budget 760, mot 500hk Krockad uppdaterad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Master
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons jun 21, 2006 9:58 pm
Ort: Gäddede

Inlägg av Master »

Angående bränsle pumpar så har den här firman bra pris. http://www.jleracing.se/
Köpte en förpump till min 740 16v turbo projekt men har inte fått i nån turbo än dock. Blir antagligen en sån inline pump senare för mig.
Kanske 2st i tanken är lagomt för dig?


/Erik
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Har jag missat något eller hur kan en sådan motor klara 1.1 bar i ladd, det är väl en 16v sugmotor som du inte kompsänkt? :shock:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

japp det stämmer bra det..

Men det pallar det fint.. börjar spika till strax innan den rycker till..

Då tappar den bränsletryck och det märks på loggen.. lambdan dumpar helt..


Men en 16v har en std komp på 10,5:1 och med "hemi" förbränningsutrymme.

dom klarar av mycket mer än en vanlig 8v.

Sen har jag en stor iveco ic så laddluften ligger mycket bra hela tiden.

tändningen ligger på 14 15 grader vid max ladd.




körde sönder nått konstigt igår runt kopplingen.

Började låta som lagerknack men det är det inte utan det kommer från kopplingen.. skall gå ner nu och bygga ihop en låda till :) köpte en 850låda igår som skall få donera lite:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Ännu ett bevis för att det går att plocka bra med effekt bara man har kontroll på soppa å bränsle.
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

Limpdjur skrev:Ännu ett bevis för att det går att plocka bra med effekt bara man har kontroll på soppa å bränsle.

soppa å bränsle...är inte det samma :?: :lol: fan va tråkigt,men kunde inte låta bli :roll: :wink:
Old volvos never die, they just go faster!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kan inte någon komma hit och skruva lite.. :P

Fan vad trött jag är på detta nu..

köpte 850låda igår, jo det passar lite saker men 4ans drev är ju inte alls lika.. fan...


sen måste jag byta vevlager med.. nja. om inte jag skall ta och köpa mig en nissan micra och ställa ner denna dyngan nu..

Börja skruva på race bilen istället..
Den är iaf seriöst byggd...


Gott nytt år förresten:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Nu har det blivit lite mer timmar i garaget och jag tror nästan att denna tråden med no buget bygget börjar närma sig slutet..

här kommer en bild på hur fyrans drev ser ut...
Bild



Sen efter jag gjort i ordning lådan beställt lite delar så tänkte jag snabbt byta ett vevlager på motorn..

skruvade isär allt och det gick mycket bra..

Tänkte använda lagren som jag dömde ut i metanolmotorn för dom duger ju i detta bygget..

fick av tråget och kikade upp mot ettans cylinder och tänkte jaha smala stakarna ja..

kollade upp på fyrans cylinder och fick se detta

Bild


skapligt krökt stake!

den har tagit i veven.

Så nu funderar jag på om någon vänlig själ har ett par nyare stakar att sälja snuskigt billigt eller så håller bilen på att dö totalt..

Den går ur besikningen nu i januari med så det är nära nu kan jag säga..

Ingen som har en v4 kombi att sälja?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

har åtta M stakar ligger,synd dom inte passar :(
Bild
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

helvete! ingen dålig krökning där! tycker synd om dej...men lycka till endå
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Tråkigt som fan med ras, men det är helrätt köp en V4 och bygg turbo på den istället :lol: Finns ju lite plats framför motorn att dra fram rör...
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

antagligen så skall en begravningssten tillverkas..

Skall kolla på en ersättare till motorn:)

en 740/940 hybrid..

Man kanske kunde bes den först och sedan köra ett år med 16v turbon i den:)


En sammanfattning så här långt kan man säga att ett no budgetbygge som har kapasitet att prestera bortåt 350hk med standard 88ans underdel är ingen höjdare..

Hade jag haft större spridare och ett gt40 så hade topp kammar sprut klarat 500hk lätt..
Men få se nu? inte stakarna nej haha..

Hade det suttit grövre stakar i den så hade den gått nu med:)

Uppskattningsvis så var det en släng över 300hk i den på slutet..

Vad tror ni ett kkk24 som pumpar 1,1bar på en portad 16v med nästan fullt öppna 400cc spridare ger på 10,5:1 i komp.

Kan ju tilläggas att en 740turbo pump tömdes friskt på soppa.
Antagligen därför mycket av den krökta staken framkom.
Den spikade ju till när bränslet försvann..
istället för att åka hem och slänga på en pump till så var det ju bättre att parera ladd med gasen och åka och slira lite. hehe inte...

Motorn har potentsial och kommer leva vidare. jag lovar.....
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

du får se det från den goda sidan - nu vet du hur långt dom klena b230 stakarna håller :lol:
Latjo44
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre nov 25, 2005 8:06 pm
Ort: uppsala

Inlägg av Latjo44 »

man får väll tillägga att du hade tur att inte staken gick av. kunde skapat fina ventilationshål i blocket. plus ett par krökta ventiler.
Användarvisningsbild
Dalmasen
För mycket laddtryck
Inlägg: 367
Blev medlem: tor okt 28, 2004 3:19 pm
Ort: Ludvika Dalarna

Inlägg av Dalmasen »

Ska kolla vid mitt gamla garage efter stakar...har för mig att det låg en gammal B230 bakom boden där 8)
Citat "PowerMagazine": 450 hästkrafter i en 2 liters Volvomotor med bensin som drivmedel är en uppgift ,som man SKA vara tveksam över.Motsvarande effektivitet skulle tex innebära 1575 hästkrafter ur en 7 liters V8 motor.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

har kollat på ny bil nu...

skulle vara i bruksskick, ja om jag skulle köra folkrace så kan jag hålla med om att det var bruksskick...


Är såååå trött på alla med skev verklighets uppfattning..

Blev ingen bil....

letar vidare...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar