Volvo 242 M60B40 Turbo
köp en IKEA sil av tätare sorten. klipp ur det du behöver o du har ett "luft filter" för under hundra lappen. 

http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
kom på en grej angående ikea silen. skulle de inte bli tillräckligt tätt med ett nät sätt då dit 2 st men vrid det ena lite så det ligger lite omlått eller vad det heter. 
alternativ 2 .
montera ett nät sen klipp ur en passande bit ur ett luft filter som du sen sätter utan på nätet.
vet inte hur det skulle fungera men kanske är värt ett försök så du kan köra utan att suga in damm o andra små partiklar.

alternativ 2 .
montera ett nät sen klipp ur en passande bit ur ett luft filter som du sen sätter utan på nätet.
vet inte hur det skulle fungera men kanske är värt ett försök så du kan köra utan att suga in damm o andra små partiklar.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
ja nån timme blev det iallafall i garaget den här helgen..
går segt när man bara har ett par timmar/veckan att skruva..
man kan ju undra varför man ens orkar göra nått då de lär ta 20 år
innan den e klar i den här farten.
det blev iallafall ett "sil"-luftfilter. kostade hela 10kr på dollar store

monterade dit bröstkåpan med nya packningar och vevaxeltätning.
såhär ser iallafall oljereturen ut på plats. tror det kommer att funka bra som fan.

började på med tryckrör och monterade slangar.. man hade ju tänkt rätt på alla slangar förutom den till spjällhuset. den verkar inte va 3" iallafall.. kanske 2.75"?
kommer iallafall få plats med dump utan problem iallafall:)

tryckrör...

kapat till några ringar som ska bli kardanringar.. hur många behöver man och vart är smartast att sätta dom? vid varje "led" och vid hardy kanske?

och så har jag fått tillbaka min insugskam. gick fort som attan när man lämna den till ante.. tack för hjälpen än en gång!
nu är ju bara frågan om det gör nån större skillnad med den kammen eller inte.. får väll se om man orkar montera skiten sen.

går segt när man bara har ett par timmar/veckan att skruva..
man kan ju undra varför man ens orkar göra nått då de lär ta 20 år
innan den e klar i den här farten.
det blev iallafall ett "sil"-luftfilter. kostade hela 10kr på dollar store

monterade dit bröstkåpan med nya packningar och vevaxeltätning.
såhär ser iallafall oljereturen ut på plats. tror det kommer att funka bra som fan.

började på med tryckrör och monterade slangar.. man hade ju tänkt rätt på alla slangar förutom den till spjällhuset. den verkar inte va 3" iallafall.. kanske 2.75"?
kommer iallafall få plats med dump utan problem iallafall:)

tryckrör...

kapat till några ringar som ska bli kardanringar.. hur många behöver man och vart är smartast att sätta dom? vid varje "led" och vid hardy kanske?

och så har jag fått tillbaka min insugskam. gick fort som attan när man lämna den till ante.. tack för hjälpen än en gång!
nu är ju bara frågan om det gör nån större skillnad med den kammen eller inte.. får väll se om man orkar montera skiten sen.

- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
jo jag vet det är många som kör med dom.. men inte så många som vet vad de gör för skillnad egentligen:)
frågan är ju om det gör nån större skillnad vid kanske 350hk?
läst lite om att det ska bli finare register på högre varv..
har tyvär bilen kvar hemma hos mor och far i strömsunds-trakterna.. så en garageplats i östersund skulle ju inte va helt fel:)
nja, finns ingen tid för att få till bilen så fort.. ska försöka ha igång den innan snön kommer men mappning osv blir nog först nästa år tyvär.
får du till bilen i år stener?
frågan är ju om det gör nån större skillnad vid kanske 350hk?
läst lite om att det ska bli finare register på högre varv..
har tyvär bilen kvar hemma hos mor och far i strömsunds-trakterna.. så en garageplats i östersund skulle ju inte va helt fel:)
nja, finns ingen tid för att få till bilen så fort.. ska försöka ha igång den innan snön kommer men mappning osv blir nog först nästa år tyvär.
får du till bilen i år stener?
Jaha okej. Trodde du jobbade nere i Stockholm eller hade jag uppfattat det fel?
Jag hoppas få klart den, Sitter mest i pengarna just nu. Håller på att mäta sätta ihop blocket just nu och löder Megasquirt. Så fort jag får pengar så ska det köpas dom sista grejerna för att montera blocket och stöter jag inte på några problem med varken sprutet eller motorn så ska det väl kunna gå förhoppningsvis.
Men sån tur lär man väl inte ha förstås
Dock blir det med original växellåda i år då jag inte har råd att bygga ZF som jag hade tänkt så får köra väldigt försiktigt 
Jag hoppas få klart den, Sitter mest i pengarna just nu. Håller på att mäta sätta ihop blocket just nu och löder Megasquirt. Så fort jag får pengar så ska det köpas dom sista grejerna för att montera blocket och stöter jag inte på några problem med varken sprutet eller motorn så ska det väl kunna gå förhoppningsvis.
Men sån tur lär man väl inte ha förstås

