
Simon Jonssons 144 B21 TIC
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
simon nu har jag tagit ur 398 toppen ett steg till.
fick ta ur styrningarna och porta taket lite högre så nu hoppas jag att flödet blir mot 190cfm med 44mm ventil och 92mm B21 förbräningsrum.
minsta arian ligger nog nu kring 36.5mm runt hål och som mest 40mm mot insugnings röret.
ska göra ett race sätes jobb nästa pass sen lite fin lir under ventilen.
sen få vi se om det vart nå fart i toppen.
fick ta ur styrningarna och porta taket lite högre så nu hoppas jag att flödet blir mot 190cfm med 44mm ventil och 92mm B21 förbräningsrum.
minsta arian ligger nog nu kring 36.5mm runt hål och som mest 40mm mot insugnings röret.
ska göra ett race sätes jobb nästa pass sen lite fin lir under ventilen.
sen få vi se om det vart nå fart i toppen.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det ser ut att bli bra flås med 46mm ventil och full race ventilsätes jobbet simon
stor jäkla canal under ventilen nu.
enligt pipe max så ska den räcka till toppeffekt runt 7400rpm med 103%ve och nåra hk på rätt sida 200 hk i sug motor effekt
denna låg budjet motor kommer att bli argaste B21 i sävarådalens historia
det ska nog hinnas med ett flödes test i morrgon hoppas jag.

stor jäkla canal under ventilen nu.

enligt pipe max så ska den räcka till toppeffekt runt 7400rpm med 103%ve och nåra hk på rätt sida 200 hk i sug motor effekt

denna låg budjet motor kommer att bli argaste B21 i sävarådalens historia

det ska nog hinnas med ett flödes test i morrgon hoppas jag.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
nåra smyg bilder på den halv färdiga toppen.
Race sätes jobbet tog typ 8 tim minst men det vart bra.
46x38 rostfria ventiler med kromat skaft.
nu är det bara att porta ihop sätes jobbet med canalen sen moda förbräningsrummet och avgascanalen. (bara
)
de här vart då den grymmaste 398 som jag portat som inte va en test topp iallafall.
skulle nog fungera bra som 2150RC topp också.


Race sätes jobbet tog typ 8 tim minst men det vart bra.
46x38 rostfria ventiler med kromat skaft.
nu är det bara att porta ihop sätes jobbet med canalen sen moda förbräningsrummet och avgascanalen. (bara

de här vart då den grymmaste 398 som jag portat som inte va en test topp iallafall.
skulle nog fungera bra som 2150RC topp också.


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Snyggt!Jens Gustavsson skrev:nåra smyg bilder på den halv färdiga toppen.
Race sätes jobbet tog typ 8 tim minst men det vart bra.
Jag håller med.. det är ett jädra terapijobb att göra en räsertopp med miran..
Jag kör med motordriven mira så man slipper ju vevandet men, det är bra mycket jobb ändå!
Gustav Sundberg
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Har det hänt något mer med 144an sen sist man var förbi?
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Inte mycke, Jens har väll jobbat en del med toppen sista dagarna.Roger Berglund skrev:Har det hänt något mer med 144an sen sist man var förbi?
Kommer nog att skruva ihop motorn innom en snar framtid.
Men motorn kommer nog bara att läggas på en pall för bromsning mot hösten, inte på grund av inspirations brist utan av tidsbrist.

- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Ja vad ska man säga, inte mycket har hänt i garaget. mycket jobb med Hus/gård och familj. Så här ser det ut i garaget.



Jag har köpt en nyrenoverd B21ET bottendel i sommar som jag målat upp.
Har tänkt köpa en fräch 531 topp till den med en lite sportigare kam och stoppa ner den i bilen i höst/vinter. kommer att trigga från fördelare och allt kommer att vara typ orginal. Kommer att ha den i bilen till jag bromsat nån motor så man är nöjd. Om det är den andra b21an eller det blir en b230 får tiden utvisa.
Jag gör så här för att få köra med bilen och samtidigt kunna laborera och bromsa en motor. Vart även väldigt insperad av Erik Sandströms 242 från sävar som påminde en vad kul det är när allt är enkelt.
Så det ända jag måste ta från bilen är grenröret, insuget och styrsystem när man ska bromsa.

B21A motorn är färdig att sättas ihop. 398 toppen är väll ganska färdig den med,tror den flödade kring 200cfm
Det kommer att provas lite olika kammar i bänken.
Det blir Hestec styrsystem med msd box och spole. Är väldigt skeptisk att den kommer att bromsas i vinter, men man kan ju alltid drömma.

Målet är väll alla fall att bilen ska gå köra nästa sommar med nån form av motor.
//simon



Jag har köpt en nyrenoverd B21ET bottendel i sommar som jag målat upp.
Har tänkt köpa en fräch 531 topp till den med en lite sportigare kam och stoppa ner den i bilen i höst/vinter. kommer att trigga från fördelare och allt kommer att vara typ orginal. Kommer att ha den i bilen till jag bromsat nån motor så man är nöjd. Om det är den andra b21an eller det blir en b230 får tiden utvisa.
Jag gör så här för att få köra med bilen och samtidigt kunna laborera och bromsa en motor. Vart även väldigt insperad av Erik Sandströms 242 från sävar som påminde en vad kul det är när allt är enkelt.
Så det ända jag måste ta från bilen är grenröret, insuget och styrsystem när man ska bromsa.

B21A motorn är färdig att sättas ihop. 398 toppen är väll ganska färdig den med,tror den flödade kring 200cfm
Det kommer att provas lite olika kammar i bänken.
Det blir Hestec styrsystem med msd box och spole. Är väldigt skeptisk att den kommer att bromsas i vinter, men man kan ju alltid drömma.

Målet är väll alla fall att bilen ska gå köra nästa sommar med nån form av motor.
//simon

- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Roligt och se att det har hänt något i garaget sen sist man var där då höll du på snickra på plenumet! 

[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Har börjat mecka lite med 144an sista månaden. Började med att städa upp lite i elsystemet under huven och sedan har jag målat och frächat upp där.
Toppen har Jens portat färdigt, vi gjorde en liten snabbflödning och nu var den just över 200cfm. Jens kan ju lämna lite mer info.
Men vad som har varit en av bekymren med att få upp flödet är nog att förbräningrummen är gjorda för 92mm i borr. Det blir väldigt tajt runt ventilerna om man kör med 46/38.

Jag har tittat över koppling och växelåda. Det blir lika som jag körde med på B20in. Lammelen borde hålla nästa år också.




Växelådan läckte i kåpan som sitter på framsidan vid ingående axel.
Ingen som har en packning till en getrag 262.

Hoppas att man får fortsätta med den här motivationnen som man har nu och att frun tillåter lite extra garage tid, då är det ingen omöjlighet att man får köra till sommaren
//simon
Toppen har Jens portat färdigt, vi gjorde en liten snabbflödning och nu var den just över 200cfm. Jens kan ju lämna lite mer info.
Men vad som har varit en av bekymren med att få upp flödet är nog att förbräningrummen är gjorda för 92mm i borr. Det blir väldigt tajt runt ventilerna om man kör med 46/38.

Jag har tittat över koppling och växelåda. Det blir lika som jag körde med på B20in. Lammelen borde hålla nästa år också.




Växelådan läckte i kåpan som sitter på framsidan vid ingående axel.
Ingen som har en packning till en getrag 262.

Hoppas att man får fortsätta med den här motivationnen som man har nu och att frun tillåter lite extra garage tid, då är det ingen omöjlighet att man får köra till sommaren
//simon

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo det är knepigt att få över 200cfm med 92mm förbräningsrum men det gick till slut med hjälp av lite belzona i botten av kanalen.
nu är det bara att försöka fixa till rätt fjädertryck till den nya kammen sen är toppen helt klar för att monteras på B21t botendelen.
blir ricktigt roligt att få se den här bilen till sommaren igen, inte mycket kvar nu bara att bygga enkelt så kommer det gå tror jag även om det inte finns mycket garage tid över.
nu är det bara att försöka fixa till rätt fjädertryck till den nya kammen sen är toppen helt klar för att monteras på B21t botendelen.
blir ricktigt roligt att få se den här bilen till sommaren igen, inte mycket kvar nu bara att bygga enkelt så kommer det gå tror jag även om det inte finns mycket garage tid över.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Det går kanske att hitta på nåt billigare, men kolla pris på packningssatsen hos BMW först, dom kan vara billigast.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=23&fg=05
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=23&fg=05
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.