Markus Volvo 740 GLTIC - Mappad :)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Ponte »

Så bilen går fortfarande, inte pajjat några fler bakaxlar? ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Markus skrev:Var i helgen på studiebesök hos Jens i sävar, var riktigt trevligt...
kom dessutom hem med en topp ;) så blir kanske lite bättre drag framöver nu :)

ska försöka få den besiktningsredo snart, bara jag får tag på några vettiga ventilfjädrar, vad ska jag ha för att varva runt 7000rpm med en månen7 kam?
de här fjädrarna bruka vi ha på västing kammar och höga rpm men de blir lite väl hårda till måne kammen skaulle jag tro om du bara ska varva 7000rpm? dhalhems 4046 bugpack

man måste fräsa ned för att få rätt tryck.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

finns de inga bolton fjädrar?
såg i KG katalogen att han hade några, kan de vara nått att satsa på?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Markus skrev:finns de inga bolton fjädrar?
såg i KG katalogen att han hade några, kan de vara nått att satsa på?
vet ej, vilka tryck ger de och är det bubbla?
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Johan Posth »

Finns det inte risk att du nöter nockarna på kammen mer än vanligt om du skulle köra med hårdare ventilfjädrar, för måne 7 kammen är väll bara en omslipad originalkam? Och den är väll inte omhärdad efter slipning?
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Composth skrev:Finns det inte risk att du nöter nockarna på kammen mer än vanligt om du skulle köra med hårdare ventilfjädrar, för måne 7 kammen är väll bara en omslipad originalkam? Och den är väll inte omhärdad efter slipning?
på magnus boströms amazon kördes det med 60säte och 120 max tryck utan problem och 8300rpm, med 7000rpm så räcker nog dubbla fjädrar med 45-50 säte och 110kg skulle jag gissa.

jag ska beställa hem ett gäng fjädrar från crane cams senare som är bättre än det som fins i sverge och inte direkt dyrare heller.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Composth skrev:Finns det inte risk att du nöter nockarna på kammen mer än vanligt om du skulle köra med hårdare ventilfjädrar, för måne 7 kammen är väll bara en omslipad originalkam? Och den är väll inte omhärdad efter slipning?
Det vore intressant att se om någon haft problem med den, det är ju ändå trots allt inte nocken som är mest nertagen - den är ju ändå fortfarande bestående av härdat material. Bas-cirkeln är däremot rätt nedtagen och det är frågan hur pass djup härdningen är där, men det är ju inte mycket slitage där bara oljefilmen fungerar. Rampen när det ska öppna är väl det mest kritiska antar jag.
Sen är det skillnad på en bruksbil med en massa kallstarter och en "race-motor" som inte belastas så ofta och gärna inte när den är kall.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Johan Posth »

jo det är som su säger, sen kan det väll spela in lite med vad för olja du kör med, tillsammans med vad för tryck och hur kammen är funtad.
Men att då en "tunnare" olja tillsammans med ett högre fjädertryck och då även en kam som är omslipad.
Men som sagt, kör man med dessa grejjor så antar jag även att det inte blir några 3000mil om året i fler års tid, så den förhållande vis lilla tiden man kör med dessa grejjor så tror jag inte att det kommer bli någon märkbar skillnad.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Jens - Såg bara i KG katalogen att dom sålde några hårdare fjädrar till b230 topparna, ingen spec på dom stod med i katalogen.

Kommer ju köra med min bil rätt mkt, men håller kammen en sesångs buskörning så äre ju fortfarande okey, är ju bara 1000kr/år isf.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

värden från flödningen
rätta mig om ja skrivit fel jens ;)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

kul med ett diagram där man kan se skilnaden mellan standard och portad. :)
hoires
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

härligt.
Btw angående folkracekammar.
jag smällde i ett par vassa fjädrar i en 531topp som jag åkte på isen med.
en omslipad kam av okänd tillverkare men med någorlunda värden som månen.

satan vad fint den motorn gick i jämförelse med k-kammen

gick många varv på isen och på vägen, säkert 4000mil.
Men efter det så började kammen bli sliten. märkte inget på gången men det syntes.
kan bero på att jag hade omänslkigt fjädertryck på ventilerna med.
Men dom fungerar mycket bra dom där FR-kammarna
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

låter ju fint att du körde så pass mkt med den! ska bli skoj att få se hur mkt de gör av sig med ny topp och kam.
vad körde du för fjädrar i den då?
ingen som har koll på kg´s`?
VENTILFJÄDRAR
B19/B21/B23/B200/B230. Oftast den enda ventilfjäder du behöver vid trimning. SVF-1319 50:-/st
VENTILFJÄDRAR-DUBBLA
B18/B20/B30 samt B23/B230 värstingtopp. Komplett med ventilbrickor i stål. Kräver på B18/B20/B30 bearbetning av ventilfjäderbrunnen. SVF-1317 155:-/st
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag körde med några raggar fjädrar i den. inga mått eller tryck uppgifter alls.

Men kan tillägga att motorn gav 195hk med enbart 45or på standard 405topp 2,5liter med en liknande månen kam.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar