Volvo 242 M60B40 Turbo
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Volvo 242 M60B40 Turbo
Liten projekt-tråd om min volvo 242-75 som jag bytte åt mej av en kompis
mot min 242-76
bilen var i ganska fint skick när jag fick tag i den.. lite volvorost fanns väll som vanligt.. det satt orginalmotor b20 med 4vxl.
Men nu är den lite uppgraderad iallafall planen är att bygga en billig och ganska rolig bil
Lite info om bilen
Motor / Växellåda
2009/2010
*B5234t3
*3" avgas hela vägen med en dämpare
*3" spjällhus
*3" tryckrör
*600x300x76mm intercooler
*Öppet luftfilter
*wallbro 255l/h
*Directfire system med 5 separata spolar
*960 motorkuddar med fästen svetsad i ramen
*oljetråg modell hemmabygge
*oljekylare modell mittimellanstor
*Getrag 260 låda med omsvetsat svep
*Huvudkopplingscylinder ifrån 940 och slav ifrån e30
*6 pucks 240mm sinter lamell
*tryckplatta okänd
2010/2011
*M50B25 iv
*Renoverad med lager,packningar,ringar osv
*Vanoskolvar
*Dubbla insugskammar
*Arp till toppen
*Cooperring
*Holset hx40 avgashus 18
*60mm wg
*Hemmagjort pulssplitgrenrör av 42mm rör, 60mm wastegate utag.
*3" avgas med 2 dämpare
*3" tryckrör
*50mm tialdump
*Alu ic
*Link g4 atom
*Innovate Lc-1
*Audi cop 115r spolar
*Magnetventil/laddtrycksstyrning
*875cc spridare
*Bosch 044
*Alurör 1/2" under bilen
*stålomspunnen ptfe-slang
*An8/jic kopplingar
*e85
*Zf-låda
*Plant m30 svänghjul
*Sachs 765 tryckplatta
*4-Pucks lamell ofjädrad
*1031 axel med Svets Diff.
2012
Vipec v44 (nya)
1680cc spridare.
60mm wg (kina).
75mm svart ppf dump.
Hembyggt grenrör
HX55 med 72 in och 82 ut med billet impeller.
Vag spolar.
Mer info kommer
Kaross
*Rostlagad, slipad, och garagelackad
*bortplockade lister och igenlagda listhål
*rensat ifrån blymattor m.m
*Lesjöfors sänkfjädrar
*Coilovers fram, kortad 60mm med kortare dämpare
*servo
*24mm Krängingshämmare fram
*Dubbla Krängingshämmare bak
*Omp Fjäderbensstag + gt-stag
Inredning
*Nyare instrumentpanelen
*Mockaratt
*Extramätare laddtryck,oljetryck, oljetemp
*orginalstolar med tigerklädsel ifrån 80-talet
Styling
*???
*just de, vita blinkers
Så här såg bilen ut när jag fick tag på den.. lite rostlagning i baljor och trösklarm.m
Så jag och några kompisar tog och rev ner bilen en helg och slipade,spacklade, knackade plåt och lackade bilen.. vart många timmar den helgen..
finns bara ett verktyg som man ska använda till volvo
Richard och Odd står och tävlar om vem som kan slipa spackel snabbast.. den bortre bilen är en gammal celica med supra mk3 motor/låda i
och så här ser bilen ut nu.. blev helt okey för att vara garagelack
mot min 242-76
bilen var i ganska fint skick när jag fick tag i den.. lite volvorost fanns väll som vanligt.. det satt orginalmotor b20 med 4vxl.
Men nu är den lite uppgraderad iallafall planen är att bygga en billig och ganska rolig bil
Lite info om bilen
Motor / Växellåda
2009/2010
*B5234t3
*3" avgas hela vägen med en dämpare
*3" spjällhus
*3" tryckrör
*600x300x76mm intercooler
*Öppet luftfilter
*wallbro 255l/h
*Directfire system med 5 separata spolar
*960 motorkuddar med fästen svetsad i ramen
*oljetråg modell hemmabygge
*oljekylare modell mittimellanstor
*Getrag 260 låda med omsvetsat svep
*Huvudkopplingscylinder ifrån 940 och slav ifrån e30
*6 pucks 240mm sinter lamell
*tryckplatta okänd
2010/2011
*M50B25 iv
*Renoverad med lager,packningar,ringar osv
*Vanoskolvar
*Dubbla insugskammar
*Arp till toppen
*Cooperring
*Holset hx40 avgashus 18
*60mm wg
*Hemmagjort pulssplitgrenrör av 42mm rör, 60mm wastegate utag.
*3" avgas med 2 dämpare
*3" tryckrör
*50mm tialdump
*Alu ic
*Link g4 atom
*Innovate Lc-1
*Audi cop 115r spolar
*Magnetventil/laddtrycksstyrning
*875cc spridare
*Bosch 044
*Alurör 1/2" under bilen
*stålomspunnen ptfe-slang
*An8/jic kopplingar
*e85
*Zf-låda
*Plant m30 svänghjul
*Sachs 765 tryckplatta
*4-Pucks lamell ofjädrad
*1031 axel med Svets Diff.
