Sida 9 av 36
Postat: lör okt 31, 2009 12:21 am
av Dennis Öhman
Hur ser gashastigheten ut med sådant flöde vilket låter ut att vara en GROTESKT stor kanal? Alltså 350cfm++..
Postat: lör okt 31, 2009 1:04 am
av Erland Cox
234 16V toppen är en underskattad topp. Jag fattar inte att inte fler använder den, den har hur mycket potential som helst. Jag drömmer om en 2,5 liters 16V i min andra 142:a. Minst 300 hästar N/A och full körbarhet för dagligt bruk. En Volvo M3 liksom. Erland.
Postat: lör okt 31, 2009 8:12 am
av norrback
Dennis Öhman skrev:Hur ser gashastigheten ut med sådant flöde vilket låter ut att vara en GROTESKT stor kanal? Alltså 350cfm++..
Som jag skrev i inlägget med flödes sifrorna så är minsta arean, altså vid delningen, gjort att fungera för en motor som suger i sej 340cfm vid max kolvhastighet om man använder bensin, om man kör metanol så skall man ha lite lägre gashastighet så runt 325cfm sug vid max kolvhastighet.
/Andre'
Postat: lör okt 31, 2009 8:16 am
av norrback
Erland Cox skrev:234 16V toppen är en underskattad topp. Jag fattar inte att inte fler använder den, den har hur mycket potential som helst. Jag drömmer om en 2,5 liters 16V i min andra 142:a. Minst 300 hästar N/A och full körbarhet för dagligt bruk. En Volvo M3 liksom. Erland.
Det drömmer jag också om men i en gammal 242

kanske jag hinner om 10 år??
Sen en sån 300hk sugmotor skall inte vara bekymmer. 2.5 - 2.8 liter å riktig bra kammar så blir det kanon.
/Andre'
Postat: lör okt 31, 2009 11:17 am
av Jonas T
Hej! Har sedan ett par år åkt med en sådan här i orginalutförande:

Det är en ganska intressant maskin som redan från början är på 3-liters volym. 16v och variabla kamtider. Måste väl vara en hyfsad topp redan från början men jag har inte sett till någon som gjort seriöst försök att krama ur mer än orginalets 240hk/300nm. Finns lite chip och bättre avgassystem men inget som verkar sätta rejäl sprätt... Har nu en tanke på att spara orginalmotorn och bygga en ny riktig sugmotor med eftermarknadssprut riktiga stakar osv
Dessa motorerna är ju inte gratis från början men det börjar dyka upp för inte orimliga pengar.
Ursäkta om jag hamnade utanför ämnet...
Hälsn
Postat: fre nov 06, 2009 11:30 pm
av Jens Gustavsson
norrback skrev:Har färdigt programmet nu så långt så det tar 3 minuter att mäta en kam som är av volvotyp, golf osv. dom som har direkt tryckare. Exporterar en logg fil för avgas och en för insug. Båda importeras som .csv filer i Graph programmet som Kristoffer tipsade om. Så här ser det ut. Lite data också, Jens om du bara hinner så lägg gärna upp info på en A kam som är mätt med din mätare så får jag jämföra. Detta är med en 70€ linjärgivare och helt ofiltrerad signal. Går säkert att få bättre om man orkar programmera filter...
Vid 3.0 mm har jag PeakVelocity 0.258 mm / grad.
Vid 1.0 mm har jag PeakAcceleration på 0.0209mm/grad/grad
225.5 graders duration vid 1.27mm
1.7mm oppen vid ÖD.
Får se hur nära dom är dina Jens...
/Andre'
Nu har Sandgren hjälpt mig med datorn så här mäter min cam pro burk en A kam.....
men det va typ min först mätning har fixat nå stadigare stativ sen kan mäta om den i morron kanse?
Kod: Markera allt
C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\volvo A.CPP
LIFT DUR. OPEN CLOSE AREA
Lobe I1 ----- ------ ----------- ----------- ------
Centerline 100.00 ATDC 0.20 318.40 58.97 BTDC 79.43 ABDC 810.1
.050 Lift C/L 100.02 ATDC 0.30 298.08 48.83 BTDC 69.26 ABDC 807.5
Runout 0.0051 0.40 277.85 38.63 BTDC 59.22 ABDC 803.8
Peak Open Acc. 0.02800 0.50 257.27 28.41 BTDC 48.86 ABDC 799.1
Peak Nose Acc. -0.01125 1.00 230.16 15.01 BTDC 35.15 ABDC 789.4
Peak Close Acc. 0.02450 1.25 224.24 12.09 BTDC 32.15 ABDC 786.0
Lift @ TDC 2.610 2.00 209.98 5.07 BTDC 24.91 ABDC 773.6
Valve Lash 0.000 3.00 193.45 3.10 ATDC 16.55 ABDC 752.1
Rocker Ratio 1.50 4.00 177.61 10.94 ATDC 8.56 ABDC 723.3
Lobe Separation ----- 5.00 161.31 19.12 ATDC 0.44 ABDC 685.7
Minimum Flat 6.00 144.24 27.71 ATDC 8.05 BBDC 637.5
Follower Dia. 29.393 7.00 126.00 36.81 ATDC 17.19 BBDC 577.3
8.00 105.54 47.00 ATDC 27.46 BBDC 499.4
9.00 80.65 59.46 ATDC 39.88 BBDC 392.5
10.00 44.32 77.65 ATDC 58.04 BBDC 217.9
10.4239 --- PEAK CAM LIFT ---
Postat: lör nov 07, 2009 2:22 am
av Erland Cox
Jonas! Jag har tittat på såna Porsche toppar och portat lite grann för länge sen. Dom är för stora för motorn dom sitter på men vilken potential. Insuget är en strypning. sen är det nåt problem särskilt med 3 liters motorn som gör att botten rasar om man varvar. Erland.
Postat: lör nov 07, 2009 10:47 am
av Jonas T
Erland: Har gjort lite frågeställningar på Porsche-forumet och där dök det upp en länk dör man jämför Porsche-toppen med en Brodix Nascar-topp till en CSB.
http://www.928motorsports.com/services/ ... _heads.php
Framgår så vitt jag kan se inte vid vilken vattenpelare man mäter men flås verkar finnas. Detta test gäller visserligen toppen till den 32ventilade V8:an (928) men det är i princip samma topp som till 968. Och precis som du säger så tål bottendelen inte mer varv pga dåliga vevstakar. Dock har Carillo bättre grejor.
Nu ska jag inte röra till det mer i denna tråden. Kommer en sep tråd om det tar fart med projektet.
Hälsn

