Volvo 242 -81 (lite pill)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
John
För mycket laddtryck

Re: Volvo 242 -81

Inlägg av John »

Wohoo!
Har lagt massor med tid i garaget nu ett tag!
Fipplar upp lite bilder åt er som följer min tråd!

Måttar lite kablar.
Bild

Vinner inga priser för putsen i motorrummet
Bild

Tänker, ritar, klurar, kollar scheman
Bild

Byggde en liten säkringspanel.
Bild

Kapade ur handskfacket för att få plats med allt på samma ställe.
Lite snett och jävligt vart det, få se om jag fixar till en ny platta nån gång framöver, men finns nog alltid viktigare saker att göra!
Bild

Det tar sig, lite mera ändå gjort sen kortet är taget, bla relän för spridare samt boxen.
Bild

Råkade bränna hål på andra tryckröret när jag skulle i med muttern till lufttempen. (M14x1,5 för övrigt)
Gjorde ett helt nytt istället för att mura i ett stort hål och bara få det fult och massa porer som kommer läcka..
Bild

Lite lack på det och några strängar för slangklämmorna att greppa i.
Bild

Mest bilder idag, inte så mycket att tillägga.

Innan uppstart
*Bygga triggergivarfäste
*Tömma tanken och hälla i några dunkar e85
*Lite smått elpill kvar.
*Sätta i en tempgivare till i toppen för att få styrning till elfläkten
*Glömma nåt
*Vrida på nyckeln, mappa!
Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Varför styr du inte elfläkten med vemset?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
John
För mycket laddtryck

Inlägg av John »

Det ska jag göra!
Kanske har tänkt fel?
Att det blir fel värden på givaren om jag skulle dubbelkoppla på den som sitter till instrumenthuset?
Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Aha, trodde redan du hade monterat den till sprutet så det var en givare bara till fläkten du skulle montera :)
Nä, gör som du har tänkt. En till instrumentet och en till sprutet
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
John
För mycket laddtryck

Inlägg av John »

Bilen är startad!!!!!

lite pill kvar, missar rätt rejält på tändningen...men det var första försöket med säkringen i till soppapumpen :)
mera text och bilder kommer, bjuder på film så länge!

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... S8RQVsOzgw" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
John
För mycket laddtryck

Re: Volvo 242 -81 (Startad med Vems)

Inlägg av John »

Lite updatering, det var väl på tiden [clap]

Var tvungen att läsa genom tråden för att se vad som hänt sen sist, har vart oaktiv ett tag!
Iaf, Vems är installerat och fungerar väl hyfsat.

Lagom nånstans mellan uppstart och mappning fick jag för mig att byta avgashus på turbon, den motarbetade sig själv nå fruktansvärt, hade hela tiden skyllt på det gamla K-jet sprutet.
Men eftersom det var aningen skumt att justera och leka med så tog jag för givet att det var det som strulade och funderade inte så mycket på turbon.

Nu i efterhand så är det rätt självklart ändå.
Turbon jag hade/har var ju en 18T från en Saab, då är det 5ans avgashus med t25 fläns samt en adapter för att få dit det...
Köpte ett nytt avgashus 7ans avhasgus med T3 fläns och rak 3" anslutning mot downpipe.

Ni ser skillnaden och varför det går bättre nu [piska]
Tänk om man hade tänkt ett steg till från början [hit]
Men det är som oftast pengarna som styr, ett nytt avgashus gick loss på 2500:-

5an till vänster 7an till höger t25 vs t3 fläns
Bild

Nya flänsen till downpipen
Bild

Sen var det dags för mappning och bänkning.
Gick väl sådär får jag säga.
Lägger in lite bilder så tar jag texten efteråt.

Bild

Bild

Åså en film på eländet, tänk på volymen.
http://www.youtube.com/watch?v=o1b7mL2djKc

Bilen mappades och justerades bäst vi kunde.
Allt gick hyfsat till en början, sen vart det mer och mer laddtryck, gick rätt bra kändes det som, varken mapparen eller jag själv hade nåt att klaga speciellt mycket på.

