connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

Jens Gustavsson skrev: :thumbright: det passar 46mm volvo insugnings ventiler rakt av nästan också och med lite portning så blir det nog ricktigt fränt flöde.

går ej att gämföra med tex M10 eller M30 skit toppar :hihi:
Nu svor du i kyrkan! :)

S38 är ännu bättre! :twisted:
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

kärlek börjar alltid med bråk :hihi:
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:hihi: jag tycker det är kul att retas lite och det är kul att conny-kompa bygger på MB istället för BMW som så många redan gör.

detta är en väldigt underskattad motor men det blir nog andra bullar framöver efter conny visat hur det ska gå till :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu sitter motorn i bilen igen med de nya custom billet svänghjulet och den nya omsvetsade växellådan.

blir nog provkörning mot helgen om inget större jäklas.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Nyfiken fråga, vad flödar en sån där m30 "skit" topp :twisted: som jag har på 635an med 47mm insugnings ventilerna ?
(I original utförande)

Kommer ni åka med ATF olja i växellådan eller någon "riktig" växellådsolja ?
Och i så fall en syntetisk eller "vanlig 80-90" ?

Många frågor från en nyfiken läsare :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Daniel-635 skrev:Nyfiken fråga, vad flödar en sån där m30 "skit" topp :twisted: som jag har på 635an med 47mm insugnings ventilerna ?
(I original utförande)
MB-toppen svarar nog riktigt fint på större ventiler, det finns inga uppenbara saker man skulle vilja plasta bort som på BMW-toppen.

Jag gjorde ett snabbt test förra vintern på senaste M30-toppen från en 535 -90, det finns mer att vinna på ett riktigt sätesjobb och kanske en justering av ventilen. Framför allt är dessa toppar begränsade av kamaxel, dom flödar "bra", och ska räcka till långt mer än vad dom ger original med kamaxeln som fabriken satte dit.

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi kör special växellåds olja från sven på lube tools sävar som greppar synk ringen bättre.

www.lube-tools.se
Användarvisningsbild
SävarSven
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre okt 03, 2008 6:05 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av SävarSven »

Cougar 600-75w heter oljan
Sven Berglund
Förådsvägen 10
91831 sävar
besök även hemsidan; www.Lube-tools.se
Vi sysslar med; oljor , fett etc.
Användarvisningsbild
-TLM-
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor nov 10, 2005 8:36 am
Ort: Bromma/Sthlm

Inlägg av -TLM- »

Läste att du kör med egenbyggd vatteninsprutning? Kan du inte lägga upp lite bilder och berätta lite om den?

Mvh
Tom
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

-TLM- skrev:Läste att du kör med egenbyggd vatteninsprutning? Kan du inte lägga upp lite bilder och berätta lite om den?

Mvh
Tom

ja mer info om vatten insprutningen och om tuningen på motorn :thumbright:

1.6 bar är iallafall respekt på den kompan, kam och milerna motorn har gått :headbang:

hörde en modern corvett fick smaka på en gröön MB här om kvällen :hihi:
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Det är alldeles för lite bilder i denna tråd :)
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

JohanK skrev:Det är alldeles för lite bilder i denna tråd :)
instämmmer, :hihi:
conny
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 13, 2004 11:41 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av conny »

kan vara dags att uppdatera tråden.

vad som har hänt är att svänghjulet sitter på plats med bmw zf lådan. inga problen. men sen började problemen. första problemet som vi stötte på var att mellanaxeln tog i tunneln när man gasade. problemet var bakvagnen den var för mjuk och vred sig. så nu är bakvagnen stumm.
Bild
Bild
Bild

action=view&current=MOV01158.mp4
nu till nästa problem, drivaxlar. En axel har gått av och på två axlar har knuten fait. ´ alla axlarna har flygit på tvåans växel. vad ska man göra? finns det axlar som håller?
Bild
Bild

en liten film tror att det var på 1,4bar laddar 1.7bar nu :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Gamla axlar håller inte ens för originaleffekt, jag knäckte en med min 2.0 originalmotor i 190.n när jag hämtade bilen, inom arbetet har jag knäckt fler..
Det bildas rost och en brottanvisning under damasken, nya axlar borde hålla betydligt bättre.

Trist när man kör med ASD/LSD för axlarna blir allt mer sällsynta, speciellt till W201.

Hur stelopererade du subframen bak?, tänkte jag skulle göra samma operation på min när jag orkat plocka ner den, är alltför mjukt i baken nu.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det värkar ju va vanligast med knut haveri, bara en axel som gått rakt av tror jag?
Skriv svar