Chevelle SS -65
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
odd jo jag tänkte nåt sånt först, men kör jag av kardanen precis före eller efter en ring på mitten så för man ju ändå en halv kardan i röven.
tänkte du på flänsen mot toppen eller mot turbon?
den mot turbon tror jag va klracing och den mot toppen är en från orginlgrenröret som jag fick av dej.
stener jo precis, jag jobbar där mån-tor så därför får man väldigt lite tid med bilen.. hellst när man har 10mil enkel till garaget ifrån östesund:)
strul får man ju alltid:) men kul att det börjar hända nått med kärran din:) vart håller du till och skruvar?
tänkte du på flänsen mot toppen eller mot turbon?
den mot turbon tror jag va klracing och den mot toppen är en från orginlgrenröret som jag fick av dej.
stener jo precis, jag jobbar där mån-tor så därför får man väldigt lite tid med bilen.. hellst när man har 10mil enkel till garaget ifrån östesund:)
strul får man ju alltid:) men kul att det börjar hända nått med kärran din:) vart håller du till och skruvar?
som jag har förstått det så går dom av i ändarna eller blir som en korkskruv så då gör ringarna sej bäst på mitten. men sätt en 5mm svartståls skiva under stolen så e du säker
hur breda är ringarna du har? enligt RC reglementet så ska dom vara 50mm breda för att vara godkända.
jaja jag de va flänsen mot toppen som jag undrade över. själv köpte jag en fläns för 600kr

jaja jag de va flänsen mot toppen som jag undrade över. själv köpte jag en fläns för 600kr

Haha konstigt du får någonting gjort över huvudtaget dåreine skrev:stener jo precis, jag jobbar där mån-tor så därför får man väldigt lite tid med bilen.. hellst när man har 10mil enkel till garaget ifrån östesund:)

Jo man får ju lite abstinensbesvär i början på våren så det är ju då det äntligen händer någonting

Jag skruvar i Lit, På en liten grusplan ute på gården. Så skulle väl haft tag i ett garage någon gång men det får nog vänta tills i vinter.
Om du e rik och vill ha garage närmare så finns det ju i Gustahuset i Brunflo, Ganska dyrt och inte särskilt bra men närmare än 10 mil iaf

Annars e de nog ganska stor brist på garageplatser i Ösd just nu!
Chevelle SS -65
haha ja de blir ju ganska mkt med 4st faktist=) jo dom har nog någon bra anledning till att ha 50mm breda. de e ju ganska viktigt att ringen håller ihop med=)reine skrev:aha, jo det är ju sant. kändes lite overkill med 4st![]()
tror dom är 30mm.. kanske ska kapa till 2 bredare istället då, inte för att jag ska köra rc men dom har ju säkert nån bra anledning till att ha 50mm.
kappar du av något rör eller? iaf så kan du få kapa till 2st åt mej med om du har mkt kvar=)
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
inte fått så mycket gjort i helgen. drage ditt insugskammen, moment-drage alla prylar som varit lös och fixat alla tryckrör.
här ställs kammarna in med indikatorklocka. ett jävla pill tyckte jag iallafall:) 1-1,3mm öppen på 6an både insug och avgas vid öd. ska tydligen rocka..
och fint komp hade man oxå på alla cyl efter bytet.

sen drogs vevaxelbulten åt.. Ante kom förbi med ett lagomt momentskafft.. pallade med upp till 1000nm
så det var inge större problem att dra bulten 420nm..

här ställs kammarna in med indikatorklocka. ett jävla pill tyckte jag iallafall:) 1-1,3mm öppen på 6an både insug och avgas vid öd. ska tydligen rocka..
och fint komp hade man oxå på alla cyl efter bytet.

sen drogs vevaxelbulten åt.. Ante kom förbi med ett lagomt momentskafft.. pallade med upp till 1000nm

så det var inge större problem att dra bulten 420nm..