Markus Volvo 740 GLTIC - Mappad :)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Markus Volvo 740 GLTIC - Mappad :)

Inlägg av Markus »

Jahapp var väl dags för mig också att göra en projekttråd istället för att bara läsa vad alla andra gör...
Bilen är en 740 GL -90, andra ägaren på den ;)

Bild

De började med att jag skulle börja gå skola uppe i luleå och där fick man ju helgalna vänner... hade varit småsugen tidigare på en turbokonvering och det satte igång så fort jag kom dit. Tanken var ett snikbygge med större lmm och orginalsprut. bytte också kam till en V-kam.
Köpte mig en turbo från en VAG 1.9TDI, spridare och IC från en saab9000 turbo.

Bild

snabbt spårade det ut och jag köpte mig ett MegaSquirt, efter det så berättade Robert Ajdén här på forumet att han hade ett påbörjat insug till en b230 liggandes så de köptes också... byggdes klart och gjordes med dubbla spridarrader, tanken var dubbla rader 9000 turbo spridare, dom röda.

Bild

Bild

Bild

Efter det så gjordes adaptergrenröret och sakerna började hamna på plats.

Bild

köpte mig också en turbotryckplatta och en lamell, tänkte ju att de räcker ju långt...

Bild

laddade runt ett kilo och efter 4500 rpm var de som att köra in i en vägg, mottrycket lär ha varit bra mkt mer än vad luftrycket i däcken var om man lägger ihop alla fyra...

Efter det så blev det att inhandla en större turbo..
en HOLSET WH1C
Bild
Bild

började med att bygga om adaptergrenröret så att det passade mot holsetsnurran, testade att köra med den inbyggda wgn, gick bra upp till 5500varv, då skenade laddet iväg.
Var ute å sladdade lite på vintern i några dagar men fick värre och värre lagerljud, innan slutet lät den bra mkt värre än en sleten diesel ;)
Bild

ny motor inhandlades på nyårsdagen, Tack Iceman ;)
efter det så kördes den som sugis väldigt länge... flera månader, var utan garageplats i luleå :D denna gång blev det en b230fb, 531 topp och vx3kam.

när det började närma sig sommar nu i år så handlade jag på mig lite mer grejer, hks 50mm wg, grenrörsböjar, b230e insug och lite mer småpill.
Ajdén hjälpte mig att bygga om kjetinsuget så det fick dubbla spridarrader.

Bild

byggde om mset så ja fick wastefire, launch och lite andra småfinesser...
Backeliten stod för byggandet ;)

Bild

Efter lite strul så satte grenrörsbygget igång, än en gång assistans av Ajdén :D

Bild

Bild

Bild

Köpte sen av Anton "MB_4ME" hans förra läpp han hade på dieselmercan, kapade ner det och gjorde en stor IC utav det..

Bild

Bild

Bild
gavlarna blev lite skumma för att rymmas mellan rambenen...

oljereturen blev också ett projekt...
Bild


och eftersom dom hemgjorda fuelrailsen till insuget läkte mer än allt annat så blev ja så förbannad en kväll att ja for hem och beställde mig 4st 1600cc spridare...
var enbart detta som gjorde att ja inte kunda starta bilen...
så de blev att montera tillbaka ett orginalinsug och börja köra bilen.
wgn laddade 0.8 så mappade den och körde hem den till lycksele några dagar innan sommarlov.

Bild

här är ett filmklipp från mappningen, blev en lekpause ;)
http://www.youtube.com/watch?v=69TjfG7maGk

JP här på forumet som mappade den åt mig ;)


Efter det så har jag haft lite problem med täta spridare och lite annat småpill, men nu är allt det fixat.
har en sinter och en hård tryckplatta liggandes som ska monteras så småningom, men tänkter vänta tills EFTER motorveckan för att jag inte ska rasa någon växellåda inann dess...

