
Markus Volvo 740 GLTIC - Mappad :)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
de här fjädrarna bruka vi ha på västing kammar och höga rpm men de blir lite väl hårda till måne kammen skaulle jag tro om du bara ska varva 7000rpm? dhalhems 4046 bugpackMarkus skrev:Var i helgen på studiebesök hos Jens i sävar, var riktigt trevligt...
kom dessutom hem med en toppså blir kanske lite bättre drag framöver nu
ska försöka få den besiktningsredo snart, bara jag får tag på några vettiga ventilfjädrar, vad ska jag ha för att varva runt 7000rpm med en månen7 kam?
man måste fräsa ned för att få rätt tryck.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
la in lite info om toppen här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 81&start=0
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vet ej, vilka tryck ger de och är det bubbla?Markus skrev:finns de inga bolton fjädrar?
såg i KG katalogen att han hade några, kan de vara nått att satsa på?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 710
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
på magnus boströms amazon kördes det med 60säte och 120 max tryck utan problem och 8300rpm, med 7000rpm så räcker nog dubbla fjädrar med 45-50 säte och 110kg skulle jag gissa.Composth skrev:Finns det inte risk att du nöter nockarna på kammen mer än vanligt om du skulle köra med hårdare ventilfjädrar, för måne 7 kammen är väll bara en omslipad originalkam? Och den är väll inte omhärdad efter slipning?
jag ska beställa hem ett gäng fjädrar från crane cams senare som är bättre än det som fins i sverge och inte direkt dyrare heller.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Det vore intressant att se om någon haft problem med den, det är ju ändå trots allt inte nocken som är mest nertagen - den är ju ändå fortfarande bestående av härdat material. Bas-cirkeln är däremot rätt nedtagen och det är frågan hur pass djup härdningen är där, men det är ju inte mycket slitage där bara oljefilmen fungerar. Rampen när det ska öppna är väl det mest kritiska antar jag.Composth skrev:Finns det inte risk att du nöter nockarna på kammen mer än vanligt om du skulle köra med hårdare ventilfjädrar, för måne 7 kammen är väll bara en omslipad originalkam? Och den är väll inte omhärdad efter slipning?
Sen är det skillnad på en bruksbil med en massa kallstarter och en "race-motor" som inte belastas så ofta och gärna inte när den är kall.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 710
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
jo det är som su säger, sen kan det väll spela in lite med vad för olja du kör med, tillsammans med vad för tryck och hur kammen är funtad.
Men att då en "tunnare" olja tillsammans med ett högre fjädertryck och då även en kam som är omslipad.
Men som sagt, kör man med dessa grejjor så antar jag även att det inte blir några 3000mil om året i fler års tid, så den förhållande vis lilla tiden man kör med dessa grejjor så tror jag inte att det kommer bli någon märkbar skillnad.
Men att då en "tunnare" olja tillsammans med ett högre fjädertryck och då även en kam som är omslipad.
Men som sagt, kör man med dessa grejjor så antar jag även att det inte blir några 3000mil om året i fler års tid, så den förhållande vis lilla tiden man kör med dessa grejjor så tror jag inte att det kommer bli någon märkbar skillnad.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
- T Fahlgren
- B20-trimmare
- Inlägg: 389
- Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
- Ort: piteå
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
härligt.
Btw angående folkracekammar.
jag smällde i ett par vassa fjädrar i en 531topp som jag åkte på isen med.
en omslipad kam av okänd tillverkare men med någorlunda värden som månen.
satan vad fint den motorn gick i jämförelse med k-kammen
gick många varv på isen och på vägen, säkert 4000mil.
Men efter det så började kammen bli sliten. märkte inget på gången men det syntes.
kan bero på att jag hade omänslkigt fjädertryck på ventilerna med.
Men dom fungerar mycket bra dom där FR-kammarna
Btw angående folkracekammar.
jag smällde i ett par vassa fjädrar i en 531topp som jag åkte på isen med.
en omslipad kam av okänd tillverkare men med någorlunda värden som månen.
satan vad fint den motorn gick i jämförelse med k-kammen
gick många varv på isen och på vägen, säkert 4000mil.
Men efter det så började kammen bli sliten. märkte inget på gången men det syntes.
kan bero på att jag hade omänslkigt fjädertryck på ventilerna med.
Men dom fungerar mycket bra dom där FR-kammarna
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
låter ju fint att du körde så pass mkt med den! ska bli skoj att få se hur mkt de gör av sig med ny topp och kam.
vad körde du för fjädrar i den då?
ingen som har koll på kg´s`?
vad körde du för fjädrar i den då?
ingen som har koll på kg´s`?
VENTILFJÄDRAR
B19/B21/B23/B200/B230. Oftast den enda ventilfjäder du behöver vid trimning. SVF-1319 50:-/st
VENTILFJÄDRAR-DUBBLA
B18/B20/B30 samt B23/B230 värstingtopp. Komplett med ventilbrickor i stål. Kräver på B18/B20/B30 bearbetning av ventilfjäderbrunnen. SVF-1317 155:-/st
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
jag körde med några raggar fjädrar i den. inga mått eller tryck uppgifter alls.
Men kan tillägga att motorn gav 195hk med enbart 45or på standard 405topp 2,5liter med en liknande månen kam.
Men kan tillägga att motorn gav 195hk med enbart 45or på standard 405topp 2,5liter med en liknande månen kam.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169