Sida 9 av 26
Postat: mån okt 01, 2007 11:17 am
av Ponte
Så bilen går fortfarande, inte pajjat några fler bakaxlar?

Postat: mån okt 01, 2007 12:00 pm
av Jens Gustavsson
Markus skrev:Var i helgen på studiebesök hos Jens i sävar, var riktigt trevligt...
kom dessutom hem med en topp

så blir kanske lite bättre drag framöver nu
ska försöka få den besiktningsredo snart, bara jag får tag på några vettiga ventilfjädrar, vad ska jag ha för att varva runt 7000rpm med en månen7 kam?
de här fjädrarna bruka vi ha på västing kammar och höga rpm men de blir lite väl hårda till måne kammen skaulle jag tro om du bara ska varva 7000rpm? dhalhems 4046 bugpack
man måste fräsa ned för att få rätt tryck.
Postat: mån okt 01, 2007 12:03 pm
av Jens Gustavsson
Postat: mån okt 01, 2007 12:06 pm
av Markus
finns de inga bolton fjädrar?
såg i KG katalogen att han hade några, kan de vara nått att satsa på?
Postat: mån okt 01, 2007 12:09 pm
av Jens Gustavsson
Markus skrev:finns de inga bolton fjädrar?
såg i KG katalogen att han hade några, kan de vara nått att satsa på?
vet ej, vilka tryck ger de och är det bubbla?
Postat: mån okt 01, 2007 12:12 pm
av Johan Posth
Finns det inte risk att du nöter nockarna på kammen mer än vanligt om du skulle köra med hårdare ventilfjädrar, för måne 7 kammen är väll bara en omslipad originalkam? Och den är väll inte omhärdad efter slipning?
Postat: mån okt 01, 2007 12:17 pm
av Jens Gustavsson
Composth skrev:Finns det inte risk att du nöter nockarna på kammen mer än vanligt om du skulle köra med hårdare ventilfjädrar, för måne 7 kammen är väll bara en omslipad originalkam? Och den är väll inte omhärdad efter slipning?
på magnus boströms amazon kördes det med 60säte och 120 max tryck utan problem och 8300rpm, med 7000rpm så räcker nog dubbla fjädrar med 45-50 säte och 110kg skulle jag gissa.
jag ska beställa hem ett gäng fjädrar från crane cams senare som är bättre än det som fins i sverge och inte direkt dyrare heller.
Postat: mån okt 01, 2007 12:36 pm
av mattias
Composth skrev:Finns det inte risk att du nöter nockarna på kammen mer än vanligt om du skulle köra med hårdare ventilfjädrar, för måne 7 kammen är väll bara en omslipad originalkam? Och den är väll inte omhärdad efter slipning?
Det vore intressant att se om någon haft problem med den, det är ju ändå trots allt inte nocken som är mest nertagen - den är ju ändå fortfarande bestående av härdat material. Bas-cirkeln är däremot rätt nedtagen och det är frågan hur pass djup härdningen är där, men det är ju inte mycket slitage där bara oljefilmen fungerar. Rampen när det ska öppna är väl det mest kritiska antar jag.
Sen är det skillnad på en bruksbil med en massa kallstarter och en "race-motor" som inte belastas så ofta och gärna inte när den är kall.
Postat: mån okt 01, 2007 1:01 pm
av Johan Posth
jo det är som su säger, sen kan det väll spela in lite med vad för olja du kör med, tillsammans med vad för tryck och hur kammen är funtad.
Men att då en "tunnare" olja tillsammans med ett högre fjädertryck och då även en kam som är omslipad.
Men som sagt, kör man med dessa grejjor så antar jag även att det inte blir några 3000mil om året i fler års tid, så den förhållande vis lilla tiden man kör med dessa grejjor så tror jag inte att det kommer bli någon märkbar skillnad.
Postat: mån okt 01, 2007 1:40 pm
av Markus
Jens - Såg bara i KG katalogen att dom sålde några hårdare fjädrar till b230 topparna, ingen spec på dom stod med i katalogen.
Kommer ju köra med min bil rätt mkt, men håller kammen en sesångs buskörning så äre ju fortfarande okey, är ju bara 1000kr/år isf.
Postat: mån okt 01, 2007 2:41 pm
av Markus
värden från flödningen
rätta mig om ja skrivit fel jens

Postat: mån okt 01, 2007 3:09 pm
av T Fahlgren
kul med ett diagram där man kan se skilnaden mellan standard och portad.

Postat: mån okt 01, 2007 3:16 pm
av Tommy Luhr
härligt.
Btw angående folkracekammar.
jag smällde i ett par vassa fjädrar i en 531topp som jag åkte på isen med.
en omslipad kam av okänd tillverkare men med någorlunda värden som månen.
satan vad fint den motorn gick i jämförelse med k-kammen
gick många varv på isen och på vägen, säkert 4000mil.
Men efter det så började kammen bli sliten. märkte inget på gången men det syntes.
kan bero på att jag hade omänslkigt fjädertryck på ventilerna med.
Men dom fungerar mycket bra dom där FR-kammarna
Postat: mån okt 01, 2007 6:14 pm
av Markus
låter ju fint att du körde så pass mkt med den! ska bli skoj att få se hur mkt de gör av sig med ny topp och kam.
vad körde du för fjädrar i den då?
ingen som har koll på kg´s`?
VENTILFJÄDRAR
B19/B21/B23/B200/B230. Oftast den enda ventilfjäder du behöver vid trimning. SVF-1319 50:-/st
VENTILFJÄDRAR-DUBBLA
B18/B20/B30 samt B23/B230 värstingtopp. Komplett med ventilbrickor i stål. Kräver på B18/B20/B30 bearbetning av ventilfjäderbrunnen. SVF-1317 155:-/st
Postat: mån okt 01, 2007 7:12 pm
av Tommy Luhr
jag körde med några raggar fjädrar i den. inga mått eller tryck uppgifter alls.
Men kan tillägga att motorn gav 195hk med enbart 45or på standard 405topp 2,5liter med en liknande månen kam.