Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Jens: Jag ifrågasätter inte din och Peters erfarenheter, MEN då Anders kört sönder MASSOR av olika sorters vippor och sedemera lagt ner enorm energi att tillverka dessa billetvippor som sedan inte orsakat ett enda ras, så kommer jag självklart att använda dessa.

//F
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Liiite har hänt på båtmotorn :wink: Blocket har toppdeckats samt kolvarna har bearbetats till rätt höjd :thumbright: . Bilder kommer.....

// F.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

En bild på kolv under fräsning
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

En std kolv och en bearbetad
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Alla kolvar färdiga samt den enkla jiggen, mkt smidigt att fräsa sedan :thumbright:
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Var ett himla jobb att handfräsa insugsflänsen ( ingen CNC-maskin ) men blev bra till slut.
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

nu är det bara spjällhuset samt spridarna kvar. När det är svetsat blir det polering för lite extra " bling bling ". Bättre än såhär klarar jag inte att göra ett insug med plenum, det är avstämt i längd, trattar och koniska runners. Rostfritt är iofs tungt men lättsvetsat, stabilt och håller sig snyggt i båtens tuffa miljö med saltvatten mm.
Bild
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Har man tillgång till en bandputs så är det smidigare :thumbright:
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Här ser man "luftens väg" in i plenumet och mot trattarna. förhoppningsvis fördelas det någorlunda jämt mellan cylindrarna.
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det vart ju ricktigt fint :thumbright:

har du hittat nån fin kam än då?
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Jag har juh ett gäng olika kammar ( olika original, schrick, enem mm ) så jag har inte riktigt bestämt vilken jag börjar att testa med. Efter att lyssnat med "biltrimmare" som kört turbo på M10 motorerna så gillar dom juh rätt stygga pinnar. Men jag är juh lite försiktig åxå för att inte få planingsproblem, framtiden får utvisa vilket håll det bär.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du ska hålla dig till helhets konseptet jag räkna på (280hk med maximalt vrid för att komma upp i plan) och de varvtalen så välg en standard kam med så mycket lyft som möjligt.



ska du bygga en 400hk motor så då räknar vi på ett sånt konsept, det är inga problem heller men du trodde ju inte du skulle tordas köra en sån :hihi:

hur många "biltrimmare" har byggt 1500cc båtmotorer :wink:
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Jens: Tordas köra är jag övertygad om, men att kunna utnyttja den fullt ut under tävling är nog en livsfara. Vill minnas att du själv undvikit att åka med Peppe ( som erbjudit dig många ggr ) som "bara" har 220hkr.

Hehe, inte många som bygger maskinerna MINDRE än vad dom är ( det vanliga är juh att stroka eller borra upp ). så viss skillnad att bygga på 2 liter istf 1,5. Blir spännande att se vad som händer i bromsbänken och där kan man nog få bra känsla hur vass kam eller stor yturbo som kan vara gångbart,

Men som du säger Jens så kan det bli att jag börjar testa med en std kam.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Så har det äntligen frästs spår för pyramidringarna och foderflänsarna. Nu är nästa moment att pressa i fodren sedan skall dessa borras.
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Åsså har ett dorn svarvats för att förenkla vid montering av foder
Bild
Skriv svar