Postat: sön nov 08, 2009 10:29 am
av Dannelator
http://www.motordesign.se/start.asp?page=5
dessa 16 valve topparna är goooa:) var och hälsade på i deras verkstad och ljuvkollade på deras CNC frästa 16 valve toppar. 380 sug hästar på 3.2 liter!
helt sjuka e dem!
Postat: sön nov 08, 2009 11:41 am
av norrback
Jo dom har fina grejer bara man har cash, undrar vad en sån duratec eller volvo topp kostar.
Det skall nog gå att fixa med en b234 topp också, vi får se
/Andre'
Postat: sön nov 08, 2009 1:40 pm
av norrback
mätte upp oginalkammarna på en 16v topp.
209 grader vid 1.25mm på kammen. 9.28mm lyft på kammen.
Här med 110 LCA på båda kammarna.
/Andre'
Postat: sön nov 08, 2009 10:02 pm
av norrback
Kammarna till 350cfm toppen blir enligt följande:
- Insug 272 grader på ventilen 279 på kammen vid 1.27mm. Lyft på kammen 14.75mm, på ventilen 14.4mm. 37mm tryckare.
- Avgas 265 grader på ventilen 272 på kammen vid 1.27mm. Lyft på kammen 13.75mm, på ventilen 13.4mm. 35mm tryckare.
/Andre'
Postat: tis nov 10, 2009 7:33 pm
av norrback
Flödade en cosworth yb 4x4 topp idag. Endast putsad, ej portad.
2mm 73cfm
4mm 141cfm
6mm 176cfm
8mm 196cfm
10mm 206cfm
12mm 211cfm
13mm 212cfm
Minsta stället 2x 23.8mm.
Passade på att mäta upp orginal kammarna också, insug och avgas likadana.
8.35mm lyft
0.2mm duration 227 grader
1.25mm duration 202 grader
Skall bli en sugmotor av detta, med orginal kammar. Nån som testat? Det blir 10 - 12:1 kompressionsförhållande (blir det för hög dynamiskt kompressionsförhållande med orginal kammar och 12:1, antar det?), lite mera portad topp för bättre hastighet på rätt ställe i porten. Tid-arean skall räcka till 6700 på insug och över 7000 på avgas. Flödet vid 8mm 195cfm, vilket skall räcka till 230hk, minsta arean som det är nu räcker till ca 190hk (310fps vid 175cfm).
Har nån intressanta länkar eller erfarenheter av dom topparna?
/Andre'
Postat: tis nov 10, 2009 7:50 pm
av norrback
Ringde och pratade med "professorn" igår, trevlig kille. Han har en del intressanta kammar.
/Andre'
Postat: tis nov 10, 2009 8:21 pm
av peppe
Ja Gunnar är riktigt bra, minns min första guidade tur bland hans kamaxlar och det avrundades med att han på datorn visade lite profiler, vilket man inte förstog mycket av då, och knappast så mycket mer idag, men intressant helt klart