Bild

har beställt mig en Bredbandslambda nu också så jag kan mappa den när laddtrycket ska höjas, tanken var att utnyttja hela mapsensorn, som går till 1.5bar... får se när de börjar rasa saker...


efter det så blir det att bygga något fränt insug av mina separata spjäll och eventuellt en topp med lite fler ventiler, men de får framtiden visa...

Bild

Motorspec
b230 bottendel -93
531topp
vx3kam
lh2.4 svänghjul + insug
oljeretur upptagen i blocket
holset wh1c, 60mm in 58mm ut (har ja för mig)
bosch 1600cc spridare
4 puckad sinter + 763 tryckplatta (ligger bredvid än så länge)
HKS 50mm wg
dubbla saabdumpar
lastbilsic, 3 celler bortkapade tror jag det blev
4st biltema tändspolar
Senast redigerad av Markus den lör jun 14, 2008 7:43 pm, redigerad totalt 8 gång.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Nu har ja bytt ut slangstumpen som sitter mellan slavcylindern å sjäva kopplingscylindern till en rörbit, dom säger att slangen expanderar för mkt när man ska dit med 763 tryckplattan, så nu var det också förberett :D
känns faktiskt skillnad även med turbotryckplattan, blev mindre svampig...
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Fina fisken det här :)
Ska bli skoj å se på lörda :thumbright:
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Ponte »

Såg ju ut att gå rätt bra, ska bli skoj att se till helgen! Bra att du köpt bblambda, då kan ja ju låna den sen när v8'an ska igång ;)
lserobban
För mycket laddtryck
Inlägg: 158
Blev medlem: tis apr 24, 2007 4:07 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av lserobban »

ser ju guld ut! lär bli prima och en del "sista stress mek" kanske?:)
Användarvisningsbild
_JP_
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons dec 20, 2006 12:35 am
Ort: Arjeplog/Mora

Inlägg av _JP_ »

Fint att du också gör en projekttråd :)

Se till att ladda på lite nu.. du har ju grejer för de :D sen vill ja ha en åktur :)

/ Johan
Audi 90 quattro V8 biturbo - såld
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
Användarvisningsbild
Scrazher
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön aug 06, 2006 12:50 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Scrazher »

Nice markus! =) Fint med en tråd här också!

Så det blev en bb-lamda sedan vi sist snackade :D Lyckats gräva upp någon e-bay Lc-1:a eller?
Blir nog svårt för mig att få ihop bilen till lördag tyvvär... gått och dragit på mig en stadig förkylning och va tvungen att gå hem från jobbet idag :( :thumbdown:
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Tackar!
jo hittade en på ebay för 228$ inkls allt, läste på lite mer innan ja beställde och dom vägrade skriva ner värdet eller markera det som en gåva, men har väl inte så mkt att välja på...
de kostar att ligga på topp ;)
1.555,65 draget från mitt konto, men då blire väl en femhunka till i tull och moms skulle ja tro.
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

kul att se vad du har gått igenom. Nått som jag dock inte tänkt på nu när du har bilen i närheten e att nu rackarns ska du få bjuda på en åktur!

Åter igen tack för hjälpen ikväll.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

MB 4 ME skrev:kul att se vad du har gått igenom. Nått som jag dock inte tänkt på nu när du har bilen i närheten e att nu rackarns ska du få bjuda på en åktur!

Åter igen tack för hjälpen ikväll.
hade de inte varit för att jag var så lat så hade jag kört den till dig :D
men orkade inte lasta i ett batteri ;)
Booonie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: sön sep 11, 2005 3:03 pm
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Booonie »

ser ju bra ut markus :)
Bmw 520i -92 m50b25 TURBO SÅLD
11.880 - 191km/h
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

riktigt nice. lycka till med mekandet :)
Bild
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Tack tack!
dagens projekt blir att förpassa batteriet till skuffen... då kan ja dra in lite friksluft till filtret istället ;)
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

äre du som är skyldig till ormarna vid mejeriet? :P
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Näe de är nog jocke som värmt 19tummarna lite...
Nu ska de ut i garaget och dras kabel, visst borde 21mm2 räcka?
Skriv svar