Upp till 1,3 bar i ladd, då var det tvärstopp, fick inte upp laddet nå mera än så.
Lite Fail, jag vill upp i 2 bar!
Senare (nån dag efter) så visade det sig att bultarna till downpipen samt turbon ger med sig efter att ha blivit varma några gånger, det läckte avgaser så det stod härliga till...
Men just då var allt rödglödgat och fläkten gick för fullt så man varken såg eller hörde att det var nåt som var speciellt fel, ingen ville nog heller ner med händerna och pilla.

Nåväl, en duglig mapp och 205whp, fick väl duga att köra på ett tag iaf, går i jämförelse med vad min 940 gjorde på 1,5-1,6 bar.
Ska göra en ny mappning till våren/sommaren och se till att kräma ur mera effekt!

------

Har vart ute och kört lite grusvägar med isdäcken, sjukt kul, motorn går riktigt fint och allt verkar lira, har fått några timmars körtid iaf med rätt hård press på motorn och den verkar inte klaga alls :twisted:

Fixade shortshift till min stackars M46 för att kunna plåga sönder den ännu snabbare
Bild

Fick ett nytt garage under lägenheten i höstas, inte stort eller speciellt bra, men ändå skönt att bilen slipper stå ute i vinter, eller i nån lada där jag inte kommer åt den.
Bild

Nu håller jag på att bygga om triggerhjulet en aning, men mera om det inom kort.

Hade!

//
JK
Bild
Jens.L
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Volvo 242 -81 (lite pill)

Inlägg av Jens.L »

:thumbright:
John
För mycket laddtryck

Inlägg av John »

Byggde om triggerskivan häromdagen.
Fick inga error på den gamla, men den kändes inte speciellt exakt och fin nog...

Gamla verisionen, 2 muttrar svetsade mot varandra, ska ju vara 180grader mellan dom, men skiljde nog 2-4 grader ändå...
Bild

Köpte en lite finare skiva från overboost racing
Bild

Distanser från Elfa, 40mm, M6. tog ett tag att hitta i den dimensionen, dom flesta hade bara 20mm, stabilt ska det vara så var ju inte så sugen på att skarva flera heller, ska ju klara ~7000rpm utan att börja vobbla!
Bild

Färdig produkt.
Tomgången stabiliserade sig mot innan, sen märktes det kanske inte så mycket mera, men det känns bättre när man vet att det är rätt gjort!
Bild

Passade också på att trycktesta hela systemet.
Hittade några små läckor och slangklämmor som behövde justeras.

Mottrycket på ovansidan av dumpen satt löst, och den fick inget tryck därifrån, dumpen öppnade och släppte ut massor med luft redan vid 1 bar i ladd...Icke bra!
Nu är det åtgärdat, bygger ladd mycket snabbare samt håller 1,5bar ända till varvstopp [banana]

2,5 bar med däckmunstycket och inte ett läckage, nöjd! :D

Bild

//
John
Bild
John
För mycket laddtryck

Inlägg av John »

hmm, nuså, update!
Rasad låda, det var i våras.
Bild
Den byttes snabbt mot en likadan m46, som håller ännu, ta i trä...

Tidigare på vintern så var det dock haveri på isen, som vanligt....va less jag var på det mesta då!
På med isdäcken och körde som fan, svinkul var det och gick bra.
kom 10 varv kanske, sen lät det lite illa, typ skjuten avgaspackning.

Väl i depån så syndes det inte speciellt mycket, så körde lite till, inte riktigt samma klipp, tänkte köra in rätt omgående, men kom inte ens ett varv innan det var ett faktum.

Bild

Bild

Avgashuset var sprucket rakt av, förbannat!
Snackade lite med säljaren, han påstod att det gått aldeles för varmt.
Visst kan det ha gjort det, men har sett folk som kört med rödglödgat avgas ända ner till katten på turbobilar och aldrig sett liknande skador!

Iaf, fick köpa ett nytt avgashus till hyfsat rabatterat pris.