2012
Vipec v44 (nya)
1680cc spridare.
60mm wg (kina).
75mm svart ppf dump.
Hembyggt grenrör
HX55 med 72 in och 82 ut med billet impeller.
Vag spolar.
Mer info kommer
Kaross
*Rostlagad, slipad, och garagelackad
*bortplockade lister och igenlagda listhål
*rensat ifrån blymattor m.m
*Lesjöfors sänkfjädrar
*Coilovers fram, kortad 60mm med kortare dämpare
*servo
*24mm Krängingshämmare fram
*Dubbla Krängingshämmare bak
*Omp Fjäderbensstag + gt-stag
Inredning
*Nyare instrumentpanelen
*Mockaratt
*Extramätare laddtryck,oljetryck, oljetemp
*orginalstolar med tigerklädsel ifrån 80-talet
Styling
*???
*just de, vita blinkers
Så här såg bilen ut när jag fick tag på den.. lite rostlagning i baljor och trösklarm.m
Så jag och några kompisar tog och rev ner bilen en helg och slipade,spacklade, knackade plåt och lackade bilen.. vart många timmar den helgen..
finns bara ett verktyg som man ska använda till volvo
Richard och Odd står och tävlar om vem som kan slipa spackel snabbast.. den bortre bilen är en gammal celica med supra mk3 motor/låda i
och så här ser bilen ut nu.. blev helt okey för att vara garagelack
Senast redigerad av reine den tis dec 13, 2011 8:28 pm, redigerad totalt 10 gång.
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
ja tyckte de va dags att göra de på nån av bilarna.. synd att de blev den här baraodd skrev:grymt att du kör en projekt tråd.
hoppas du gör de du funderade på. då blir den cool!
jo de blir nog som jag sa bara jag får sålt motorn som sitter i
släng upp din monster bmw nu oxå så man får läsa lite bmw dyrsnikversion=)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 85
- Blev medlem: tis nov 25, 2008 10:06 pm
- Ort: strömsund
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
ja men jag får se hur de blirEmilsson242 skrev:ja de blir coolt med litte nytt sound och en bur tycker ja
har litte filmer sen vi var i stan om du vill ha??
jo en bur blir det väll nån gång.. kan ju behövas ibland när man åker på sladd i för höga farter har du väll sett
yes de e bara att skicka filmerna
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
haha.. nä de va när jag va en mm ifrån att besöka det djupa diket i hallvikenodd skrev:har johan varit och sladdat bort sej eller?reine skrev:
kan ju behövas ibland när man åker på sladd i för höga farter har du väll sett
klart som faan att de blir som du sa! bara börja bygga. hade ju hoppats på att få se bilder på lite nya prylar idag
nja, kanske i helgen
Ja haha när du säger det så såg jag ju din bil på ope faktiskt!reine skrev:körde ju nån runda på ope sist de va race.. du kanske va där och "hörde" rasslet ifrån kopplingenStener skrev:Fränt med fler vässade 240:s i Jämtland
Riktigt snyggt stuk på den, hoppas man får se den inne i stan snart
Såg 2-3 repor du körde, Kom dit ganska sent (runt 2) så missade säkert någon innan.
Får väl göra upp vem som har vassast 240 tills nästa sommar då?
Chevelle SS -65
odd skrev:haha okay=) ja jag tycker du ska börja nu, så den e klart tills nästa vecka när jag kommer upp=)
har du tänkt på att de flyger gnistor om richard när vi tävlings slipar spackel!? han e en jävel att slipa
Ja men det är väl inte så konstigt att det flyger gnistor när jag slipar =) Man måste ju ligga i för å få bilen grej =)
Guns don´t kill people. Chuck Norris kills people.
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
lite billiga coola mätare är aldrig fel
isället för ac-pump..
separata spolar.. vart de när jag va less på att ha en fet fördelare inne i kupèn
lite elkoppling till directfire som är inlött i orginalboxen.. sen ser man ju den fina orginalfärgen i motorutrymmet men de blir väll ev samma färg som bilen eller svart i framtiden
här är en fin avdragre som byggdes när de va lagerbyte på g
och nu senast hade de varit jäkligt mycke oliv ifrån kopplingen..
och så en dag så ville den inte driva framåt längre.. undra varför
så nu står bara bilen och väntar på ny koppling.. men jag tror jag bestämt mej för att bygga en helt annan motor nu..
så om nån är sugen så finns det en startklar t5motor+låda till salu..
isället för ac-pump..
separata spolar.. vart de när jag va less på att ha en fet fördelare inne i kupèn
lite elkoppling till directfire som är inlött i orginalboxen.. sen ser man ju den fina orginalfärgen i motorutrymmet men de blir väll ev samma färg som bilen eller svart i framtiden
här är en fin avdragre som byggdes när de va lagerbyte på g
och nu senast hade de varit jäkligt mycke oliv ifrån kopplingen..
och så en dag så ville den inte driva framåt längre.. undra varför
så nu står bara bilen och väntar på ny koppling.. men jag tror jag bestämt mej för att bygga en helt annan motor nu..
så om nån är sugen så finns det en startklar t5motor+låda till salu..