Bilen är en 740 GL -90, andra ägaren på den
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
De började med att jag skulle börja gå skola uppe i luleå och där fick man ju helgalna vänner... hade varit småsugen tidigare på en turbokonvering och det satte igång så fort jag kom dit. Tanken var ett snikbygge med större lmm och orginalsprut. bytte också kam till en V-kam.
Köpte mig en turbo från en VAG 1.9TDI, spridare och IC från en saab9000 turbo.
snabbt spårade det ut och jag köpte mig ett MegaSquirt, efter det så berättade Robert Ajdén här på forumet att han hade ett påbörjat insug till en b230 liggandes så de köptes också... byggdes klart och gjordes med dubbla spridarrader, tanken var dubbla rader 9000 turbo spridare, dom röda.
Efter det så gjordes adaptergrenröret och sakerna började hamna på plats.
![Bild](http://mockan.com/turbo/U-ror.jpg)
köpte mig också en turbotryckplatta och en lamell, tänkte ju att de räcker ju långt...
laddade runt ett kilo och efter 4500 rpm var de som att köra in i en vägg, mottrycket lär ha varit bra mkt mer än vad luftrycket i däcken var om man lägger ihop alla fyra...
Efter det så blev det att inhandla en större turbo..
en HOLSET WH1C
började med att bygga om adaptergrenröret så att det passade mot holsetsnurran, testade att köra med den inbyggda wgn, gick bra upp till 5500varv, då skenade laddet iväg.
Var ute å sladdade lite på vintern i några dagar men fick värre och värre lagerljud, innan slutet lät den bra mkt värre än en sleten diesel
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
ny motor inhandlades på nyårsdagen, Tack Iceman
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
efter det så kördes den som sugis väldigt länge... flera månader, var utan garageplats i luleå
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
när det började närma sig sommar nu i år så handlade jag på mig lite mer grejer, hks 50mm wg, grenrörsböjar, b230e insug och lite mer småpill.
Ajdén hjälpte mig att bygga om kjetinsuget så det fick dubbla spridarrader.
byggde om mset så ja fick wastefire, launch och lite andra småfinesser...
Backeliten stod för byggandet
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Efter lite strul så satte grenrörsbygget igång, än en gång assistans av Ajdén
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Köpte sen av Anton "MB_4ME" hans förra läpp han hade på dieselmercan, kapade ner det och gjorde en stor IC utav det..
gavlarna blev lite skumma för att rymmas mellan rambenen...
oljereturen blev också ett projekt...
och eftersom dom hemgjorda fuelrailsen till insuget läkte mer än allt annat så blev ja så förbannad en kväll att ja for hem och beställde mig 4st 1600cc spridare...
var enbart detta som gjorde att ja inte kunda starta bilen...
så de blev att montera tillbaka ett orginalinsug och börja köra bilen.
wgn laddade 0.8 så mappade den och körde hem den till lycksele några dagar innan sommarlov.
här är ett filmklipp från mappningen, blev en lekpause
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
http://www.youtube.com/watch?v=69TjfG7maGk
JP här på forumet som mappade den åt mig
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Efter det så har jag haft lite problem med täta spridare och lite annat småpill, men nu är allt det fixat.
har en sinter och en hård tryckplatta liggandes som ska monteras så småningom, men tänkter vänta tills EFTER motorveckan för att jag inte ska rasa någon växellåda inann dess...
har beställt mig en Bredbandslambda nu också så jag kan mappa den när laddtrycket ska höjas, tanken var att utnyttja hela mapsensorn, som går till 1.5bar... får se när de börjar rasa saker...
efter det så blir det att bygga något fränt insug av mina separata spjäll och eventuellt en topp med lite fler ventiler, men de får framtiden visa...
Motorspec
b230 bottendel -93
531topp
vx3kam
lh2.4 svänghjul + insug
oljeretur upptagen i blocket
holset wh1c, 60mm in 58mm ut (har ja för mig)
bosch 1600cc spridare
4 puckad sinter + 763 tryckplatta (ligger bredvid än så länge)
HKS 50mm wg
dubbla saabdumpar
lastbilsic, 3 celler bortkapade tror jag det blev
4st biltema tändspolar