hmm, nuså, update!
Rasad låda, det var i våras.

Den byttes snabbt mot en likadan m46, som håller ännu, ta i trä...
Tidigare på vintern så var det dock haveri på isen, som vanligt....va less jag var på det mesta då!
På med isdäcken och körde som fan, svinkul var det och gick bra.
kom 10 varv kanske, sen lät det lite illa, typ skjuten avgaspackning.
Väl i depån så syndes det inte speciellt mycket, så körde lite till, inte riktigt samma klipp, tänkte köra in rätt omgående, men kom inte ens ett varv innan det var ett faktum.
Avgashuset var sprucket rakt av, förbannat!
Snackade lite med säljaren, han påstod att det gått aldeles för varmt.
Visst kan det ha gjort det, men har sett folk som kört med rödglödgat avgas ända ner till katten på turbobilar och aldrig sett liknande skador!
Iaf, fick köpa ett nytt avgashus till hyfsat rabatterat pris.
Monterade avgastemp och fetade på soppan lite och sänkte tempen en del.
Körde lite i våras, gick rätt bra, körde sönder en låda (det gjorde inte så mycket, var nöjd att jag hade lite vrid i motorn [banana] )
Nån gång i Juli på en bankörning hände sammma sak igen, samma procedur.
Åkte som fan med R-däck på bana och jagade tider på en äldre Porsche som såg rätt rejsig ut med fullbur och bra camber på hjulen osv..
Kom fram en hojåkare och var helt förvånad att den där gamla 242an tog in sekunder på bra mycket häftigare och finare bilar, satan va nöjd jag var då [thum]
Några varv till, paj avgashus!
Nu tröttnade jag helt, bilen fick lov att stå undangömd ända fram tills oktober.
Under våren så hann jag med att köpa både hus med renoveringsbehov samt en cross som det tillbringats mycket tid på, bilen bortprioriterades skapligt, fanns så mycket annat att göra!
Under sommaren hann jag iaf köpa en ny turbo.
Nu var det dags att göra nåt rätt istället för att kladda med klena orginalgrejer.
IX450 från Svensk turboservice ska väl kunna få fart på maskinen?
Skaffade ett 13c agg och besiktade med, nu är den godkänd 2 år framöver!
Lite skillnad i storleken ändå!
Orginal grenrör var inte heller nåt att fortsätta på....ysh
Hade sen nåt år tillbaka ett nermonterat grenrör, dock med T4 fläns och knappast anpassat till 240.
Passade inte alls, eller iaf väldigt lite!
Varken oljefilter eller generator fanns det plats för.
Började måtta lite på det och se hur det skulle kunna gå att göra.
Det slutade med att jag byggde näst intill helt nytt grenrör, bara flänsen och 1,5 rör återsod, väl spenderade pengar
Bygga och måtta, måtta och kapa, repetera!

.

.

.
Vart väl rätt ok tillslut!

Mycket jobb är det, rättså kul"

.

.
V-band mot downpipe för lite servicevänligare meck!
Nu är den mappad till 1,2 bar
Går motsvarande med vad den gjorde på 1,6 bar med 18T turbon...nu visar det sig vad den portade toppen och bättre flöde på grenröret gör
Avgastempen är betydligt lägre nu med större turbo.
Insugstempen likväl har sjunkt betydligt när turbon inte behöver jobba lika hårt
Här är en taskig youtubefilm på första körningen med stora turbon.
Nu efter lite mappning så går den ohyggligt bättre än på filmen [clap]
Lär göra en ny film snart, men det är så att fästet inte är det bästa med -grader dygnet om....
(ljudet är avgasläckage förstärkt av mobilkameran, ingen fara, ska åtgärdas)
http://youtu.be/Jp685069js4
Nu väntar vintern....få se om jag kan hålla mig från ras, det vore trevligt att lägga lite tid bakom ratten nu äntligen!
//
John.