till 590 Nm, men bevisligen klarar den 100Nm till.

Växellådan är 635ans originallåda, alltså en Getrag 262 (5 Växlad, med lös sprängkåpa)
Mycket lik senare 5 växlade 265 lådor, men inte riktigt samma låda.

Redline Shockproof lightweight (grön) syntetisk växellåds olja.

Jag håller mig ifrån däckbränning andra dragrace övningar, så ännu håller det...

Men man är lite orolig för 255 däcken ger ett jäkla bett !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av E24 »

Okej! Hur upplever du 765an? Tungtrampad? Min koppling drog gränsen för laddtryck så nu funderar jag på en 765a. Dock med orginal lamell. Så vi får se hur det funkar :)
Lådan är jag också lite orolig för. Den tål inte så mycket vridmoment och pisk har jag hört. Får helt enkelt köra tills det rasar :P
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2798
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Kolla på sidorna 57-58 där har jag babblat en del om min koppling.

765an är tungtrampad, men ger ett fint dragläge med rätt lamell.

Lamellen ska vara 9mm tjock om svänghjulet är nedsvarvat 0,3mm (Som det är original)
Då funkar det kanon.

Växellådan håller för mer än den dubbla original belastningen så tycker jag det är rätt OK :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av E24 »

Bra skrivet på sidan 57-58, mycket intressant!
Ja just det.. den lamellen du har är fan dyrare än själva tryckplattan! Och det är den lamellen som skulle passa mig bäst, fjädrad med ändå pallar mycket mos.
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2798
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Ja det händer inte jättemycket precis, men dags för en liten update ändå kanske.
Gamla Turbokitet med GT17 snurrorna är nu sålt, och jag önskar nya ägaren lycka till med det.

Jag har haft ur takluckan och rättat till innertaket i själva luckan.
Jag gjorde ett nytt för flera år sedan, men nu hade det lossnat i limmet på flera ställen, så lite nytt lim och lite popnit. :thumbright:

Bild

Ta ur den gör man lätt på 20 minuter, men det är desto jävligare att få i den.
Speciellt på e24 då det är så tajt till yttertaket, och lätt att repa lacken ovanpå luckan.

Bild


Häromdagen så sprack en bränsle slang för mig.

Bild

Verkar vara svårt att hitta slang som ens tål Bensin numera, denna kan max vara 4 år gammal.


För ett par månader sedan spelade jag in detta klippet, mest för att kolla tiden på 100-150 men det blir ju inte speciellt dramatiskt precis.
Därav gjorde jag lite annorlunda, och spelade in 1000-6000 Rpm. eller 30-170 Km/h på bara 3ans växel.

Snabbt eller inte ? men annorlunda iallafall.

http://www.youtube.com/watch?v=c1JdSZWP ... e=youtu.be




Lite Off topic, men jag bjuder på en Lambo också.

Filmat på Halmstad Sportscarevent för några veckor sedan, FY fasiken vilket ljud ! (Vid 22 sek och 1:30)
Försök att bortse från "Antiskak" finessen på Youtube :doh:

http://www.youtube.com/watch?v=EdGd9f4qegI

Speciellt kul då jag vart funktionär i Anderstorp 1995-1997 ? när de tävlade med dessa bilar.
Jag glömmer aldrig hur det lät när 20 st Lamborghini Diablo SV-R som denna drog iväg samtidigt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar