Simon Jonssons 144 B21 TIC

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Imponerande grenrör! :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

simon nu har jag tagit ur 398 toppen ett steg till.

fick ta ur styrningarna och porta taket lite högre så nu hoppas jag att flödet blir mot 190cfm med 44mm ventil och 92mm B21 förbräningsrum.

minsta arian ligger nog nu kring 36.5mm runt hål och som mest 40mm mot insugnings röret.

ska göra ett race sätes jobb nästa pass sen lite fin lir under ventilen.

sen få vi se om det vart nå fart i toppen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det ser ut att bli bra flås med 46mm ventil och full race ventilsätes jobbet simon :thumbright:

stor jäkla canal under ventilen nu. :thumbright:

enligt pipe max så ska den räcka till toppeffekt runt 7400rpm med 103%ve och nåra hk på rätt sida 200 hk i sug motor effekt :thumbright:

denna låg budjet motor kommer att bli argaste B21 i sävarådalens historia :twisted:

det ska nog hinnas med ett flödes test i morrgon hoppas jag.
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Det blir kul att se, hoppas jag hinner förbi i morgon.
Har ett rätt fullt schema, men slå en pling när det närmar sig en flödning.
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nåra smyg bilder på den halv färdiga toppen.

Race sätes jobbet tog typ 8 tim minst men det vart bra.

46x38 rostfria ventiler med kromat skaft.

nu är det bara att porta ihop sätes jobbet med canalen sen moda förbräningsrummet och avgascanalen. (bara :wink: )

de här vart då den grymmaste 398 som jag portat som inte va en test topp iallafall.

skulle nog fungera bra som 2150RC topp också.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Ser bra ut, blir roligt att se vad den flödar!
Många timmar nerlagd på en 398 topp, men den kommer att göra sig så bra med en standard B21A bottendel :lol:
Bild
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jens Gustavsson skrev:nåra smyg bilder på den halv färdiga toppen.

Race sätes jobbet tog typ 8 tim minst men det vart bra.
Snyggt!
Jag håller med.. det är ett jädra terapijobb att göra en räsertopp med miran..
Jag kör med motordriven mira så man slipper ju vevandet men, det är bra mycket jobb ändå!
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Har det hänt något mer med 144an sen sist man var förbi?
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Roger Berglund skrev:Har det hänt något mer med 144an sen sist man var förbi?
Inte mycke, Jens har väll jobbat en del med toppen sista dagarna.
Kommer nog att skruva ihop motorn innom en snar framtid.
Men motorn kommer nog bara att läggas på en pall för bromsning mot hösten, inte på grund av inspirations brist utan av tidsbrist.
Bild
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Ja vad ska man säga, inte mycket har hänt i garaget. mycket jobb med Hus/gård och familj. Så här ser det ut i garaget.

Bild

Bild

Bild

Jag har köpt en nyrenoverd B21ET bottendel i sommar som jag målat upp.
Har tänkt köpa en fräch 531 topp till den med en lite sportigare kam och stoppa ner den i bilen i höst/vinter. kommer att trigga från fördelare och allt kommer att vara typ orginal. Kommer att ha den i bilen till jag bromsat nån motor så man är nöjd. Om det är den andra b21an eller det blir en b230 får tiden utvisa.
Jag gör så här för att få köra med bilen och samtidigt kunna laborera och bromsa en motor. Vart även väldigt insperad av Erik Sandströms 242 från sävar som påminde en vad kul det är när allt är enkelt.
Så det ända jag måste ta från bilen är grenröret, insuget och styrsystem när man ska bromsa.

Bild

B21A motorn är färdig att sättas ihop. 398 toppen är väll ganska färdig den med,tror den flödade kring 200cfm
Det kommer att provas lite olika kammar i bänken.
Det blir Hestec styrsystem med msd box och spole. Är väldigt skeptisk att den kommer att bromsas i vinter, men man kan ju alltid drömma.

Bild

Målet är väll alla fall att bilen ska gå köra nästa sommar med nån form av motor.

//simon
Bild
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Roligt och se att det har hänt något i garaget sen sist man var där då höll du på snickra på plenumet! 8)
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Har börjat mecka lite med 144an sista månaden. Började med att städa upp lite i elsystemet under huven och sedan har jag målat och frächat upp där.

Toppen har Jens portat färdigt, vi gjorde en liten snabbflödning och nu var den just över 200cfm. Jens kan ju lämna lite mer info.
Men vad som har varit en av bekymren med att få upp flödet är nog att förbräningrummen är gjorda för 92mm i borr. Det blir väldigt tajt runt ventilerna om man kör med 46/38.

Bild

Jag har tittat över koppling och växelåda. Det blir lika som jag körde med på B20in. Lammelen borde hålla nästa år också.

Bild

Bild

Bild

Bild

Växelådan läckte i kåpan som sitter på framsidan vid ingående axel.
Ingen som har en packning till en getrag 262.

Bild

Hoppas att man får fortsätta med den här motivationnen som man har nu och att frun tillåter lite extra garage tid, då är det ingen omöjlighet att man får köra till sommaren

//simon
Bild
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

ser bra ut :thumbright: hoppas det blir körning till sommaren nu då.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det är knepigt att få över 200cfm med 92mm förbräningsrum men det gick till slut med hjälp av lite belzona i botten av kanalen.

nu är det bara att försöka fixa till rätt fjädertryck till den nya kammen sen är toppen helt klar för att monteras på B21t botendelen.

blir ricktigt roligt att få se den här bilen till sommaren igen, inte mycket kvar nu bara att bygga enkelt så kommer det gå tror jag även om det inte finns mycket garage tid över.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det går kanske att hitta på nåt billigare, men kolla pris på packningssatsen hos BMW först, dom kan vara billigast.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=23&fg=05
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar