Sida 9 av 13
Postat: fre maj 14, 2010 4:10 pm
av Pimplaren
Jens Gustavsson skrev:

det passar 46mm volvo insugnings ventiler rakt av nästan också och med lite portning så blir det nog ricktigt fränt flöde.
går ej att gämföra med tex M10 eller M30 skit toppar

Nu svor du i kyrkan!
S38 är ännu bättre!

Postat: fre maj 14, 2010 4:18 pm
av Jonas Ohlsson
kärlek börjar alltid med bråk

Postat: fre maj 14, 2010 5:28 pm
av Jens Gustavsson

jag tycker det är kul att retas lite och det är kul att conny-kompa bygger på MB istället för BMW som så många redan gör.
detta är en väldigt underskattad motor men det blir nog andra bullar framöver efter conny visat hur det ska gå till

Postat: mån jun 21, 2010 2:43 pm
av Jens Gustavsson
nu sitter motorn i bilen igen med de nya custom billet svänghjulet och den nya omsvetsade växellådan.
blir nog provkörning mot helgen om inget större jäklas.
Postat: mån jun 21, 2010 7:36 pm
av Daniel-635
Nyfiken fråga, vad flödar en sån där m30 "skit" topp

som jag har på 635an med 47mm insugnings ventilerna ?
(I original utförande)
Kommer ni åka med ATF olja i växellådan eller någon "riktig" växellådsolja ?
Och i så fall en syntetisk eller "vanlig 80-90" ?
Många frågor från en nyfiken läsare

Postat: mån jun 21, 2010 8:40 pm
av mattias
Daniel-635 skrev:Nyfiken fråga, vad flödar en sån där m30 "skit" topp

som jag har på 635an med 47mm insugnings ventilerna ?
(I original utförande)
MB-toppen svarar nog riktigt fint på större ventiler, det finns inga uppenbara saker man skulle vilja plasta bort som på BMW-toppen.
Jag gjorde ett snabbt test förra vintern på senaste M30-toppen från en 535 -90, det finns mer att vinna på ett riktigt sätesjobb och kanske en justering av ventilen. Framför allt är dessa toppar begränsade av kamaxel, dom flödar "bra", och ska räcka till långt mer än vad dom ger original med kamaxeln som fabriken satte dit.

Postat: tis jun 22, 2010 7:19 am
av Jens Gustavsson
vi kör special växellåds olja från sven på lube tools sävar som greppar synk ringen bättre.
www.lube-tools.se
Postat: tis jun 22, 2010 9:03 am
av SävarSven
Cougar 600-75w heter oljan
Postat: ons aug 11, 2010 8:11 pm
av -TLM-
Läste att du kör med egenbyggd vatteninsprutning? Kan du inte lägga upp lite bilder och berätta lite om den?
Mvh
Tom
Postat: fre aug 13, 2010 4:31 pm
av Jens Gustavsson
-TLM- skrev:Läste att du kör med egenbyggd vatteninsprutning? Kan du inte lägga upp lite bilder och berätta lite om den?
Mvh
Tom
ja mer info om vatten insprutningen och om tuningen på motorn
1.6 bar är iallafall respekt på den kompan, kam och milerna motorn har gått
hörde en modern corvett fick smaka på en gröön MB här om kvällen

Postat: fre aug 13, 2010 4:40 pm
av JohanK
Det är alldeles för lite bilder i denna tråd

Postat: fre aug 13, 2010 9:20 pm
av knotan
JohanK skrev:Det är alldeles för lite bilder i denna tråd

instämmmer,

Postat: tor okt 07, 2010 4:37 pm
av conny
kan vara dags att uppdatera tråden.
vad som har hänt är att svänghjulet sitter på plats med bmw zf lådan. inga problen. men sen började problemen. första problemet som vi stötte på var att mellanaxeln tog i tunneln när man gasade. problemet var bakvagnen den var för mjuk och vred sig. så nu är bakvagnen stumm.
action=view¤t=MOV01158.mp4
nu till nästa problem, drivaxlar. En axel har gått av och på två axlar har knuten fait. ´ alla axlarna har flygit på tvåans växel. vad ska man göra? finns det axlar som håller?
en liten film tror att det var på 1,4bar laddar 1.7bar nu

Postat: tor okt 07, 2010 5:07 pm
av JohanK
Gamla axlar håller inte ens för originaleffekt, jag knäckte en med min 2.0 originalmotor i 190.n när jag hämtade bilen, inom arbetet har jag knäckt fler..
Det bildas rost och en brottanvisning under damasken, nya axlar borde hålla betydligt bättre.
Trist när man kör med ASD/LSD för axlarna blir allt mer sällsynta, speciellt till W201.
Hur stelopererade du subframen bak?, tänkte jag skulle göra samma operation på min när jag orkat plocka ner den, är alltför mjukt i baken nu.
Postat: tor okt 07, 2010 6:42 pm
av Jens Gustavsson
det värkar ju va vanligast med knut haveri, bara en axel som gått rakt av tror jag?