Precis när jag hade lagt på däcksvärta klart på däcket, skramlade det till bredvid mig.
Där stod en flämtande fotograf och försökte få fast kameran på stativet.
Han blev tacksam att jag tog vänster fram en extra gång så han fick med det på film

Rejsa, Johan Edlund. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16535
Avgasmottryck är bara av ondo. Däremot så måste vissa gashastigheter att uppnås för att man ska få den sugeffekt som avgaspulserna kan ge upphov till. Detta gör att om man på en motor (sugmotor) bultar på jättepipor så kommer denna effekt först på höga varvtal vilket leder till en förlust av vridmoment på låga varvtal. Detta ska absolut inte förväxlas med att avgastryck skulle vara något bra.
Med en turbomotor så beror avgastrycket huvudsakligen av två saker; expansionsförhållandet över turbinen och strömningsförluster i rör och böjar.
En turbin omvandlar värmeenergi hos gaserna som strömmar över turbinen genom att låta dem expandera (gå från ett högre tryck till ett lägre). Hur stort detta tryckfall måste vara beror på tryckförhållandet över kompressorn, aggregatets verkningsgrader och gastemperaturer, tryckfallet måste minst vara så stort att den orsakar ett temperaturfall lika stort som temperaturökningen i kompressorn.
Strömningsmotstånd i en turbomotor är viktigast att eliminera efter turbinen då dessa tryck får dess verkan multiplicerad med expansionsförhållandet över turbinen. Grenrören konstrueras vanligen så att turbon svarar snabbt, att få laddtryck är tex mycket viktigare än att ha ett väl avstämt grenrör som på en sugmotor.
Test på en Supra 3" mot 3,5"http://www.miataturbo.net/engine-perfor ... ure-59103/
For example, in a best case scenario, total removal of the complete turbo back exhaust system from a stock MY01 225 hp WRX will result in a power increase of approximately 20 hp.
On the other hand, on a 425 flywheel hp WRX, utilization of the correct exhaust system would literally represent 65 of the 200 hp increase over standard.
A good starting point for the correct choice of an exhaust system, the following should be used as a useful giude:
Street Use - Legal Emissions/Noise - Less than 4.0 psi back pressure (27,6 kPa)
Street Use - No Legaility Issues - Less than 2.5 psi back pressure (17,2 kPa)
Race Use - As low as possible, however no more than 1.0 psi back pressure (7 kPa)