Sida 9 av 53
Postat: mån jan 12, 2009 8:04 am
av sleeper pv
Jens: Jag ifrågasätter inte din och Peters erfarenheter, MEN då Anders kört sönder MASSOR av olika sorters vippor och sedemera lagt ner enorm energi att tillverka dessa billetvippor som sedan inte orsakat ett enda ras, så kommer jag självklart att använda dessa.
//F
Postat: mån jan 12, 2009 10:03 am
av sleeper pv
Liiite har hänt på båtmotorn

Blocket har toppdeckats samt kolvarna har bearbetats till rätt höjd

. Bilder kommer.....
// F.
Postat: ons jan 14, 2009 6:23 pm
av sleeper pv
En bild på kolv under fräsning

Postat: ons jan 14, 2009 6:26 pm
av sleeper pv
En std kolv och en bearbetad

Postat: ons jan 14, 2009 6:31 pm
av sleeper pv
Alla kolvar färdiga samt den enkla jiggen, mkt smidigt att fräsa sedan

Postat: sön jan 18, 2009 6:49 pm
av sleeper pv
Var ett himla jobb att handfräsa insugsflänsen ( ingen CNC-maskin ) men blev bra till slut.

Postat: sön jan 18, 2009 6:52 pm
av sleeper pv
nu är det bara spjällhuset samt spridarna kvar. När det är svetsat blir det polering för lite extra " bling bling ". Bättre än såhär klarar jag inte att göra ett insug med plenum, det är avstämt i längd, trattar och koniska runners. Rostfritt är iofs tungt men lättsvetsat, stabilt och håller sig snyggt i båtens tuffa miljö med saltvatten mm.

Postat: sön jan 18, 2009 6:56 pm
av super7
Har man tillgång till en bandputs så är det smidigare

Postat: sön jan 18, 2009 6:56 pm
av sleeper pv
Här ser man "luftens väg" in i plenumet och mot trattarna. förhoppningsvis fördelas det någorlunda jämt mellan cylindrarna.

Postat: mån jan 19, 2009 9:52 am
av Jens Gustavsson
det vart ju ricktigt fint
har du hittat nån fin kam än då?
Postat: mån jan 19, 2009 1:09 pm
av sleeper pv
Jag har juh ett gäng olika kammar ( olika original, schrick, enem mm ) så jag har inte riktigt bestämt vilken jag börjar att testa med. Efter att lyssnat med "biltrimmare" som kört turbo på M10 motorerna så gillar dom juh rätt stygga pinnar. Men jag är juh lite försiktig åxå för att inte få planingsproblem, framtiden får utvisa vilket håll det bär.
Postat: mån jan 19, 2009 1:54 pm
av Jens Gustavsson
om du ska hålla dig till helhets konseptet jag räkna på (280hk med maximalt vrid för att komma upp i plan) och de varvtalen så välg en standard kam med så mycket lyft som möjligt.
ska du bygga en 400hk motor så då räknar vi på ett sånt konsept, det är inga problem heller men du trodde ju inte du skulle tordas köra en sån
hur många "biltrimmare" har byggt 1500cc båtmotorer

Postat: mån jan 19, 2009 2:33 pm
av sleeper pv
Jens: Tordas köra är jag övertygad om, men att kunna utnyttja den fullt ut under tävling är nog en livsfara. Vill minnas att du själv undvikit att åka med Peppe ( som erbjudit dig många ggr ) som "bara" har 220hkr.
Hehe, inte många som bygger maskinerna MINDRE än vad dom är ( det vanliga är juh att stroka eller borra upp ). så viss skillnad att bygga på 2 liter istf 1,5. Blir spännande att se vad som händer i bromsbänken och där kan man nog få bra känsla hur vass kam eller stor yturbo som kan vara gångbart,
Men som du säger Jens så kan det bli att jag börjar testa med en std kam.
Postat: ons jan 21, 2009 8:36 pm
av sleeper pv
Så har det äntligen frästs spår för pyramidringarna och foderflänsarna. Nu är nästa moment att pressa i fodren sedan skall dessa borras.

Postat: ons jan 21, 2009 8:39 pm
av sleeper pv
Åsså har ett dorn svarvats för att förenkla vid montering av foder
