Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300 Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå
Inlägg
av ximon » tor feb 28, 2008 10:03 am
Ibland skulle man kunna tro att det står still, men ack så fel man har då
Den senaste veckan har jag hållit på med toppen. Vi provflödade den hos Jens Gustavsson med större ventiler som enda skillnad mot orginal 3.6l.
Den flödade då ca 280 cfm vid 28" vattenpelare och 10,5mm lyft på insug och ca 240 cfm på avgas vid samma förhållanden.
Nu har vi tillämpat lite nya ideér och när jag grävt klart i den hoppas vi på att nå en bit över 300 cfm på insug
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300 Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå
Inlägg
av ximon » mån mar 10, 2008 10:38 am
Nu är äntligen toppen "klar". Återstår lite finputsning.
Vi fick återigen möjligheten att flöda toppen hos Jens G igår,
och nu släpper den 306 cfm vid 11mm lyft och
321 cfm vid 12mm lyft!
Kanalerna är gjorda efter värden som är beräknade i PipeMax.
Kanalarea 1660 mm^2
Efter beräkningar i PipeMax bör motorn lämmna ca
485 hk som sugmotor!
Patrik Axelsson
Forumsberoende
Inlägg: 506 Blev medlem: mån maj 29, 2006 11:14 am
Ort: Tingsdal
Inlägg
av Patrik Axelsson » mån mar 10, 2008 10:50 am
Grymma värden på toppen, kan ju inte annat än bli bra
Mvh P
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261 Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:
Inlägg
av RoGGaH » mån mar 10, 2008 11:15 am
Voi satana va bra det här blir
Riktigt grymma flöden
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Fredde Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 203 Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå
Inlägg
av Fredde Johansson » mån mar 10, 2008 1:35 pm
Spännande Simon, blir intressant & se vad som går kräma ur besten i bänken !!! Keep up the good work!!
Mulle Elmeck
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725 Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:
Inlägg
av Jens Gustavsson » mån mar 10, 2008 1:51 pm
jo nu börjar det flöda hyggligt
jag vill bara säga att pipe max inte räknar fram hur många hk man får utan man ser mer vilken potensial det är i den under optimala förhålanden.
jag använder det mest för att räkna fram vilka arior man behöver på olika rpm för att få en lämplig gashastighet.
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300 Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå
Inlägg
av ximon » mån mar 10, 2008 2:07 pm
En får tacka för kommentarerna!
Självklart är det som du säger Jens, effekt mäts i bromsbänken.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113 Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping
Inlägg
av j björk » mån mar 10, 2008 2:49 pm
Fränt
Hur är planen nu, har du sålt s488:an?
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513 Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå
Inlägg
av Jckssn » mån mar 10, 2008 7:59 pm
Det blir ingen lek det där
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300 Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå
Inlägg
av ximon » tis mar 11, 2008 12:48 am
j björk skrev: Fränt
Hur är planen nu, har du sålt s488:an?
Jepp, den är såld.
Planen nu är att fortsätta det arbete som påbörjats ikväll, nämligen insuget.
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300 Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå
Inlägg
av ximon » tis mar 11, 2008 11:25 pm
Lite insugstillverkning från idag..
Trattar som pressats ovala
Kapade för att matcha kanalen
Pappmallar tyder på att man är gammal sägs det
Skall försöka jobba på med plenumet i veckan, men det kom lite grejer emellan så vi får se när det blir tid över..
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311 Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:
Inlägg
av bmw02touring » tis mar 11, 2008 11:29 pm
Ser ju ut att bli hur bra som helst det här.
Pappmallar visar bara på att man blivit äldre och klokare (läs 35)
kämpa på nu
//Niclas
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300 Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå
Inlägg
av ximon » tis mar 18, 2008 9:59 am
Igår punktade vi iaf ihop insuget för att se så det passade - och det verkar trivas bra på sin plats!
Nu är det upp till Ola att helsvetsa när han känner att han har tid..
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513 Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå
Inlägg
av Jckssn » tis mar 18, 2008 12:26 pm
Bara vrida om nyckeln snart
Fått något svar om du får testa i fällfors?
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300 Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå
Inlägg
av ximon » tis mar 18, 2008 1:41 pm
hehe.. precis, måste bara hitta tändningslåset
Nepp, vet ej om det är klart. Det kommer nog ändå bli svårt att ha den klar till början av maj, men det skulle vara bra att kunna testa under försommaren/sommaren..