Sida 9 av 17
Postat: tis mar 10, 2009 10:00 am
av The
Erland Cox skrev:Enligt Race Tech Engines artikel i senaste numret så minskar temperaturen i primärröret från avgasporten ner till kollektorn med upp till 150 grader. Lägg sen till förlusten i kollektorn och turbinhuset så kan du tappa en hel del temperatur. Halva längden, halva förlusten. Erland.
Om temperaturförlusten skulle vara så enormt stor på ett så pass kort rör (som dessutom är isolerat med avgasbandage etc) hur kan det då komma sig att man med hård körning får hela avgassystemet på bilen att bli rött? Då pratar vi om rörlängder på 3-4meter.
Krävs över 600grader och uppåt för att de ska bli röda.
Vidare kräver ju en katalysator 600grader för att funka, och den värms av avgaserna och sitter oftast kanske 2m ifrån motorn.
Så att man skulle tappa 100-200 grader på 20-30cm isolerade rör extra går absolut inte ihop för min skalle.
Postat: tis mar 10, 2009 10:12 am
av Tommy Luhr
det är katalysatorn själv som gör att värmen uppkommer.
man kan ha runt 950grader rakt ut ur avgasportarna på en bensinmotor, vissa fall mer. Det har man garranterat inte i kollektorn.
Nu pratar jag inte om ett lindat rör för det håller ju värmen bättre.
Ju kortare rör ju mindre värme hinner absorberas av rören, avgaserna "brinner" ju fortfarande lite när avgasventilen öppnar och ju mer ytor det kommer i kontakt med ju kallare kommer det bli.
Ju kallare desto mindre volym.
Min uppfattning
Postat: tis mar 10, 2009 10:39 am
av The
Att det blir kallare med länden är ju självklart, men som sagt känns det som på tok för stort temperaturfall på 150-200grader på 30cm extra med tanke på gashastigheten.
Får nog gå och rota fram min termodynamikbok och klura lite

Postat: tis mar 10, 2009 10:54 am
av Tommy Luhr
nja jag har iaf välldigt svårt att specificera vilken längd som blir vilka grader, men att det blir en temperaturdropp kan vi ju alla vara överens om.
Välldigt beroende på hur många faktorer som spelar in från bil till bil med.
Postat: tis mar 10, 2009 11:29 am
av sleeper pv
Just detta var vad jag ifrågasatte!!??Att du tappar energi, JA. Men hur mkt i förhållande till längden?
enligt tankarna tidigare skulle isf detta exempel råda:
30 cm grenrör:vid 15 cm =900 grader och 30cm =750 grader.
60cm grenrör : vid 30 cm=750 grader och 60 cm =450 grader.
Det stämmer väl knappast?
I de gashastigheter som är i ett grenrör, Hur skall den invändiga ytan kunna ta hand om den energiförlusten?
//F.
Postat: tis mar 10, 2009 11:43 am
av Kadett4wd
för att minska värmeförlust vid långa rör kan man juh 'linda ihop dem' som ett ormbo, rören som ligger mot varandra kommer juh 'värma varandra'
sen drar man bandage över hela klabbet.. inte snyggt, men det blir varmt o fint iaf *S*
Postat: tis mar 10, 2009 12:56 pm
av niclas_ab
Värmeförluster beror väll mycket på differansentempen mot omgivande temperatur?
Tex. (Bara påhittade siffror) En kopp kaffe som har en starttemp på 100grader står i en omgiving med 20 grader.
Efter 10min har den temperaturen 60grader, efter ytterligare 10 min är temperaturen 40grader.
Dvs.. Temperaturminskningen är inte linjär, den går fortare i början än på slutet.
Postat: tis mar 10, 2009 1:23 pm
av mats757
Tryck och temperatur är direkt beroende av varandra.
Sjunker trycket, så sjunker temperaturen.
Så vill man ha hög temp, hög hastighet in i turbon så måste ska man behålla trycket ända in i turbon.
Mao Klena rör!
Vad säger ni om den teorin?
Första meningen det är fakta, enligt min fysikbok.
Resten är mina egna funderingar.
Mats
Postat: tis mar 10, 2009 3:13 pm
av SWR
mats757 skrev:Så vill man ha hög temp, hög hastighet in i turbon så måste ska man behålla trycket ända in i turbon.
Mao Klena rör!
Vad säger ni om den teorin?
Med en turbo så har man isåfall høyere trykk i rørene (og derfor høyere temp) enn en NA..
uansett. Selv om ikke baktrykket er høyere enn ladetrykket, så er det
alltid mer baktrykk der enn en NA's baktrykk. Ergo HAR man allerede høyere trykk/temp enn en NA selv med like store rør.
Postat: tis mar 10, 2009 9:58 pm
av Erland Cox
Konstigt nog har ingen kommenterat bilderna på Honda RA168 motorn som jag la upp. Vad tycker ni om grenrören på den? Erland.
Postat: tis mar 10, 2009 11:07 pm
av The
Känns kanske lite overkill att utgå från ett rör som är avstämt för ~12-13000 rpm?

Postat: ons mar 11, 2009 12:11 am
av Erland Cox
Jag trodde detta var ett forum för hårda killar. Ok slow stock ska det vara. Erland.
Postat: ons mar 11, 2009 12:30 am
av SWR
The skrev:Känns kanske lite overkill att utgå från ett rör som är avstämt för ~12-13000 rpm?

...ikke hvis man skal varve 12-13000 rpm..

Postat: ons mar 11, 2009 3:04 am
av Erland Cox
Jag ska se om det är bra bilder i Race Tech på Diesel racermotorer. Dom varvar max 6500 varv. Skulle vara kul att se dom grenrören, jag vet att det har varit med såna det senaste året. Erland.
Postat: ons mar 11, 2009 3:18 am
av Erland Cox
I nummer 034 av Race EngineTechnology står det om Diesel racers. Hittade inga bra bilder på nätet, bara denna:

Erland.