Steners Volvo 240, Snart på en gata nära dig.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Gjort klart processor delen på MS:et idag och kör den i stimulator, funkar kanon precis som de ska. Sen åkte man på att jobba hela dagen och kvällen så blir inte så mycket mer gjort.

Slängde iväg en beställning till ridetech iaf. Så om några dagar blir jag en 16" elfläkt, 3 mätare (oljetemp, volt och laddtryck), ställbar BTR, vevhusfilter, wastegate fjäder (1bar) och lite silikonslang rikare...

Ska beställa lambda mätare och oljetryck ifrån KL sen, dom va redan slut på ridetech :(

Men kommer behöva snåla på motorn i år tyvärr = blir inga h-profilstakar :thumbdown: Alldeles för liten inkomst och alldeles för mycket utgifter....

Så blir original vevstakar och vara ganska snäll på laddet istället.

Återkommer imorgon med bilder!
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Stötte på lite patrull igår med MS:et, Var en komponent som hade kontakt mellan två av sina tre ben när jag mätte med multimeter. Så ska in till stan på motormässan och sen till Haglund som har lite värre utrustning att kolla på grejerna med :doh:
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

gåre bara fint me lödinga eller? bara smaska ihop en kabelhärva då sen eller? :thumbright:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

lord_nordkvist skrev:gåre bara fint me lödinga eller? bara smaska ihop en kabelhärva då sen eller? :thumbright:
Japp snart klar med lödningen. Har löst problemet jag hade innan, Var bara mitt huvud som felade när jag skulle läsa schemat, var som det skulle vara :hihi: Så strax blir det att bygga kabelhärvan. Har målat sista lagret med färg på blocket idag och gängat oljeretur och dragit dit en fin liten nippel. Kontrollerat veven idag och den har grej. Lånat hem indikatorklocka för att mäta kolvar och cylindrarna så jag inte har för mycket spel nere vid nedre död punkt där cylindrarna ibland har en tendens på dessa motorer att bli lite ovala...

Tvättat kolvar har man gjort också så dom ser ut som ny, samt renoverat upp och målat remskivan. Blir väl ett stycke bilder imorgon kanske om allt går som de ska :hihi:

Jo just de, Beställt h-profil stakar har man också gjort :roll:
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Tagit lite ledigt från MS lödningen tillfälligt då jag har lånat mikrometer och cylinderindikator utav Falo (stort tack!) och mätt upp cylindrarna och kolvarna.

Mätt i sidled, alltså åt det hållet kolven vickar åt på både cylindrarna och kolvarna. Mätt nästan längst upp i cylindrarna, i mitten och nästan längst ner (ungefär där kolvarna vänder) och fått fram dessa mått:

Cyl 1: Lägsta: 96.00 Högsta: 96.03
Cyl 2: Lägsta: 96.00 Högsta: 96.04
Cyl 3: Lägsta: 96.01 Högsta: 96.04
Cyl 4: Lägsta: 96.00 Högsta: 96.04

Kolvarna är mätt cirka 5mm ovanför nedersta kanten, 90 grader från kolvbultshålen.

Kolvar 1,2,3,4: 95.94

Slängde iväg ett PM till Jens Gustavsson och bad om lite experthjälp och får se ifall han tror att det lirar.

Bild
Blocket färdigmålat, Tänkte spara där vid fördelaren för det är så original men blev inte snyggt de där så ska måla där också...
Bild
Kirrat oljereturen
Bild
Mäter nyhonad cylinder.
Bild
Mäter kolv
Bild
Påbörjat polering av insug.
Bild
Insuget invändigt.

Aja bjuder inte på några fler bilder idag. Blir fler när jag har råd att köpa motorlager och kolvringar så jag kan börja montera ihop skiten.

Förresten, Hade problem med min TPS. En 850 TPS, När jag monterat den på spjället så går det inte att öppna spjället. När jag tog i som själva fan så går den upp ungefär hälften. Går oroväckade lätt tills mitten sen tar det stopp igen. Trasig TPS?
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

ang tps:n så lär den väl kanske bottna/slut på vredet..
skruva av tps:n utan att vrida den, sen vrider du den med en skruvmejsel eller någe, å tittar du noga ser duju om de är möjligt att den kan snurra med lika långt som gasspjället gör.. eller monterat den bakåfram?
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Ja jag blir lite fundersam på om den sitter bakåfram. Isåfall har man ju kämpat med den jävla adaptern 3 timmar i onödan :hihi:

Håller på och löder på Megasquirtet just nu, har tagit en paus i o-ringningen av blocket då jag inte är på hemmaplan just nu. Fick låna Martin H:s eleganta o-ringsskär. Funkar riktigt bra fast tar ganska lång tid då den skär ganska försiktigt. Får till djupet riktigt bra men lite svårare att få till bredden på den.