Monterade avgastemp och fetade på soppan lite och sänkte tempen en del.
Körde lite i våras, gick rätt bra, körde sönder en låda (det gjorde inte så mycket, var nöjd att jag hade lite vrid i motorn [banana] )

Nån gång i Juli på en bankörning hände sammma sak igen, samma procedur.
Åkte som fan med R-däck på bana och jagade tider på en äldre Porsche som såg rätt rejsig ut med fullbur och bra camber på hjulen osv..
Kom fram en hojåkare och var helt förvånad att den där gamla 242an tog in sekunder på bra mycket häftigare och finare bilar, satan va nöjd jag var då [thum]

Några varv till, paj avgashus!
Nu tröttnade jag helt, bilen fick lov att stå undangömd ända fram tills oktober.

Under våren så hann jag med att köpa både hus med renoveringsbehov samt en cross som det tillbringats mycket tid på, bilen bortprioriterades skapligt, fanns så mycket annat att göra!

Under sommaren hann jag iaf köpa en ny turbo.
Nu var det dags att göra nåt rätt istället för att kladda med klena orginalgrejer.
IX450 från Svensk turboservice ska väl kunna få fart på maskinen?

Bild

Skaffade ett 13c agg och besiktade med, nu är den godkänd 2 år framöver!
Lite skillnad i storleken ändå!

Bild

Orginal grenrör var inte heller nåt att fortsätta på....ysh
Hade sen nåt år tillbaka ett nermonterat grenrör, dock med T4 fläns och knappast anpassat till 240.
Passade inte alls, eller iaf väldigt lite!
Varken oljefilter eller generator fanns det plats för.

Bild

Bild

Började måtta lite på det och se hur det skulle kunna gå att göra.
Det slutade med att jag byggde näst intill helt nytt grenrör, bara flänsen och 1,5 rör återsod, väl spenderade pengar :roll:

Bygga och måtta, måtta och kapa, repetera! :twisted:

Bild
.
Bild
.
Bild
.
Bild

Vart väl rätt ok tillslut! :)
Mycket jobb är det, rättså kul"

Bild
.
Bild
.
Bild

V-band mot downpipe för lite servicevänligare meck!
Bild

Nu är den mappad till 1,2 bar
Går motsvarande med vad den gjorde på 1,6 bar med 18T turbon...nu visar det sig vad den portade toppen och bättre flöde på grenröret gör :)
Avgastempen är betydligt lägre nu med större turbo.
Insugstempen likväl har sjunkt betydligt när turbon inte behöver jobba lika hårt

Här är en taskig youtubefilm på första körningen med stora turbon.
Nu efter lite mappning så går den ohyggligt bättre än på filmen [clap]
Lär göra en ny film snart, men det är så att fästet inte är det bästa med -grader dygnet om....
(ljudet är avgasläckage förstärkt av mobilkameran, ingen fara, ska åtgärdas)

http://youtu.be/Jp685069js4

Nu väntar vintern....få se om jag kan hålla mig från ras, det vore trevligt att lägga lite tid bakom ratten nu äntligen!

//
John.
Bild
johannessg
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av johannessg »

Läste precis igenom hela tråden! Fan va taggad jag själv blev på min 244! Och riktigt snygg din har blivit!!
Godjul!
Nofearvolvo @instagram
tack till
www.facebook.com/BJteknikomotor/
http://www.ps-performance.se/sv/

All support är bra support förutom swish tiggeri
Kirre
HK Performance

Inlägg av Kirre »

har du tillgång till en svarv så kan man svarva av lite på baksidan av remhjulen och sen försänka skruvarna i triggerhjulet. Man måste också slipa lite i skydden på bröstkåpan

Bild
Bild
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
John
För mycket laddtryck

Inlägg av John »

Johannes, Tackar, kul att kunna inspirera folk även om tråden inte updateras speciellt ofta :)

Kirre, Har sett den lösningen också men ser ingen anledning att byta då jag inte missat en tändpunkt med senaste verisionen av trigger!
Bild
Skriv svar