Håller på att försöka lösa tändningen, Vet inte riktigt hur jag ska jumpra för att få till den tändningen jag vill ha. Min hjärna vill inte riktigt hänga med. Ska köra inbyggt tändsteg och original tändspole. Tror jag ska jumpra IGBTIN till minussidan på D14 och en +5 på proto area till minussidan på D14 via ett 750ohm motstånd och sen IGBTOut till pin 36 på DB37:an. Borde väl lösa det tror jag... Hittar bara info om hur man gör på MS2 på nätet så får väl experimentera.
Senast redigerad av Stener den sön jun 06, 2010 2:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Chevelle SS -65
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

bredden??
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Ja men spåret ska ju bli 0.7mm djupt och 1mm brett ifall tråden ska kunna gå ner helt, Och har ett väldigt högt uppstick även fast spåret är ganska djupt så det verkar som att spåret inte blir nog brett för att tråden ska kunna gå ner helt.

Prövade med en 0.8mm svetstråd och då fick jag ganska lagomt uppstick tror jag, Körde med bladmått så kunde väl inte få fram exakt mått men på ett ungefär.
Chevelle SS -65
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Du har inte mätt ovaliteten i loppen, utan bara skillnaden i närheten av deckplan, mitten och där kolven vänder nertill?

3 hundradelar är väl inga problem just, men du har mätt på trycksidan?
Alltså på bredden i blocket, inte på längden eller vad man ska säga.

Jag skulle nog vilja mäta ovaliteten på samtliga punkter, alltså vrida mätaren 90 grader i loppet och mäta där också.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

j björk skrev:Du har inte mätt ovaliteten i loppen, utan bara skillnaden i närheten av deckplan och där kolven vänder nertill?

3 hundradelar är väl inga problem just, men du har mätt på trycksidan?
Alltså på bredden i blocket, inte på längden eller vad man ska säga.

Jag skulle nog vilja mäta på 3 höjder, en en bit ner i loppet också.
Samt mäta ovaliteten på samtliga punkter, alltså vrida mätaren 90 grader i loppet och mäta där också.
Jo jag mätte åt 90 grader också, Är jämnt 96.00 hela vägen i alla cylindrarna åt det hållet. Brukar bli ovalt åt det hållet kolvarna kan vicka åt och speciellt nere där kolvarna vänder. Och där mätte jag längst upp, i mitten och där kolvarna vänder och cirka 3 hundradelar. Som max kan jag få 10 hundradelar i kolvspel om man tar där cylindrarna var som störst. Och original är det 2 hundradelar samt att man brukar öka spelet en del när man kör överladdat. Tydligen så körde Boströms Amazon med 12 hundradelar, Jag tyckte det lät mycket men det ska tydligen fungera bra så det är väl bara att köra på som det verkar!
Chevelle SS -65
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Stener skrev:Ja men spåret ska ju bli 0.7mm djupt och 1mm brett ifall tråden ska kunna gå ner helt, Och har ett väldigt högt uppstick även fast spåret är ganska djupt så det verkar som att spåret inte blir nog brett för att tråden ska kunna gå ner helt.

Prövade med en 0.8mm svetstråd och då fick jag ganska lagomt uppstick tror jag, Körde med bladmått så kunde väl inte få fram exakt mått men på ett ungefär.
då må de ju ha hänt nå med skäret det ska bli 1mm brett.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Martin H skrev:
Stener skrev:Ja men spåret ska ju bli 0.7mm djupt och 1mm brett ifall tråden ska kunna gå ner helt, Och har ett väldigt högt uppstick även fast spåret är ganska djupt så det verkar som att spåret inte blir nog brett för att tråden ska kunna gå ner helt.

då må de ju ha hänt nå med skäret det ska bli 1mm brett.
Okej. Ska mäta och se ifall skäret är 1mm brett vid 0.7mm djup imorgon när jag kommer hem och slipa till det lite grann ifall det diffar lite grann. Kan ju ha blivit lite annorlunda när det har slitits.
Chevelle SS -65
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

nä du ska inte slipa det isåfall får du komma hit med det.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Jepp okej!

Hör av mig imorgon i vilket fall så sätter vi i styrningarna så jag kan sätta i ventilerna och kolla om dom håller tätt.
Chevelle SS -65
Skriv svar